Hoe kan het dat een van de oudste beschavingen van Europa, de Grieken, tegenwoordig een natie zijn met 'maar' tien miljoen inwoners ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt deze vraag ook stellen over de Italianen (her Romeinse rijk was aanzienlijk groter dan het Griekse), de Mongolen (Djenghis Khan beheerste een groter gebied dan de Romeinen), de Egyptenaren, de Habsburgers, de Perzen en ongetwijfeld tientallen anderen.

Antwoorden (2)

Omdat de land- en tuinbouw nog niet zover ontwikkeld waren dat ze meer mensen konden voeden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Euh... en je bedoelt dat ze de afgelopen 2000 jaar _geen enkele_ innovatie hebben gedaan of zelfs maar overgenomen van andere volken waardoor ze tegenwoordig wèl meer mensen kunnen voeden ?
Griekenland bestond vroeger nog niet als het land dat het nu is. Door de geschiedenis heen zijn veel landen veroverd door verschillende heersers en het uiteindelijke Griekenland is niet zo groot als het gehele Griekse rijk onder bijvoorbeeld Alexander de Grote is geweest.

Als je 'de Grieken' ziet als een soort ras, dan zou je kunnen antwoorden dat ze vermengt is met andere 'rassen'. Er zitten dus overal Grieken, niet alleen in de natie Griekenland.