Is de Nederlandse man wel echt geëmancipeerd?

Ik heb op internet zitten zoeken naar het antwoord maar kan eigenlijk niet zoveel vinden. Kunnen jullie mij misschien meer antwoord geven? Ik moet dit namelijk doen voor school.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

volgens de opzij nog niet, die zeuren nog steeds over het glazen plafond. maar vergeleken met bijv. jemen doen wij het niet onaardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk dat de meeste mannen tegenwoordig geëmancipeerd zijn. Tegenwoordig met al die werkende vrouwen, worden de taken goed verdeeld in het huishouden en het gezinsleven. Dat is wat ik zie in mijn omgeving.
Het is niet meer zo traditioneel als bijvoorbeeld in de zestiger jaren dat de vrouw thuis was en alleen het huishouden deed en alleen voor de kinderen zorgde . Dat de man moest uitrusten na zijn veertig uren werkweek als hij thuis kwam en niets in het huishouden deed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een Nederlandse man dus neem aan dat deze vraag ook op mij slaat: ja, ik ben geemancipeerd, ik was af,kook eten stof ,stofzuig, doe de was strijk enz,enz.
Vind dit ook niet meer dan normaal in deze tijd.
Per slot van rekening heeft ook je vrouw recht op eens wat anders of gewoon eens lekker rustig zitten ongeacht of zij een baan heeft of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de Nederlandse man is prima geemancipeerd, zover dé Nederlandse man bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emanciperen betekent zoveel als: worden die je bent.
Om te worden, te zijn wie je werkelijk bent, moet je niet maatschappelijk in een rol worden gedrukt, zoals 50 jaar geleden: vrouw=huisvrouw, man=kostwinner.

Jaren geleden heb ik een boek gelezen, pver het emancipatieproces bij mannen. Mannen zouden er net zoveel behoefte aan hebben als vrouwen om te worden we ze zijn, om zich te kunnen ontplooien. Het valt echt niet mee om kostwinner te zijn en de verantwoordelijkheid voor een gezin te dragen. Na lezing had ik werkelijk medelijden met De Man.
Maar volgens mij is het voor De Man, door de bank genomen net iets makkelijker om in de oude rol te blijven hangen. Dus gebeurt dat. Dat zullen ze dan ook wel willen.

Als er wordt gesteld dat mannen niet geemancipeerd zouden zijn, dan betekent dat, dat ze DE VROUWEN in de weg zitten. Binnen iedere leefeenheid moeten tegenwoordig afspraken worden gemaakt over wie wat doet, maar veel mannen kiezen voor niet tot weinig veranderen. Als ze daar echt voor kiezen, dan zijn ze wel geemancipeerd, maar niet passend in een relatie die de betreffende partner als een overlegrelatie wil definieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een groep mannen die nog steeds behoorlijk wat
moeite hebben met de emanciaptie van de vrouw. En dan doel ik op werkgevers in mannenbolwerken als de bouw, de industrie en de ICT. Hoe komt dat?

De verklaring is eigenlijk heel simpel: werkgevers zien vrouwen in dit soort beroepen niet zitten. Ze doen er dus ook geen enkele moeite voor, laat staan dat ze het wel degelijk aanwezige potentieel van vrouwen willen onderkennen. Daarom vinden vrouwen een baan in een van de genoemde sectoren niet aantrekkelijk.

De ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en Sociale Zaken willen er gezamenlijk voor gaan zorgen dat meer vrouwen een baan vinden in de sectoren waarin nu nog vrijwel exclusief mannen werkzaam zijn. Daartoe zijn een aantal projecten en campagnes gestart. Die campagnes moeten bedrijven het potentieel van vrouwen doen inzien en die bedrijven aanmoedigen opleidingen aan te bieden.

Werkgevers zijn vooralsnog niet onder de indruk van de plannen. Ze denken niet dat het aanbieden van flexibele werktijden en het zorgen voor kinderopvang meer vrouwelijke werknemers in de sectoren zal opleveren. Verder hebben zij ook geen vastomlijnde plannen om meer vrouwen te gaan werven. Ze laten de zaak liever over aan het onderwijs. Als dat goed is, komen de vrouwen wellicht vanzelf. Kortom, de werkgevers zullen wel zien. Al wekken ze de indruk het liever niet te zien...

Tot slot nog een GRAPJE om te illustreren dat niet ELKE man gecharmeerd is van emancipatie van de vrouw:

Een man komt 's avonds thuis en besluit het leven eens helemaal om te gooien.
Met zijn vuist slaat hij op tafel en brult zijn vrouw toe dat vanaf nu HIJ de baas in huis zal zijn.

Met een rood hoofd gaat zijn betoog verder: 'Jij gaat nu MIJN favoriete eten klaarmaken en je brengt dat terwijl IK op de bank naar MIJN favoriete tv programma kijk. Daarna gaan wij naar boven en we gaan heel de nacht sex hebben op de manier zoals IK dat graag wil. Na de sex ga jij niet slapen maar gaat MIJN rug en MIJN voeten masseren, net zolang IK dat wil. Morgenvroeg als IK gewassen ben wil IK dat MIJN haren gekamd worden en dat IK volledig aangekleed word, nu mag jij eens raden wie dat gaat doen?

'Een gokje' zegt de vrouw met een glimlach 'de begrafenisondernemer?'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik dacht even bij het lezen van je GRAPJE, dat het erop uit zou draaien, dat de vrouw haar schouders op zou halen, en zou zeggen : same procedure as yesterday.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:P!!
Als ik kijk naar mijn eigen man is het helemaal goed gekomen met die emancipatie.

Toegevoegd na 56 seconden:
En ik ken wel meer voorbeelden in de familie en kennissenkring.