Is "2012" een self-fulfilling prophecy?

En zo ja, welke invulling zou je er aan willen geven ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Selffulfilling_prophecy

Het ging me niet zozeer om het "einde der aarde" maar meer de voorspelling dat er grote veranderingen, een nieuwe tijd te wachten staat volgens maya's, bijbel en nostradamus.

Deze voorspelling zou nieuw gedrag kunnen aanwakkeren waardoor deze zal uitkomen, of ie nou oorspronkelijk waar was of niet.

Dus anders geformuleerd; beinvloed de "2012" voorspelling het gedrag van mensen waardoor de voorspelling van grote verandering indirect of direct zou kunnen uitkomen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (7)

Nee 2012 is gewoon het getal tussen 2011 en 2013.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eh?

Doel je soms op de doemzeggers die menen dat 2012 het eind der tijd gaat brengen?

Nee, in dat geval denk ik niet dat het een self-fulfilling prophecy is. Ik zie niet hoe een paar crackpots met een scheef wereldbeeld het einde der tijd kan bewerkstelligen...

Als je iets anders bedoelt, hoor ik het graag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vanuit oogpunt van de Maya wel. Rekenkundig gezien tonen zij aan dat 2012 een keerpunt in hun telling is. Voor ons heeft dit jaartal geen speciale betekenis omdat wij een andere telling kennen. Wat er gaat gebeuren in dat jaar is niet self-fullfilling. Atheïsten of Gelovigen zien hier de hand van de mensheid of van God in.

Interessante info:
Het jaartal 2012 heeft te maken met het einde van de Maya-kalender, zoals dat een paar duizend jaar geleden werd aangekondigd.

Fascinerend dat wij leven in een periode die door een mysterieus en begaafd volk als de Maya, beschouwd werd als een Kosmisch Omslagpunt. De begaafdheid op astronomisch gebied stelt de wetenschap voor een groot raadsel. Net zoals dat overigens met de wonderen van Egypte nog altijd het geval is.

De afwijkende kalender met het getal 13 als centrale factor komt meer overeen met de realiteit dan de onze die met 12 werkt.

In de tijdrekening van de Maya eindigt een cyclus van 26.000 jaar in 13.0.0.0.0 van hun telling en dat komt overeen met onze 2012.

In ieder geval heeft het te maken met een soort Kosmische Geboorte, omdat de Zon door een speciaal deel van de Melkweg draait.

Volgens de observaties van de Maya komt er dan een eind aan de Kosmische Disharmonie die ons nu al duizenden jaren parten speelt en breekt er een lange periode aan van Kosmische Harmonie. Dit komt trouwens overeen met de openbaringen uit de Bijbel.

Die overgang zien de Maya's als de geboorte van de Nieuwe Mens, of het Nieuwe Bewustzijn, wat garant zou staan voor een lange periode van Harmonie in het hele Al.

De 26.000 jaar slaat op de voorbereidingsfase van het ontwikkelen van het Albewustzijn horende bij de mens die na deze datum de Aarde zal bewonen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat je zelf denk dat waar is kan de waarheid lijken voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Je hebt er toch geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens de chaos theorie kan een vlinder een storm aan de andere kant van de aardbol veroorzaken, dus waarom zou een individu geen invloed kunnen hebben op het wereldwijde politieke klimaat.
Vraag eens aan zo'n doemdenker of je zijn huis mag hebben in 2013. Als hij/zij er van overtuigd is krijg je het vast wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of de aarde zal vergaan in eind 2012 lijkt me ook niet denkbaar. (Anders zat ik hier niet meer) Maar wie weet spreken we wel anders op de vooravond. Vandaag schijnt de zon, morgen hebben we de ergste storm ooit gekend,...
Of we als slaven van het systeem en binnenkort van de technologie onderdrukt worden, begin ik meer en meer te vrezen. Maar was het ooit anders?
We leven vrijer vandaag. Zo voelen we het toch aan.

Als je cognitieve trukjes (waar bv. Derren Brown zo straf in is) er bij haalt, of wetenschappeljike gedragsexperimenten merk je al gauw dat de mens een gewoontedier is. Alles wat enigszins anders is wordt weerbarstig verweerd.
Wat ik zo steeds jammer vind aan de mensen die er een wetenschappelijk visie op nahouden: Ze zijn zo voorspelbaar en conservatief.
Ik vraag me dikwijls af: Kan het niet zijn dat wat de wetenschap verkondigd er volledig naast zit (bewijzen ze iedere dag opnieuw)
Blijkbaar durft niemand nog deze vragen te stellen vandaag?!

Volgens mij wordt wetenschap te serieus bekeken.
Soms moeten we wat meer zoals Einstein of Hawkins zijn, creatief en openminded. Speels, inventief. Een ander perspectief aannemen.
Er zijn nog weinig grensverleggende wetenschappers als deze.
Het internet zit vol met pretentiueze zelfverklaarde wetenschappers (zoals ook ik), vele professionele wetenschappers zijn verbonden aan het geld, de macht, alternatieve wetenschappers worden weggelachen (de moderne schandpaal). Copernicus en consoorten moesten ook gedwee hun kennis voor zich houden, alhoewel de grieken al wisten dat de aarde rond was.