Echt tevreden zijn....., is dat bereikbaar?

Of is het zo dat na het bereiken daarvan er steeds weer nieuwe 'uitdagingen' opdoemen. Tevreden: een utopie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het ligt eraan wat voor jou de definitie van tevreden zijn is. Daarnaast is het de vraag; waarover wil je tevreden kunnen zijn? Vaak denken wij in materiële tevredenheid, maar ik geloof dat als je dat los laat en je gaat richten op innerlijke tevredenheid dan ontdek je dat materie niet meer belangrijk is.

Algehele tevredenheid bestaat. Op het moment dat je beseft dat je eigenlijk niets nodig hebt, dat je van niemand afhankelijk bent en dat je het leven neemt zoals het komt, dan ben je een tevreden mens. Binnen het Zenboeddhisme wordt hiernaar gestreefd bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Volgens mij word je er reuze saai van als je geen nieuwe uitdagingen meer hebt. Bovendien betekent tevredenheid geluk. En je weet pas wat dat is, als je het niet meer hebt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
rose
14 jaar geleden
Alsof alle activiteit en uitdaging gedreven wordt door ontevredenheid.
Ik denk dat je best echt tevreden kunt zijn, dit ligt echter wel aan je persoonlijkheid.
Daarbij ligt het er aan of je wel of niet snel tevreden bent.
Er zijn mensen die echt tevreden zijn, maar die bijvoorbeeld een laag inkomen hebben met weinig koopkracht.
Toch kunnen deze mensen intens gelukkig zijn met wat ze hebben, en hoeven waarschijnlijk helemaal niet meer geld te hebben. Sterker nog, ze zullen niet eens weten wat ze er mee moeten doen.

Mijn conclusie en tevens antwoord op de vraag: Ja, dat is bereikbaar, maar alleen als je de juiste eisen stelt aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is bereikbaar , door je steeds doelen te stellen,en er naar te streven dat je ze behaald. En dan zo positief mogelijk. Het gaat om de succes ervaringen die je leven inrichten. Energie op doen en blij van zin je dag beginnen.
Natuurlijk komen er weer situaties op je pad die minder leuk zijn maar ook dan stel je weer een doel of uitdaging om dit te verbeteren,op naar de tevredenheid. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is mogelijk. In de meeste gevallen te bereiken door eens goed te kijken wat je allemaal (wel) hebt.
14 jaar geleden
Tevreden zijn en uitdagingen aangaan zijn verschillende dingen.

Als je een uitdaging aangaat en het is gelukt ben je voldaan. Je zou kunnen zeggen dat je tevreden bent.

Tevredenheid heeft meer te maken met gelukkig zijn met een situatie, met het leven, met de omstandigheden. Volkomen tevreden zijn bestaat. Het hoeft niet te betekenen dat je niets meer wenst of wil. Je bent gelukkig met het leven zoals het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd, alles waar (te) voor staat is niet goed, dus ook Te-vreden niet, want als je tevreden bent, heb je niks meer om nog naar te streven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken je het gezegde 'Alles kan beter'?

Nou zo is het ook! Als jij een villa hebt met Drie zwembaden. 17 Badkamers. 25 Slaapkamers.

Ben je dan tevreden? Nee! Je wilt vrienden, en je wilt een vrouw/man. Je wilt alles op 100% hebben, en dat kan niet. Dus zo heb je altijd iets om naar te streven te hebben.

Uit onderzoek van de Quest (Februari 2010) is gebleken dat 76% van de mensen iets aan zichzelf willen veranderen. Dus bijna iedereen is niet écht tevreden.

Dus mijn mening is: Echt tevreden zijn is slechts een streven.