Zijn wij als mens te ver van onze oorspronkelijke overlevingskennis vandaan gegroeid?

Veel mensen weten nauwelijks waar melk vandaan komt, hoe brood tot stand komt en wat je moet doen als er spontaan geen supermarkt meer zou zijn....

* ik bedoel hier mee te zeggen, is onze kennis niet veel te "smal" geworden? Erg gericht op het intellect, {de kennismaatschappij} en weinig op hoe te leven, te overleven?

Natuurlijk ben ik benieuwd naar uw idee hier over, en ook wat u er aan zou willen doen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja.

Ga eens groenten verbouwen in je tuin, bak je eigen brood, sta eens wat meer in contact met de basisprincipes van het leven.
Het leven zoals de mens het heeft verzonnen staat zo ver af van hoe het begon.
We leven in dicht gebouwde steden, ademen niks anders dan uitlaatgassen, zijn één met onze computers, PDA's en televisies.
Er is weinig puurs overgebleven.

Het drinkwater loopt ons huis binnen.
Dieren worden massaal voor ons geslacht, in plastic verpakt, en onze kinderen weten niet eens dat hun karbonade ooit geleefd had.

Steek je handen eens in de aarde.
Maak eens een wandeling door ongerepte natuur.
Probeer je eens niks aan te trekken van alle sociale en maatschappelijke verantwoording die je constant gevraagd wordt af te leggen. Want dat is waar het mis gaat.

Als je op een feestje komt, vragen onbekenden naar je beroep. Of je kinderen hebt. Waar je woont. Of je getrouwd bent.
Dat maakt tegenwoordig wie je bent.
Men moet weer eens verder leren kijken.

We hebben geen spullen nodig. We hebben geen status nodig. We hebben geen honderd nikszeggende kennissen nodig. Eigenlijk hebben we enkel voedsel, water en warmte nodig.
En liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een reactie naar mijn hart!! dankjewel. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het zo voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat ben je zeker niet. :)
Ik word misselijk van de maatschappij zoals we die kennen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook....

Andere antwoorden (4)

Doordat alles sneller moet gaan, Gaan we dingen vergeten. Door de komst van de rekenmachine kunnen we bijna niet meer hoofdrekenen.
Dit gaat ook gebeuren met het kaart lezen door navigatiesystemen kan straks niemand meer kaart lezen.
De vooruitgang is een achteruitgang voor onze hersenen.
We nemen er de tijd niet meer voor, waarom moeilijk doen als het makelijker kan.
Wat we der aankunnen doen is niks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hele antwoord vind ik prachtig... behalve je laatste zin... :-(
niks? .... *snif* ...
Gemiddeld, ja. Gelukkig zijn er ook veel mensen die nog wél weten dat brandnetel lekker en voedzaam is (mits ontneteld ;-) en hoe je vuur maakt met twee stokjes. En voor dat soort dingen groeit ook de aandacht. Op scholen wordt de koe vaker aangetipt en ‘survivallen’ raakt steeds populairder. Naast de vooruitdenkers zijn er de achteruitherinneraars.
Er wordt wat aan gedaan, misschien per ongeluk, maar het leeft. Meer doen? Begin bij jezelf. Vraag jezelf af hoe iets werkt en leer het. Draag uit, zeg voort.
Doe ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben het helemaal met je eens maar ik denk dat het ook onmogelijk althans op korte termijn en dan is het nog maar de vraag willen de mensen dat wel dat we allemaal boeren worden en zefvoorziend.

zelf verbouw ik mijn eigen groente en heb ook regelmatig wat scharrelkippen rond lopen voor eigen gebruik
daarnaast bak ik vaak mijn eigen brood en probeer zo minimalistisch te leven.

met mijn kleinkinderen ga ik zomers de tuin in en dan legen we wat bonen of gaan wat zaad zaaien en dan zien ze wat er van komt , dat de kroppen sla dus niet in de schappen groeien en op die manier hebben ze ook wat meer binding en waardering voor voesel dat het allemaal maar niet vanzelf komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We houden het nu twee, drie keer zo lang vol als een paar millenia geleden. Ik ben geneigd te zeggen dat we beter worden in overleven.

Taakverdeling is een goede manier om jezelf als diersoort in stand te houden, zolang alle taken vervuld blijven. Hierdoor hoeft niet iedereen alles te weten, en kun je als geheel meer voor elkaar krijgen. Als er mensen zijn die voor voedsel kunnen zorgen, en zij kunnen dit doen in grotere kwantiteit dan dat wat alleen zij nodig hebben, kunnen andere mensen de tijd die zij anders zelf hadden moeten besteden aan voedselwinning besteden aan bijvoorbeeld het ontwikkelen van betere manieren om mensen gezond te houden. Zij hoeven dan niet te weten dat melk niet uit een fabriek komt, maar van de koe, zolang zij maar wel weten hoe ze degene die de koeien verzorgt lang genoeg in leven kunnen houden in goede gezondheid dat hij deze kennis wel over kan dragen aan anderen die deze taak over gaan nemen.