Elke gemeente heeft hieromtrent een klaar en duidelijk reglement.
Dat reglement kan gaan van gedoogbeleid (= oogluikend toegstaan zolang de buren niet protesteren) tot extreme regelgeving omtrent materiaal, grootte afstand tot het volgende huis enz.

Mij lijkt het bovendien heel erg logisch dat de boomhut geen schending van de privacy van de buren tot gevolg mag hebben.

Praat er eerst eens met jullie buren over en als die er geen bezwaar tegen hebben dan heb je die geruststelling reeds.

Toch zou ik aanraden om daarnaast ook per email of telefonisch contact op te nemen met jouw stads- of gemeentebestuur.
Dan weet je zeker aan welke regels jullie je in jullie buurt dienen te houden en als je je daar dan ook aan houdt dan kunnen jullie tenminste met een gerust hart van jullie boomhut genieten.
Er van uitgaande dat je degelijke materialen gebruikt en degelijke aanhechtingspunten voorziet hé ;-)

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is dan weer dat er tegenwoordig heel wat mensen een speelhuisje op hoogte (met glijbaan) in kleine vinextuintjes hebben en daar kun je als buur weer niets tegen doen helaas. Kinderen kijken je tuin in, je huis in ook al heb je een schutting van 1,80 hoog...

Andere antwoorden (2)

Er is geen wet die dat verbiedt dus het is legaal. Tenzij de Algemene plaatselijke verordening van j gemeente het verbiedt. In de regel is dat niet het geval indien je het in de achtertuin doet.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik voorzie wel wat toestanden als je vanuit de boomhut bij anderen naar binnen kijkt (over een hek heen) en wellicht mag het niet van de huiseigenaar als je particulier huurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gemeentes kunnen inderdaad moeilijk doen, mijn gemeente Voorst is zo'n gemeente, lees de volgende stukken maar eens: http://www.destentor.nl/regio/deventer/bouw-boomhut-ligt-nu-al-een-jaar-stil-1.2897431 http://www.destentor.nl/regio/deventer/strijd-om-behoud-boomhut-in-terwolde-1.2784975
Poet
10 jaar geleden
Dit zou dan in de APV moeten staan, lijkt me
Legaal. ook geen vergunning nodig. ik heb er al jaren een staan.

Waar je wel op moet letten is dat het niet aangemerkt kan worden als woning/recreatiewoning. Ook niet voor verhuur. Dus als je allerlei luxe (badkamer / isolatie / verwarming etc) gaat toevoegen, dan is het geen boomhut meer. Niet te mooi maken dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Badkamer? Das wel erg luxe in een boomhut niet? XD
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wahaha, meen je dat nou echt? Ik voel een nieuwe vraag aan komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tuurlijk, stel je voor dat je een luxe buitenhuis maakt. Met sauna, badkamer, zwembad en weet ik het nog al meer. Je zet het op paaltjes van 300 cm hoog en noemt het een boomhut.
Zou de plaatselijke ambtenaar daar intrappen denk je en het goedkeuren? En als de paaltjes 100cm hoog zijn? En 1 centimeter? :-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
hehe ja ik snap hem, maar wie bouwt dat nu boven in een eik met dikke spijkers als trap ;-) Een paalwoning is natuurlijk geen boomhut.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Herkenbaar, dat heb ik ook vaak, ik post geen tweede keer meer het staat er altijd wel, soms duurt het een paar minuten voordat de post geplaatst word (ook na de foutmelding)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie hier in de buurt veel hutjes die tegen bomen / soms gedeelte erin zijn gebouwd. Tja, zijn dat boomhutten of niet?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb dus even nagekeken, ook op palen word het gezien als een boomhut, wat gek, dat had ik dus niet verwacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als je geen goedkeuring krijgt voor een bijbouw: zet het op palen (hoogte vrij naar keuze) en bouw een boomhut. Met badkamer etc.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja je zou denken van wel maar:
http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/burenruzie-door-boomhut-1.2632124
Maar dat komt dus door gedoe met de buren. En, op deze site staat:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1235375/2008/03/29/Een-plek-voor-jezelf-in-een-boom.dhtml "In zijn eigen voortuin in een Driebergse laan staat er een van drie meter hoog. Dat is precies de maat waar nog geen vergunning voor nodig is." "Het is wel handig, zegt Jan van der Bijl, om eerst even met de buren te gaan praten, als er plannen zijn voor een hut. Niet iedereen vindt het leuk als op een dag de buurkinderen vanuit hun hut zomaar de tuin inkijken." "Dan is er het punt van de veiligheid. Regels zijn er niet, dat is ook de charme van deze huisjes van ongeschaafd hout" "Hij bouwt ze ook wel op een plat dak, maar dan is er een vergunning nodig."