Hoe voorkom je dat je racistisch wordt?

Een paar nieuwsfeiten van deze week:

Opsporing verzocht: 6 zaken, 4 zaken met daders met een Noord Afrikaans uiterlijk, 2 zaken Oost Europese types.

Winnaar oliebollentest: ouders worden overvallen en moeten tot allah bidden om te blijven leven

Oudejaarsavond: twee Marokkanen rijden man dood, bedreigen ziekenhuispersoneel en vervolgens de krant als een interview met moeder en zus geplaatst wordt.

Ik wil er niet aan denken, maar toch is mijn bloed inmiddels op het kookpunt als ik vrijwel dagelijks dit soort verhalen lees.

Hoe voorkom je racistisch te worden, met zoveel negatieve berichtgeving in toch wel steeds eenzelfde richting?

14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hééééle Goeievraag! Geef maar geen antwoord omdat.....
paulus811
14 jaar geleden
Henkjan, ik geef eerlijk toe er moeite mee te hebben, maar werk ook samen met fantastische mensen uit allerlei culturen die ik zonder aarzelen mijn pincode zou geven.
paulus811
14 jaar geleden
Loenie, ik ben niet iemand die zijn kop in het zand steekt. Dagelijks lees ik de krant en helaas zijn in de negatieve berichten bepaalde groepen oververtegenwoordigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad je ziet en hoort het erg vaak in de media. Maar Nederland is een land met een hoge tolerantie. En als je wat steelt in de winkel sta je zo weer buiten. Ga maar gelijk een dag je schuld inlossen met gratis moeten schoonmaken, of wat dan ook en een beste boete.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een vraag, zeg! Als je op TV er een overval wordt gepleegd door twee marokkanen, dan wil dat toch niet zeggen dat alle marrokanen criminelen zijn? Hoe voorkom je racistisch wordt? Je bent gewoon geen racist. Punt uit. Heb respect voor ieder mens om je heen en behandel anderen precies zoals je zelf behandeld zou willen worden.
paulus811
14 jaar geleden
hallo5, geloof me maar als ik zeg dat de grote Wilders aanhang voornamelijk gevoed wordt door beelden in opsporing verzocht, de krant en de problemen in de eigen wijk of stad. Je kunt er niet omheen dat daarin Marokkanen oververtegenwoordigd zijn. Door die problemen ligt het gevaar van racisme echt op de loer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goeie vraag +1.
Ga er verder geen antwoord op geven, omdat de vrijheid van antwoorden hier nog wel eens wat te wensen overlaat.

Het beste antwoord

Realiseer je dat deze misdaden niets met ras te maken hebben. Bedenk ook dat lieden van het blanke ras onder leiding van Hitler en Stalin de grootste misdaden ooit begaan hebben. Dat had niets met ras te maken, dat ze zo waren.

Je bent een racist als je zegt: het ene ras is beter dan het het andere ras. Ben je zo iemand?

Valt je ook op dat het juist mannen zijn die de grootste misdadigers zijn en niet vrouwen. Ben je misschien zelf een man? Er is geen reden om je te schamen voor je man zijn, toch, of wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat vrijwel uitsluitend mannen zich op het criminele pad begeven is inderdaad waar. Jouw vergelijking verdient daarmee een +, want daarmee maak je wel een goed punt. Ik (idd een man) ben niet verantwoordelijk voor daden van andere mannen omdat ik toevallig man ben.
paulus811
14 jaar geleden
Vooral jouw vergelijking dat ik als man ook niet verantwoordelijk ben voor de misdaden die mannen plegen, is me bijgebleven. Daarom de 10 puntjes voor jou met dank voor je antwoord!

Andere antwoorden (43)

Heel erg makkelijk. Door je te realiseren dat hier geen sprake is van schepsels van een ander ras.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik wil eigenlijk nog wat aanvullen.
Ik wil niets afdoen aan de overlast van een aantal bevolkingsgroepen. Het zit mij ook dwars dat ze onvoldoende middelen hebben om een aantal groepen aan te pakken. Maar met racisme veroordeel je in één klap miljoenen mensen, dat is minstens zo verwerpelijk.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal mee eens. Zeker wat betreft de toevoeging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schepsels van een ander ras mag je dus wel discrimineren? Bevolkingsgroepen veroorzaken overlast, dus groepen aanpakken? Dat zijn er ook miljoen in 1 klap, toch?
Ik vind andere antwoorden veel beter: oordeel niet op kleur of nationaliteit, maar op het individu en zijn omstandigheden.
Geen -, daar doe ik niet aan. Maar 7 plusjes??
paulus811
14 jaar geleden
Ik denk dat er een specifieke oorzaak bij bepaalde bevolkingsgroepen achter de criminaliteit zit. Dat is het soms volledig afwezige respect voor een ander en een ongecontroleerde situatie door pa en ma. Die specifieke oorzaken vereisen ook een speciale aanpak. Daar is niet mis mee en niets racistisch aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneens. "volledig afwezige respect voor een ander" in een complete bevolkingsgroep? ALLE X-landertjes zijn per definitie volledig respectloos? Niet racistisch? Wat dan wel?
paulus811
14 jaar geleden
nee, je vertaald het niet goed, of je leest over het woord 'soms' heen. Daar waar het specifieke probleem speelt moet het specifiek worden aangepakt. Ook de vertaling van de eerste zin in Antwoordman's antwoord, vind ik onjuist. Dat is niet wat hij zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Soms' vind ik al meer dan genoeg. Veel meer.
paulus811
14 jaar geleden
Je kunt inderdaad altijd nog doen alsof er helemaal niets aan de hand is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je voor! Rampzalige crisis in Duitsland in 1935, en dan net doen alsof er niks aan de hand is! Dan kun je indedaad beter gaan zoeken of er niet een "specifieke oorzaak bij bepaalde bevolkingsgroepen achter de (problemen) zit. ... Die specifieke oorzaken vereisen ook een speciale aanpak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB en PS, met opzet geen aanhalingstekens achter ‘aanpak’. Die connectie wil ik niet direct leggen met jouw stelling. Maar wel aangeven hoe van het een het andere kan komen.
AWM
14 jaar geleden
Ik ben het in twee opzichten met je eens, Martin.
Ten eerste wilde ik met mijn antwoord in geen enkel opzicht suggereren dat je een een ander *wel* mag discrimineren.
Als ik enigszins die suggestie heb gewekt, dan was niet de bedoeling.
Ten tweede: Er zijn mensen (ook op FV) die roepen: Laat Wilders maar aan de macht komen, dan is het zo voorbij.
Ik vrees dat de ware aard van het beestje dan pas echt naar boven komt, en in die zin trek ik die parallel met het verleden wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zijn we het daarover helemaal eens. :-)
Toch blijf ik wel de connectie 'bevolkingsgroep'- 'overlast en aanpakken' tricky vinden. Maar wat mij betreft, let's agree to disagree?
AWM
14 jaar geleden
Ook daar had ik me zorgvuldiger moeten uitdrukken.
Ik ben Amsterdammer en sommige buurten worden geteisterd door onverbeterlijke groepen die Rob Oudkerk ooit 'kutmarokkanen' noemde. Als voorbeeldje. Niemand heeft daar nog een afdoende antwoord op gevonden IMHO. Ik dat had dat voor ogen met 'groepen', niet de hele bevolkingsgroep. Je kunt je niet nauwkeurig genoeg uitdrukken in dit opzicht, bij nader inzien moet ik eigenlijk mijn hele antwoord herschrijven :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach nee, alle reacties horen bij het antwoord, en daarmee heeft het alleen maar aan waarde gewonnen, toch? Het is nu glasduidelijk wat je bedoelde. Per aspera ad astra, zoals de Ouden plachten te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat bedoel je met je tweede zin? Snap ik niet helemaal.
AWM
14 jaar geleden
Tjee, dat ik dat moet uitleggen. Maar goed. De menselijke soort kent geen rassen.
Kijk eens naar opgelicht dat zijn meestal nederlanders.

Toegevoegd na 5 minuten:
De grootste criminelen waren dit jaar de banken die hebben miljarden van ons geroofd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar de verhoudingen kijkt van hoeveel allochtonen in nederland zijn in verhouding tot het aantal autochtonen dan is het gedeelte in verhouding veel meer allochtoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad de banken doen wel eens aan financiëel racisme: de kleine spaarder is nuts en de grote vissen worden in de watten gelegd. Die kunnen ze ook minder beetnemen want hebben financ. adviseurs
dat verkom je misschien nooit helemaal, maar onthoud dit: elk mens heeft potentie en kan stralen als er mensen zijn die in je geloven en je laten merken dat je waardevol bent voor hen. als je hier oog voor wilt hebben zal je dat je vraag een grootstuk beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Mooi antwoord menno, maar waarom zie ik dat in de praktijk zo ontzettend weinig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
angst, het is makkelijk en veilig om alles buiten je eigen biotoop als raar of slecht te zien. gelukkig zijn er mensen die toch hun hart laten spreken. mocht je tijd hebben, deze docu over probleemjongeren is erg intressant: http://www.ikonrtv.nl/ikondocumentaire/documentaire.asp?oId=2633
paulus811
14 jaar geleden
Ik ga het lezen menno en een onwijs leuke avatar heb je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb niet veel helden, maar dit zijn er 2:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus het is altijd de schuld van "de rest" en nooit van het individu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan je iets toelichten? ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Ik zat een tijdje geleden met hetzelfde probleem (zie je reacties). En wat in elk geval heel erg helpt is door elk mens als een individu te zien, en niet als een lid van een 'groep'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is racistisch! Als je er op gaat letten wordt het alleen maar erger. Het komt inderdaad vaak voor. Maar het kunnen ook echte Nederlanders zijn die hier geboren zijn alleen een ander kleurtje hebben.
Probeer op positieve dingen te letten. Hoe vriendelijk het personeel is in een turks winkeltje, waar zij dan in staan. En proberen zo goed mogelijk Nederlands te spreken.

Om ook het goede van ze te zien een leuk voorbeeld.

Mijn zoon liep in de stad en het water liep in zijn mond voor een broodje shoarma. Ging de zaak binnen en vroeg of hij iets minder vlees kon krijgen want hij had net iets te weinig geld bij zich. En wat dacht je .....
De eigenaar kon er om lachen en kreeg gewoon een shoarma met saus. En werd keurig behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ja dat is erg leuk en dit soort voorbeelden maakt juist dat ik racistisch als iets vreselijks beschouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is die eigenaar een goeie zakenman.
Want je zult altijd bij zo iemand terugkomen.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus dit soort dingen vergeet je niet, en doet je goed in de harde maatschappij.
Dat er echt nog heel veel mensen behulpzaam zijn. @eef inderdaad zo kom je toch terug. En je vergeet elkaar niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In die situatie zal je er ook bij ons vinden die op dezelfde wijze reageren. Dan zal het misschien wel gaan om een zakje frit.
Als er nieuws is over een blanke nederlander die een overval pleegt, word er meestal niet bij verteld dat het om een blanke nederlander gaat. Alleen in opsporing verzocht maar niet in een gewoon nieuwsbericht. Echter gaat het om een Marokaan of Antiliaan oid dan staat het er expliciet bij vermeld. Daar valt je oog dus op en dan denk je... zie je wel... t zijn altijd dezelfde!
Het word teveel uitgelicht in de media, te veel de aandacht op de afkomst gelegd.
Probeer te kijken naar de misdaad die gepleegd is en niet naar de afkomst van de dader, en vorm daar je mening naar. Dan voorkom je dat je racistisch gaat denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is precies wat ik wilde gaan typen: op enkele uitzonderingen na is elke keer dat er geen afkomst of huidskleur vermeld wordt, het een blanke autochtone Nederlander, het helpt om je daar bewust van te zijn.
Het nieuws skippen. Tegenwoordig hebben journaals en kranten nauwelijks met nieuws te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een klein gedeelte dat het verpest voor de rest.
Als deze gevallen allemaal gewone hollanders waren geweest,en geen marokkaan dan was er niet zo veel ophef over gemaakt.
Men kan en mag ze niet allemaal over een kam scheren.
Er zijn altijd nog meer goede dan slechte onder hen.
Maar zolang de economische situatie niet verbeterd zullen deze geweldsdelicten alleen maar toenemen.
En niet alleen onder noord afrikanen maar ook onder gewone Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals anderen al zeiden: iedereen als individu zien, iedereen is alleen verantwoordelijk voor zijn/haar eigen acties. Zelfs al zou 99% van een bepaalde bevolkingsgroep bijvoorbeeld crimineel zijn, dan nog zijn er ook onschuldigen tussen, voor wie het heel vervelend is om afgerekend te worden op andermans bedrag.
En alle keren dat er geen afkomst wordt vermeld, zijn het autochtone Nederlanders.

Maar daarnaast: er is een verschil tussen je eerste impuls, en je gedrag; tussen passief en actief racisme. Als je veel negatieve dingen over een bevolkingsgroep hoort, is het bijna onvermijdelijk dat je daardoor een negatief beeld van die groep mensen krijgt. En dat is ook niet iets waar je je schuldig over hoeft te voelen, je bent nou eenmaal zo 'opgevoed' door alle media. Maar wat je daarna ermee doet, dat is wel iets dat je zelf beslist. Als jij iemand tegenkomt van een bepaalde bevolkingsgroep en je eerste gedachte is 'oh die is vast crimineel, oppassen!' en je dan bedenkt dat je dat helemaal niet weet van deze persoon, en dan besluit diegene gewoon als individu te behandelen en gewoon vriendelijk gedag zegt zoals je bij anderen ook doet, is er niks aan de hand. Ik noem dat zelf passief racisme, je denkt wel die gedachte, maar besluit dan dat vooroordeel te negeren en die persoon gewoon te respecteren. Je kiest ervoor niks met dat vooroordeel te doen, en dan doe je helemaal niks fout.
Als je diegene vervelend gaat behandelen, omdat hij/zij toevallig tot die bevolkingsgroep hoort, dan ben je actief racistisch, en in mijn ogen wel fout bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door zelf kritisch te blijven. Besef dat er rechtse kranten kunnen zijn die eenzijdig de feiten belichten. Nieuws met Marokkaanse daders wordt door hun extra uitgelicht, terwijl dat met nieuws met Nederlandse daders misschien niet wordt gedaan.

Ik heb iemand wel eens horen beweren: Bij een tasjesroof gaat het 9 van de 10 keer om een Marokkaan en dan denk ik (naast "zou dit nou wel zo zijn?"): "Hoe zit dat bij verkrachtingen"? Wellicht dat daar 99% van de gevallen het een Nederlander betreft. Of bij kindermisbruik e.d. En die laatste twee voorbeelden vind ik erger dan tasjesroof. Het is dus maar welke feiten je wilt bekijken en hoe je ze interpreteert.

Daarnaast houdt racisme in dat je een ras haat. Ik zou me beperken tot het "haten" van de daders en niet tot een ras. Al lees je nieuws over een aantal Marokkanen die de fout zijn ingegaan. Houd er rekening mee dat er honderdduizenden Marokkanen zijn die goede mensen zijn. Ga niet generaliseren!

Indien je iedereen als een wereldburger beschouwt, dan wordt het nog gemakkelijker, want dan zijn de daders waarover je leest mensen uit de groep "wereldburgers" die de fout zijn ingegaan. Waarom zou de afkomst belangrijk zijn? Je gaat toch ook geen ander criterium nemen? Bijvoorbeeld lengte? Stel dat de meeste daders groter dan 1 meter 75 waren? Ga je dan een afkeer kweken tegen alle mensen boven de 1 meter 75?

Laat je niet verleiden tot racisme door alle berichtgevingen! Wees open minded en beschouw elke persoon als individu, geen onderdeel van een groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te zien dat dit persoonlijke zaken zijn en geen racistische zaken... Dus dit zijn persoonlijke misdaden en geen racistische daden... Als je dat ziet komt er ook geen racisme om de hoek kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In verhouding zij er inderdaad meer allochtonen dan autochtonen die met dit soort dingen de mist in gaan.
Nu wil ik niet goedpraten wat ze doen, maar zij hebben vaak een heel andere opvoeding gehad dan wij. (vooral jongens worden door de ouders als koningen behandeld) wat in dit land nogal verkeerd uit kan pakken. Vrouwen hebben hun mond niet op de verkeerde plaats zeg maar.
Tevens als je als oost-europees hier komt werken voor een hongerloontje omdat thuis je vrouw en kinderen zitten te verhongeren in je aftandse krot. En je komt hier dit rijke land binnenrijden, ja,dan is het niet gek dat je daar ook een graantje van mee probeert te pikken. Ik zou het in hun geval ook doen denk ik om mijn gezin in leven te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd maar dit:
Ik discrimineer niet, ik heb daarom gewoon een hekel aan iedereen! :0)

Mensen zijn van nature racistisch. Dat is al meerdere malen met proeven aangetoond.
In Amerika plaatsten ze een groep studenten bij elkaar in een zaaltje. Na ze daar langere tijd te hebben laten zitten bleek het volgende:
De Afro-amerikanen zaten bij elkaar. Zo ook met de Latinos en de blanken. Conclusie: soort zoekt soort.
Je bent dus al racistisch. Wat je niet moet worden is bevooroordeeld. Niet elke Marrokaan is tuig, en niet elke Pool is alcoholist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is denk ik maar een antwoord op; realiseer je dat als je racist wordt dat dan het probleem groter wordt, als je anderen accepteert als gelijken geef je ze de kans als gelijken te gaan leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niet tegen te houden.Ik had ooit een collega uit een ander land,ik kon het goed met hem vinden,tot hij zei dat hij mij een mes in mijn rug zou steken,als hij moest kiezen tussen zijn geloof of onze vriendschap.Geloof me,als je dit hoort eordt men vanzelf racistisch.Nu krijg ik natuurlijk commentaar dat ik niet iedereen over 1 kam mag scheren,maar dat is wel erg makkelijk gelul,als je de problemen meemaakt die ze hier hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Nee hoor Bolle, je krijgt geen commentaar. Ik ben op zoek naar eerlijke antwoorden en niet naar politiek correcte.
Je zegt het zelf al. De berichtgeving is erg eenzijdig. Je wilt je beeld toch niet laten vormen door eenzijdige berichten? Je zult moeten gaan kijken op andere berichten. Je moet jezelf in de juiste balans houden. Als je vind dat je teveel van dit soort berichten krijgt, zul je je ogen moeten openen op de andere berichten. En dan heb ik het natuurlijk niet over de andere negatieve berichten. Er is zat positieve berichten. Alleen jouw focus ligt daar momenteel niet. Dat heb jij zelf in de hand.

Ik zou je willen uitdagen. Pak 1 krant en ga eens turfen: positief, negatief, allochtoon, niet allochtoon. En sla de buitenland sectie maar over want daarin is alles allochtoon (niet nederlander). Je zult verrast zijn.

Kijk eens om je heen. Als jij een allochtoon ziet, denk je dan: die heeft vast net een tasje beroofd. Of denk je: die komt net van zijn werk af (geen tasjesrover:-)
Dit is jouw beeld, dit zit in jouw hoofd. Zo wil jij denken. Totdat je dat niet meer wilt. Vandaar jouw vraag hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feit is dat van de personen, die met politie en justitie in aanraking komen, een wel heel erg groot deel wordt vertegenwoordigd door mensen die van allochtone komaf zijn. Ik zie dit vanuit mijn professie dagelijks in de praktijk. Ook uit de statistieken blijkt dit.

Gezien het feit dat mensen van allochtone komaf nog steeds niet de meerderheid vormen in ons land, is er dus iets opmerkelijks aan de hand. Een probleem dat zeker benoemd moet worden, willen we aan een oplossing kunnen werken.

Het is daarom belangrijk dat bij strafbare feiten niet uit alle macht geprobeerd wordt, om de afkomst van daders buiten de media te houden, evenals het geslacht en de leeftijd. Het probleem met criminaliteit onder bepaalde bevolkingsgroepen krijgt anders niet genoeg aandacht. Zonder aandacht ook minder druk, om aan oplossing te werken.

Dat jij een bepaald gevoel krijgt van berichten in de media is allemaal niet racistisch maar realistisch. Jij ziet in dat er in ons land een probleem is, waar aan gewerkt moet worden. Nu is het wachten op beleidsmakers, die ook dit gevoel voor realiteit krijgen.

Natuurlijk wordt er al snel gezegd, dat de goeden, door realistische berichtgeving in de media, onder de kwaden moeten lijden. Dat klopt in de praktijk pas als we iemand alleen nog maar zien als onderdeel van een groep en daarnaast niet ook als individu. Volgens mij kijken de meeste mensen in Nederland verder dan hun neus lang is en kijken ze ook naar de individuele persoon. Nederland is een tolerant land. Nederland krijgt echter gelukkig ook door dat niet alles met de mantel der liefde is af te dekken. Kernwoord is realisme.
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ja, een dikke plus. Maar wel met de toevoeging dat ik me afvraag hoe lang Nederland nog tolerant is en wil zijn. Als je over de laatste decennia kijkt, zie ik wel dat we afglijden. Waar Janmaat voor veroordeeld werd, wordt nu getoeterd door de gematigde en rechtse politiek. Goed punt in jouw antwoord is ook dat niet krampachtig geprobeerd moet worden om de afkomst geheim te houden. Zodra die toch bekend wordt, roepen mensen "zie je wel!".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811 : je vergeet je dikke plus te zetten....;-)))
paulus811
14 jaar geleden
Mijn excuses. Plus alsnog toegevoegd! Thanks for the reminder.
Lees elke dag de krant heel goed: Bij elk artikel waarbij niet aangegeven wordt dat het gaat om een dader met een 'buitenlandse identiteit', gaat het dus om een dader met een 'nederlandse identiteit'.
Vandaag 12 februari in het N.R.C.
carnavalsoverlast verwacht (nederlanders?)
40 gevallen kinderporno (nederlander!)
meisje (8) dood gevonden, vader meldt zich (nederlander?)
Geen criminele activiteit door een dader met een 'buitenlandse identiteit'.

Blijf verder denken dat elke zaak op zich staat en het gaat om individuen en niet om bepaalde bevolkingsgroepen.

Kijk niet naar programma's of lees geen kranten waarvan je het vermoeden hebt dat men de kijker/lezer een bepaalde kant op wil sturen.

Leef je in een ander in. Hoe zou jij het vinden als je zou emigreren naar een ander land, een Nederlander zou daar een moord plegen en jij wordt daar ook op aangekeken omdat jij dezelfde nationaliteit hebt.

Focus je op de positieve kanten van een multiculturele maatschappij en niet op de negatieve kanten.

Dit zijn mijn tips om te voorkomen racistisch te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat het altijd een autochtoon betreft als de afkomst niet vermeld wordt, gaat mij toch iets te ver. En bepaalde kranten of programma's niet kijken vind ik geen goede oplossing. Ik lees alles en vorm zelf een mening, maar steek niet de kop in het zand. Dank voor je antwoord! Met het overige ben ik het roerend eens.
verder kijken dan je neus lang is...
Het negatieve niet zwaarder laten wegen dan het positieve..

Denken met negativiteit brengt negativiteit
Werken met positiviteit geeft positiviteit..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk je om vriendschap te sluiten met een allochtone!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we ons vooral niet op moeten laten fokken door politieke correctheid. Als je tegenwoordig opmerkt dat toch wel een onevenredig groot deel van bijvoorbeeld de geweldsdelicten wordt gepleegd door leden van een bepaalde groep, krijg je al snel naar je hoofd geslingerd dat je racist bent. En als dat maar vaak genoeg wordt gezegd, zou je het bijna gaan geloven.

Zelf weet ik dat ik geen racist ben. Nog afgezien van het feit dat bijvoorbeeld Marokkanen geen ras zijn, treed ik ieder individu dat ik tegenkom onbevangen tegemoet. In de bus haal ik gewoon mijn tas weg van de stoel naast me zodat dat meisje met de hoofddoek daar kan zitten. De luidruchtige Marokkaanse jongens in de trein noemen mij verbaasd een 'pittige tante' omdat ik gewoon met ze praat in plaats van bang of wantrouwend te doen.

Maar ik verschuil me ook niet voor de waarheid. Ik weet dat het geen autochtone jongeren zijn die een lesbisch stel en een transseksueel zonder genade hun wijk uit terroriseren. Ik zie dat het geen oerhollandse blonde jochies van twaalf zijn die aan mijn kont proberen te zitten als ik 's avonds alleen (wat een hoer, zonder man erbij) boodschappen doe. En ik besef dat bepaalde groepen onevenredig vertegenwoordigd zijn in de misdaadcijfers.

We hebben een probleem met Marokkanen. Daar, ik heb het gezegd. Ik zal er geen individuele Marokkaan anders voor behandelen, maar het probleem is er. Laat ieder mij veroordelen voor 'racisme', maar daar gaan de feiten echt niet van weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Mooi en eerlijk antwoord en 'uit het leven gegrepen'.+
Heel veel verschillende culturen die samen leven in een land, dat vraag altijd om problemen, gewoon omdat het niet meevalt elkaars gebruiken te begrijpen.
Voeg daar nog bij dat veel van die culturen volkomen de weg kwijt raken omdat ze niets kunnen met datgene wat hier gebeurd. Zij komen gebruiken en gewoontes tegen die volkomen indruisen tegen wat zij geleerd hebben. Afhankelijk van het vermogen om je aan te passen ga je daar op reageren, maar gaat het mis: ouders uit balans, kinderen uit balans, geen werk, veel armoe in bepaalde groepen, daarbij is ons rijke land ook aantrekkelijk voor groepen uit verschillende landen die minder goede bedoelingen hebben.
Deze mix van feiten leidt ertoe dat er vervelende dingen gebeuren waar je racistisch op zou kunnen gaan reageren.
Toch is het overgrote deel van de andere culturen die hier zijn alleen maar vredelievend en bezig met een normaal leven te leiden.
Daar waar het tot excessen leidt binnen een bepaalde groep balen ze er zelf ook van.
Mijn dochter is getrouwd met een Molukse man, mijn zoon met een heel donker meisje uit Zuid-Afrika, mijn andere zoon heeft een Chinese vriendin, mijn jongste zoon heeft een Marokkaanse vriendin(met hoofddoekje)
Vier schatten van schoondochters en schoonzoon heb ik.
Zij ondervinden veel positieve zaken in Nederland en tegelijkertijd zijn ze allemaal ook al eens gediscrimineerd.
Helaas, dit is de wereld, maar we zullen met z'n allen moeten proberen niemand te veroordelen of beoordelen op ras, groep, huidskleur of wat voor afkomst dan ook, het zijn gewoon mensen zoals jij en ik.
En wie iets fout doet iets fout en mag daarop aangesproken worden, net zoals jij en ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Mooi antwoord van iemand met ervaring. +
Zorg dat je een mens blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, een mens maakt van nature onderscheid, ook zij die met droge ogen beweren het niet te doen.
Het wordt hem namelijk met de paplepel ingegeven. Zeker in de tegenwoordige tijd is het moeilijker om door eenzijdige berichtgeving niet te vervallen in "zie je nou wel, weer die buitenlanders".
Ja ze zien er wat anders uit dan de gemiddelde kaaskop met bleke smoel. Het is een feit dat ze verhoudingsgewijs
meer in aanraking komen met justitie en dat de recidive van deze groep behoorlijk veel procentueel hoger ligt.

Ik ben een mens met heel veel levenservaring, enerzijds door mijn ongelooflijke drang om tegen alle heilige huisjes te trappen,
anderzijds door mijn persoonlijke ervaringen op de meest uiteenlopende zaken.
Ben getrouwd met een Amerikaanse en heb samen met haar twee kinderen geadopteerd uit Israël, twee Arabische kinderen,
zij die bij hun geboorte Statenloos werden gemaakt doordat ze het product waren van een Israëlische moeder die verkracht was door een Palestijn en de ander heeft een Jemenitische vader.

Marokkanen schreeuwen mijn jongste om de haverklap toe "vieze Jood". De Nederlanders kijken haar aan alsof ze Marokkaans is en behandelen haar dus in die hoedanigheid van hun bekrompen gedachtestroom. Door het uiterlijk van onze oudste werd in een dorpje waar we woonden mijn vrouw uitgescholden voor "n***erhoer", omdat zij, van Jemenitische vader, ietwat donkerder is dan de gemiddelde Costa Brava - gangers.

Ik ben diegene die je op mijn avatar ziet, een kale breedgeschouderde nors kijkende man, heb nergens last van, maar achter mijn rug denkt iedere buitenlander dat ik bij een racistische groepering hoor en waarschijnlijk Wilders stem.

Voorkomen dat je racistisch wordt? nope, onmogelijk, je wordt namelijk van alle kanten om je heen bestookt met racisme.
De Marokkanen beschuldigen de Nederlanders ervan, de Suri's dito met een sterretje, de Nederlanders doen dat weer terug etc etc.
Telkens wordt de troefkaart "racisme" uitgespeeld, ver, heel ver voordat er überhaupt sprake is van racisme. Het is een hype, en door eenzijdige berichtgeving wordt zulks met gretigheid in stand gehouden.

Ik voel me thuis in een multiculturele samenleving, kijk naar de samenstelling van mijn gezin. Maar vertik het om klakkeloos aan te nemen dat slechts de autochtone bevolking discrimineert op ras, geloof me geef iemand een rood hesje en indoctrineer dat rood verkeerd is, de blauwe hesjes zullen dat te vuur en te zwaard verdedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Zeer sterk antwoord, ik heb het met extra aandacht gelezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, zo ingewikkeld is het wel, Oblomov. Heb je de documentaire BLUE EYED wel eens gezien. Een aanrader!
Vooral voor mensen als jij die nadenken en ook nog eens het lef hebben om tegen heilige huisjes aan te durven trappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je deze ajna? http://us.imdb.com/title/tt0115716/ Ben hem aan het downloaden as we speak, ben benieuwd ga hem zeker bekijken.
Dank je voor de tip.
Een Amerikaans blad behandelde verleden jaar een studie over racisme bij kinderen op een bepaalde Amerikaanse gemengde school.
Afgesproken was dat er zowel thuis als op school niet over verschillen van mensen zou worden gesproken. Geen eenvoudige opgave dus. Het resultaat was dat de kinderen geen onderscheid maakten b.v. tussen zwart en blank en ook geen andere racistische opmerking maakten.
Na een bepaalde tijd werd de “proef”verlegd en werd er op school over de afkomst van de bruine klasgenoten gesproken. Geleerd werd dat de voorzaten van de zwarte kinderen oorspronkelijk uit Zuid Afrika kwamen en dat de meeste mensen daar bruin waren. . Niets fout aan zou je zeggen. Maar de houding van de kinderen thuis veranderde langzaam. Werd er voorheen niet over verschillen tussen de kinderen gesproken, nu werd er thuis wel eens gezegd “Je weet wel die jongen uit Zuid Afrika waar iedereen bruin is”. Het eerste onderscheid was gemaakt. Het onderzoek zette zich natuurlijk heel uitgebreid voort, maar wat me is bijgebleven uit het onderzoek is dat kinderen niet met racistische gedachten worden geboren, maar dat die worden “geleerd/aangepraat” door hun omgeving. En de teneur van jouw vraag met de voorbeelden bevestigt dit een beetje. Het probleem is dat we ons niet kunnen onttrekken aan alle “gekleurde” berichtgeving in krant, tv en omgeving. Wat we wel kunnen proberen is deze berichten te filteren en ons niets te laten aanpraten. Uiteindelijk zijn we zelfstandige individuen met een eigen denkvermogen. Laten we daar gebruik van blijven maken. Aan de andere kant moeten we niet naïef en goedgelovig zijn. Er mogen moskeen gebouwd worden in Nederland, gebaseerd op onze Grondwet, maar we moeten wel alert blijven wat daar binnen wordt verkondigd. Dat geldt overigens voor alle kerken en instituten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dsat weet ik niet vraahg het eens aan een weetenschappeer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme is een veel misbruikt woord en in de pejoratieve hoek gedrongen. Dit is spijtig want onze taal kent betere woorden en omschrijvingen voor de gesteldheid die men bij iedere gezonde mens aantreft. - bijna iedereen heeft de natuurlijke neiging zijn eigen soort te beschermen, bewust of onbewust.- Deze reflex ziet men ook bij de meeste diersoorten die in groep of sociaal bestand leven. Eendracht maakt macht.
Waar je wel moet over waken is dat je deze reflex onder controle houdt want anders gaat de gemeenschap ook op jouw gedrag reageren, dat brengt je dan ook in nesten. Systeem boomerang. Beheers dan ook je sentimenten en probeer wel de sterkste partij te blijven. Wees geduldig maar cijfer jezelf niet weg want dan ben je gezien. Als je op de wang wordt geslagen biedt dan niet de andere, want je hebt er maar twee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik dacht dat er maar een soort was
het menselijke ras
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het menselijke ras is zoals auto's. Auto's hebben allemaal de eigenschap om te kunnen bewegen en min of meer te bekoren. De snelheid en comfort hangt wel van prijs en de fabrikant die de gewenste eigenschappen bepaald. Men heeft dus bolides maar ook 2PK's die beiden afzonderlijk een groep zal weten bekoren.
is moeilijk te voorkomen, het word je geleerd door het milieu waar in je opgroeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat voorkom je niet. Dat ben je. Wij allemaal. De truc is om je daarvan bewust te zijn. Dan kun je je gedachten en handelingen bijsturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe voorkom je dat je racistisch wordt?"

misdaad heeft niets met een bepaalde cultuur te maken of nationaliteit , het zit in ieder mens

er zijn bvb proeven gedaan met studenten die een afdeling moesten bewaken in de gevangenis en namate ze zich machtiger voelde gingen ze de gevangenen steeds meer mishandelen.

de studenten wisten niet dat het om een proef ging

racistisch worden heeft niks met de ander te maken maar met jezelf
je zou jezelf af kunnen vragen waarom je bloed kookt bij dergelijke berichten
gaat het je dan om de nationaliteit die de daders hebben of gaat het je om het misdrijf

en zoals ik er over denk is er maar een ras; het menselijke
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Noem het hoe je het noemen wilt, van mijn part hekel aan bepaalde bevolkingsgroepen, maar wat mij stoort is dat ik zie dat men steeds meer buigt voor de intimiderende houding die met name Marokkanen aannenemen. Lees ook even het bericht over een ziekenhuis vandaag, waarbij een medewerker zegt dat het 'schering en inslag' is dat met name de familie rond Marokkaanse patienten de medewerkers met de dood bedreigen. Dat is toch krankzinnig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is zeker krankzinnig maar ik denk dat het met hun cultuur heeft te maken
mijn vorige buren kwamen uit irak door al het geweld wat hij had gezien was hij ook gewledadig en vooral tegen zijn vrouw en kinderen
die kinderen op hun beurt konden weer met werkelijk geen een kind uit de buurt overweg en de moeder op haar beurt maar klagen tegen mij dat het kwam omdat zij buitenlanders waren maar zo zag ik he tniet de kinderen waren een weerspiegeling van wat er in het gezin gebeurde op een keer heb ik mijn buurman gezegd dat hij op moest houden met al dat geweld en hulp moest zoeken anders zou ik er werk van maken en wat denk je;;;;;;;; ik was een vieze hollander en hij maakte een gebaar met zijn hand bij de keel
ook zijn kinderen hadden er een handje van om met de dood te drijgen, ach ja de appel valt niet ver van de boom. hij is verhuisd en ik heb jaren hekel aan die vent gehad
of nog erger gehaat
maar moet ik dan het hele irakese volk haten, nee dat niet wat er hier in de regio gebeurde aan geweld had niks met buitenlanders te maken wat wij kunnen doen is niet voor geweld zwichten van geen enkele bevolkings groep
Door het niet te worden hiermee beledig je mij ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proberen geen vooroordelen te kennen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch niet erg om racistisch te zijn? Ieder ras mens heeft zijn eigen gemeenschappelijke eigenaardigheden. Het wil niet zeggen dat ze hier allemaal 'aan doen' of dat het negatief is. We zijn vaak in staat om het als iets negatiefs te noemen. Maar elk ras heeft ook positieve vooroordelen! En zo 'scheren we ze allemaal over 1 kam'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen aandacht aan besteden.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in België zit ik met hetzelfde dilemma!
Ook erg veel criminaliteit door allochtonen.

deze week kwam er in het nieuws dat in Antwerpen maar liefst 6 / 10 kinderen onder 9j van allochtone afkomst zijn!
binnen 10 jaar zou dit 2/3 van de kinderen zijn..
Er zijn hier scholen waar je als belg in de minderheid bent.. vlaamse kindjes komen thuis met marokaanse of turkse woorden.. dat op zich is niet erg.. maar deze allochtone kinderen worden snel ingeschakeld door hun familie om kleine criminaliteit te doen, zij kunnen immers niet zwaar bestrafd worden.. en dat vind ik wel erg..

Daar sta ik wel bij stil.. maar hier kan je helaas niets tegen doen.. Ik wil ook niet racistisch worden, maar op den duur heb je gewoon een zekere angst gecreëerd.. zij zijn altijd met zovelen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
racistisch is niet erg. Er zit nou eenmaal verschil in mensen, dat hoort zo. Anders zou iedereen wel hetzelfde eruit zien. Marokkanen zijn eerder in hun trots gekrenkt en eerder op hun tenen getrapt dan blanken. Dat zit in hun bloed, dat is geen discriminatie, maar een feit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk er niet over na en hou alsjeblieft op met het vergelijken. ook al zouden alle nederlanders crimineel zijn, dan hoeven die mensen het nog niet na te doen. Ze zijn hier te gast!! denk er over na!
DOOR DEZE VIDEO EENS GOED TE BEKIJKEN:

http://www.youtube.com/watch?v=07aioL-FaqQ

M.v.g. een Turkse jongen die 6vwo doet, wiens tante Nederlands lerares is, wiens oma meer weet over het Nederlands Koninklijk Huis dan wij allemaal bij elkaar. Het kan wel, scheer niet over één kam, niet iedereen is hetzelfde.

PEACE
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet. Ik vind het zelf ook moeilijk. Als je objectief wilt blijven en er dus de keiharde cijfers bij gaat halen wordt je niet vrolijker.. (zie bron).
Ik had vroeger de grootste ruzies met mijn vader omdat ik vond dat hij een racist was. Ik denk dat de geschiedenis, of ervaring, de wens hebben ingehaald en GVD, ik baal daar van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer toch voot ogen te houden dat dit een groepje is,... uit een hele grotr groep die wel gewoon leeft in ons Nederland. Ook zij hebben er last van.
En ook onze lastpakken kunnen er wat van, alleen zij komen niet zo duidelijk in de krant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door iedereen als mens te zien en niet op ras geloof etc. te beoordelen, en niet te snel te oordelen, dan ben je wel redelijk op de goede weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door voor jezelf te erkennen dat er in je (eigen ) bevolkingsgroep ook rotte appels zitten, maar ook veel goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mening uitspreken is niet verboden het kan racistisch overkomen bij een ander dus een oplossing is je mening beleefd uitspreken komt het minder racistisch gevonden ben je minder snel een racist.

"waarom zou ik jou niet discrimineren en een ander wel?"