Wat zijn de voors en tegens, mocht het bejaarden makkelijker worden gemaakt dmv euthanasie uit het leven te stappen?

Toegevoegd na 4 uur:
het gaat over mensen die levensmoe zijn, dus niet ondraaglijk en uitzichtloos lijden.

14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nadeel:
- Men kan op een emotioneel moment het verkeerde besluit nemen (Een wachttijd of bedenktijd van 10 dagen lost dat op)

Voordeel: Mensen krijgen het recht zelf te besluiten dat het leven voor hun lang genoeg geduurt heeft, zonder daar anderen mee in lastige stituaties te brengen (Je kan de arts om een spuitje vragen, ipv jezelf via allerlei enge wegen te moeten dodden en gevonden te worden door iemand die niet voorbereid is)

Toegevoegd na 1 minuut:
De echte andelen die opgeworpen worden komen meestal vanuit religieuze hoek, van mensen dat je het leven niet zelf mag wegnemen. Dit kan natuurlijk nooit een argument zijn: Een mens heeft toch zelf het recht over zijn eigen leven te besluiten, zou je zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als iemand ondraaglijke pijnen heeft is het beter voor die persoon om uit het leven te stappen. Wat maken die paar jaar of paar maanden nou uit?
Het leven gaat toch vlug voorbij en dood gaan we allemaal.
Het nadeel is natuurlijk voor de nabestaanden, die willen hun geliefde zolang mogelijk bij hen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
als iemand ondraaglijk en uitzichtloos lijdt, is nu al euthanasie mogelijk.
dit gaat om 70-plussers die levensmoe zijn.
heb het idd niet duidelijk in mijn vraag gesteld, sorry!
Tegens zie ik eigenlijk niet zo,alleen je moet er wel goed over nadenken,voor je het besluit neemt.Maar ik den ook niet dat het besluit van het ene op het andere moment in je op komt. Als iemand er van overtuigd is,dat zijn/haar leven
lang genoeg heeft geduurd,dus niet alleen in geval van ondraagelijk lijden,moet het mogelijk zijn er een eind aan te maken,zonder dat je eerst diverse dokters langs moet om die om medewerking te vragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
je zal dan nog steeds langs een paar artsen moeten vrees ik, maar de mogelijkheid is er tenminste!
Je moet zelf over je leven kunnen beslissen, vind ik.

Voor: je bespaart jezelf een later eventueel komend ondragelijk lijden en je bespaard je naasten veel zorgen en problemen met zo'n ondragelijk lijden.

Tegen: misschien doet het je naasten pijn je te moeten missen.