Wat moet ik doen? Buurvrouw klaagt over geluidsoverlast, maar onterecht!

Ik woon nu sinds anderhalve maand in een kleine, maar o zo gezellige tussenwoning. De muren zijn niet heel dik, maar om nu te zeggen dat ik mijn buren vaak hoor, nee. Nu staat gisteren (direct bij binnenkomst) de 50+ buurvrouw aan de deur. Dat ze last heeft van mijn zoontje! Ik ben gescheiden en hij is op woensdag, zaterdagavond en zondag bij mij. Nu zeg ik het niet omdat hij mijn zoon is, maar gewoon omdat het waar is, mijn zoontje van 7 is heel rustig! Kijkt tv, puzzeltocht aan tafel, rent en schreeuwt niet in huis etc. Toch beweert zij overlast te hebben en.moeten we zachtjes doen. Zij zei zelfs letterlijk "Het is hier natuurlijk ook geen plek voor kinderen." Dit naar alle waarschijnlijkheid omdat het kleine woningen zijn waarbij zij alleenstaand is en mijn andere buurman ook alleen is. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik ben erg ontdaan, zeker door haar opmerking en daarnaast ben ik van mening dat het zwaar overtrokken is. Wat is verstandig? Moet ik met haar in gesprek gaan? Woningbouw inlichten? Op zijn beloop laten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Een goede relatie met buren is heel belangrijk. Vraag waar ze precies last van heeft. Misschien is het simpel op te lossen.
Het kan natuurlijk dat ze onredelijk is, maar ook dan zou ik proberen de lieve vrede te bewaren.
Overigens: Een opmerking als: "Het is hier natuurlijk ook geen plaats voor kinderen" doet vermoeden dat ze op dat moment niet erg redelijk was, tenzij de woningen gebouwd zijn voor senioren. Misschien had ze haar dag niet?

In eerste instantie zou ik dus met haar in gesprek gaan, vraag haar voor een kopje koffie. Als jullie er dan niet uitkomen zou ik in ieder geval de woningbouwvereniging op de hoogte brengen, bij voorkeur schriftelijk. Dit omdat als zij gaat klagen haar bericht dan niet als eerste binnenkomt, inclusief al haar overdrijving.
Op veel plaatsen is er iets als buurtbemiddeling of mediation. Dat zou een volgende stap kunnen zijn. Maar gewoon praten komt eerst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja altijd contact houden is wel erg belangrijk voor de gun factor.

Andere antwoorden (2)

Je kan je buurvrouw eens vragen wat ze precies hoort. Wellicht eens bij je buurvrouw gaan zitten terwijl je zoontje gewoon (onder toezicht van een vriendin ofzo) thuis speelt. Wellicht kan je dan horen wat ze bedoeld? Enig probleem kan dan zijn dat je zoontje op dat moment muisstil is...

Toegevoegd na 1 minuut:
En je kunt natuurlijk ook navraag doen bij je andere buurman, of hij ook iets hoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vindt dit best een goede poging voor een oplossing.
Ga nog eens naar haar toe, ontken het niet maar vertel dat je een heel rustig kind hebt en echt wel moeite voor haar wil doen. Vertel haar dat je, doordat ze achteraf komt, nu niet weet wat ze hoort en wat je zoontje doet. Vertel haar dat ze de volgende keer even moet bellen of langskomen zodat je weet wat er geluid heeft gemaakt.

Als ze liegt komt ze niet of je weet het meteen omdat ze aanbelt nadat je zoontje een uur stil op de bank heeft gezeten maar misschien heeft ze wel gewoon gelijk en is het op een moment dat je dat vergeten bent.

Vertel haar ook op welke dage je zoontje er is en dat dat niet zo vaak is en dat ze zich ook moet realiseren dat het een kind is en toevallig nog een rustig exemplaar. Ze heeft geen poot om op te staan als je daar mag wonen met je zoon maar als het woningen voor 1 persoon zijn of woningen zonder kinderen (die zijn hier in de buurt) moet je natuurlijk wel gaan oppassen.