Welke invloed heeft het kopen van goedkope kleding op lagelonenlanden?

Laatst was in het nieuws dat een gebouw in Bangladesh is ingestort waar de productie van kleding werd uitgevoerd voor de Primark. Hierbij kwamen 380 mensen om het leven en zijn nog vele vermist. De omstandigheden van het gebouw en werkomstandigheden zijn zoals ze allen misschien wel weten onder de maat en de werktijden ontiegelijk lang maar is dit een reden om geen goedkope kleren te kopen? Spoor je bij het kopen van goedkope kleding deze omstandigheden aan of is dit voor de mensen daar juist een mogelijkheid tot werk omdat het een grote industrie is waar vele mensen van leven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Het kopen van kleding of welk product ook uit een lagelonenland kan leiden tot het in stand houden van kinderarbeid en lage lonen in die landen, maar zeker ook de vreselijke en gevaarlijke omstandigheden waar volwassenen vaak in moeten werken.

Het is moeilijk om te zeggen dat het allemaal foute boel is, maar beter is misschien ervan uit te gaan dat bepaalde Nederlandse bedrijven daar zelf achterheen gaan voordat ze hun inkopers opdracht geven een en ander voor de schandalige lage prijzen in te kopen ter plekke.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst even een misverstand wegwerken:
Het is niet alleen de goedkope kleding die in lage loon landen wordt geproduceerd.
Ook grote merken als Calvin Klein etc. laten hun kleding in grote ateliers
in India en Pakistan maken.
Het punt is dat de werkomstandigheden vaak slecht zijn.
De kritiek spitst zich ook toe op toeleveranciers voor bedrijven en merken als G-Star, Mexx, Ann Taylor, Armani, GAP en Guess.

http://www.indianet.nl/a0706.html

Je kunt als consument dat soort zaken heel moeilijk achterhalen.
Maar geen kleding kopen die in India, Pakistan, China e.d. gemaakt wordt,
is best moeilijk.
Je wilt die mensen hun werk niet ontnemen.
Je kunt je er wel in verdiepen:

http://www.schonekleren.nl/