Wat is de lijn van troonopvolging na het moment van abdicatie (troonsafstand) door Koning Willem-Alexander?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als eerste komt natuurlijk de oudste dochter van prins Willem-Alexander, prinses Catharina-Amalia, in aanmerking. De troonopvolging na prinses Catharina-Amalia is respectievelijk:

prinses Alexia;
prinses Ariane;
prins Constantijn en zijn dochter Eloise, zoon Claus-Casimir en dochter Leonore;
prinses Margriet en haar zonen Prins Maurits en Prins Bernhard.

Bloedverwanten tot en met de derde graad vanaf het Staatshoofd (echtgenoten dus niet) zitten in de lijn van troonopvolging. Het recht op troonopvolging en het lidmaatschap van het Koninklijk Huis vervalt indien geen toestemming voor een huwelijk is gevraagd aan het parlement (Het recht op troonopvolging en het lidmaatschap van het Koninklijk Huis van Prins Friso, Prins Pieter-Christiaan en Prins Floris is om die reden vervallen).

De kinderen van Prins Constantijn en Prinses Laurentien zijn vanaf het moment dat prins Willem-Alexander Koning wordt bloedverwant in de derde graad van het Staatshoofd. Zij zitten dus wel in de lijn van troonopvolging, maar maken geen deel uit van het Koninklijk Huis. Zolang hun grootmoeder Koningin is, zijn zij bloedverwant in de tweede graad vanaf het Staatshoofd en dus nog wel lid van het Koninklijk Huis.

Toegevoegd na 3 uur:
Overigens zal Amalia niet meteen de troon bestijgen als WA in juni omkomt bij een auto-ongeluk. Ze zullen wachten tot ze minstens 18 is, waarschijnlijk neem Constantijn het dan over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarschijnlijk neem Constantijn het dan over. Een wilde gok die geheel bezijden de waarheid ligt. Prinses Amalia wordt op dat moment koningin, prins Constantijn kan dan aangewezen worden als regent, maar dat geld voor elk lid van het koninklijk huis, het is dan zelfs mogelijk dat H.M. Beatrix regentes wordt. Voorbeeld: Koningin Wilhelmina en regentes prinses Emma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik ook wel maar bij wilhelmina was verder niemand voorhanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En Emma was maar de vrouw van....
ronron1212
11 jaar geleden
De vrouw van het was Koningin-regentes Emma

Andere antwoorden (1)

Het eerst geboren kind uit het huwelijk van de koning in dit geval is troonopvolger dus in dit geval prinses Amalia..