Hoe blijf je als gewone mens nog positief in de huidige maatschappij-samenleving met alle negativiteit die we over ons heen krijgen?

Ga maar eens na: kredietcrisis, pensioenen die naar beneden gaan, aow leeftijd omhoog, de criminaliteit die stijgt, de toenemende werkeloosheid, regelmatig nieuwe ziektes die de kop op steken of bestaande die toeslaan op mens en dier, oorlogen en natuurgeweld dat steeds vaker escaleert, een klimaat dat sterk verandert en het er niet beter op maakt voor mens en natuur...enz..enz..
Waar mogen we ons nog op verheugen en naar uitkijken? Met andere woorden: wat is de (waarschijnlijk) stabiele factor die ons mensen steeds maar laat doorgaan en niet laat opgeven, (uitzonderingen daargelaten)...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Door terug te kijken naar het verleden, en te beseffen dat we door de bank genomen toch écht de goede richting op gaan, ondanks dat sommige mensen actief lijken tegen te werken.

Wat is de gemiddelde ziekte van nu van nu anders dan de pest, of de Spaanse griep, behalve beter onder controle vanwege een beter begrip van hoe pathogenen werken, en dus effectievere bestrijding door verbeterde hygiëne en medische ontwikkelingen?

Besef je wel dat de 20e eeuw degene is waarin percentueel de minste mensen door oorlogsgeweld om het leven zijn gekomen? Absolute getallen zijn groter, maar daar moet je even naast leggen dat de populatie tegenwoordig 12x zo hoog is als pak 'm beet 200 jaar terug.

Economische crisis? Serieus? Ik heb nog geen massa-ontslagen en werkloosheidspercentages gezien van boven de 20%. Waar we nu in zitten is een lachertje, vergeleken met de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw.

De gevolgen van natuurgeweld zijn momenteel groter omdat er meer mensen op een kluitje wonen. Maar ook in maatschappijen waar dit regelmatig voorkomt, weet men intussen hoe ermee om te gaan zodat de negatieve gevolgen zo klein mogelijk blijven. Daarom hebben wij hier dijken, en hebben ze in Japan aardbevingsbestendige gebouwen.

We hebben de technologie die nodig is om de wereld van zijn fossiele brandstof-verslaving af te halen al jaren in huis. Met een gerichte investering en wat doorontwikkelen, zouden we hiermee een groot deel van de milieuvervuiling kunnen tegengaan, en er in elk geval voor zorgen dat er niet onnodig meer bij komt.

Alleen die mensen die het actief tegenwerken, die zeggen dat onze jarenlange verzamelde kennis niet gebruikt moet worden om deze vooruitgangen verder te boeken, die onrust stoken tussen groepen mensen, die belangen hebben in verouderde methodes waardoor ze vernieuwing tegen te gaan, ja, die zijn er. Maar niemand leeft voor eeuwig. En elke nieuwe generatie is, zover ik de geschiedenis ken, een kleine, of soms minder kleine, stap vooruit gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, krachtig antwoord!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldige reactie! Dikke plus..

Andere antwoorden (19)

Altijd alles positief bekijken..dat is het enige wat belangrijk is!
Zo overleef je werkelijk alles..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij werkt het door het nieuws (de media niet meer zo veel te volgen). Bovendien moet je niet alles klakkeloos geloven wat je hoort of leest. Kijk er naar uit dat het allemaal weer goed komt en dat er altijd wel weer iets negatiefs zal zijn. In de jaren '80 hadden we ook een crisis. Is ook over gegaan. Het leven is nou eenmaal een golfbeweging, met ups en downs. Geniet van je ups.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de liefde van de naasten. En vergeleken de 3e wereldlanden hebben we het denk ik zo slecht nog niet. Als het leven alleen positief was, dan werd het saai en kon je al helemaal nergens meer naar uitkijken, dan was het vanzelfsprekend.

Je kan uitkijken naar vader of moeder worden, herstel na ziekte, een nieuwe baan, nieuwe woning, vakanties, vader/moeder/opa/oma worden en ga zo maar door. Ondanks alles zul je het er toch zelf van moeten maken!

Toegevoegd na 3 minuten:
En je niet teveel richten op negativiteit! Blik vooruit en kijken naar de leuke dingen in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor alles komt een oplossing, ik zie het niet zo somber in.
Werkeloosheid is tijdelijk, economie trekt wel weer aan, nieuwe ziektes zullen er altijd blijven komen, nieuwe manieren om ziektes te genezen gelukkig ook. Het klimaat, het zal wel los lopen, broeikas effect ,zure regen, het gat in de ozon laag, ik kan er niet wakker van liggen. Misschien naïef, maar ik kan en hoef alle problemen van de wereld niet op mijn nek nemen.

Ik denk dat het relativerings vermogen van de mens de reden is dat we allemaal doorgeen.

Wat vind je écht belangrijk in je leven, dat is toch meer de dingen om je eigen persoontje heen, je kinderen, familie, vrienden, werk enz. Daar leef je voor en mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk naar wat je hebt in je eigen kring, familie, vrienden. Gezondheid, voor mij zijn het de kleine dingen in het leven die me op een moment raken. Daar verheug ik mij op. Het hoeft niet groot, het hoeft niet duur, als je nog maar kan genieten van de kleine dingen om je heen. Ik zal altijd positief blijven. Niemand krijg mij eronder, en zeker de maatschappij niet. Positief zijn maak je zelf in deze soms harde maatschappij. Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
zo is het josephine!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Door niet al het leed van de wereld op je schouders te willen nemen. Daar schiet je niks mee op. Daar wordt de wereld niet beter van.
Hou het klein, en beperk je tot je eigen kring (gezin, familie, collega's, buren vrienden, kennissen), die is al groot genoeg.
Help ze bij problemen, leef met ze mee, maar lijd niet met ze mee.
Probeer naast al het slechte nieuws dat je hoort, ook open te staan voor goed nieuws.
Geniet van de kleine dingen, die zomaar gratis dagelijks op je
pad komen, als je er voor open staat.
Dat brengt de negatief:positief balans weer in evenwicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist!
+1
Helaas kan niet iedereen dit. Maar er zijn voorbeelden van mensen die de meest gruwelijke dingen hebben overleefd (zoals de holocaust) en die tóch in staat zijn om positief te blijven.
Dan heb je dus te maken met een ziel die vergevorderd is.
Wat wij, gewone stervelingen kunnen doen, is hiervan leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klein antwoord, grote inhoud.
+1 Plusje niet vergeten:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank Ed, jij begrijpt waarschijnlijk wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet ook wat je bedoelt ...plusje erbij..
Ongeneeslijk optimistisch
Een van de lastigste dingen op onze levens weg , hoe hou je de negativiteit weg. Er zijn formules te bedenken maar voor het leven krijgt niemand zo'n program en er is geen uitweg. Ik verander, Jezelf lief hebben en daarbij heel veel loslaten. Ik verander, Wie zegt jou dat je met negatieve mensen om moet gaan. Met wie wil ik nu praten. Ik verander, Op tijd je bekende chakra sluiten, of in een hoekje wachten totdat de bui vanzelf overgaat. Het is nu eenmaal zo, dat iedereen in zijn leven ook de spiegel voor krijgt om te leren zijn weg . Ik verander, Soms, en dat vind ik mooi, voel ik mij krachtiger als de negativiteit van de ander. Daarom dit korte verhaal; Ik kreeg een vrouw aan mijn bed met donkere bril nors kijkend en kwam al sputterend binnen, ik kwam niet verder dan Hoi, wat is het heet hè en ik ben benauwd, en dan Jan maar de krant lezen. En ik zei hè leuk joh dat je even komt, je ziet er stralend uit, het gaat vast heel goed met je, met moeite kwam een glimlach, ik sta bekend als eeuwig chagrijn zei ze, en ik zei; je ziet er stralend uit en in dat laatste geloof jij. Ze had zich in geen maanden zo goed gevoeld zei ze. Ik bedoel maar, waar jezelf in je innerlijk in geloofd zo zal het zijn, wie ben jij echt? Ik ben veranderd. Datgene wat je bent en wilt zijn. De innerlijke liefde voor jezelf, iedereen wil een beetje gelukkig zijn en iedereen heeft zijn eigen pijn, iedereen heeft zijn eigen pad. Ik ben veranderd. Soms delend, innig verbonden in liefde maar toch onafhankelijk samen delend. Negativiteit is de pijn van zelfmedelijden, verdriet daarentegen is helend voor de ziel het levert uiteindelijk de zon door de tranen heen. Als je jou pad neemt zoals hij komt het leven aanvaard zoals die is, de ballast loslatend, houdend van jezelf en liefde delend maar onafhankelijk dan kan je zingen over de zee, en aan het einder kunnen ze je horen dan kan jou geluk niet stuk maar kijk je omhoog over de zee, op boven jezelf uit in de klanken van je hart, op eigen kracht. Dan ben ik en jij goed veranderd. Lieve groet Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iedere dag kunt eten en verwarming hebt is er eigenlijk niet zo veel om over te tobben. Niet dat er geen serieuze problemen zijn, maar die zijn aan het leven eigen.
Kijk liever naar wat je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is nog steeds een van de allerbeste landen ter wereld om te in te leven en te wonen.

We hebben geen tsunami's.
Geen allesvernietigende orkanen.
Geen dodelijke windhozen.
Geen afschuwelijke aardbevingen.
Geen grote werkeloosheid( zoals vaak elders in de wereld)
Uitstekende sociale voorzieningen.
Hoge levensstandaard.
Uitstekende medische voorzieningen.
Een prachtig wegennet.
Uitstekende woningen.
Voldoende recreatie.
Uitstekende scholen.
Geen oorlogen.
Zeer goed drinkwater.
Vrijheid van meningsuiting.
Sociale controlle.
Stabiele regering.

Toch denkt de mens in ons land slecht af te wezen, na een heel mooie en warme zomer klagen we over de eerste regendag en zijn we al het mooie weer vergeten.

Waar kunnen we ons nog op verheugen en naar uitkijken?
Dat het mag blijven zo als het is, dat kunnen heel veel mensen in het buitenland wel op hopen, maar zullen het niet krijgen.
Nederland-Vaderland-nog steeds prima land!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
welverdiend plusje ed :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergat uitstekend openbaar vervoer , maar +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat openbaar vervoer denken we in Zeeland wel anders over dan prima.
De kredietcrisis gaat voorbij, aowleeftijd omhoog omdat teveel mensen oud worden (wees blij), vroeger had je de spaanse griep (1918) hondermiljoen doden, oorlogen zijn er minder dan vroeger, echt.. de wereld gaat vooruit, lees de geschiedenisboekjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We staan in contact met alles om ons heen, maar hebben wel controle over waar we ons op richten, welke contacten we actief hebben en welke niet.

Waar je je voor open stelt komt binnen. Wil je een positieve kracht in de wereld zijn dan moet je jezelf 'schoon' houden, richt je bewust op dingen die positief zijn, of waar je wat aan kunt doen en doe er dan ook wat aan.

Alle energie die jij opneemt straal je ook weer uit (of je moet ze kunnen ombuigen, maar dat is erg zwaar) Let dus op wat je opneemt, wat je toelaat. De wereld heeft positieve bronnen (uitstralende mensen) nodig.

Je merkt het als je een positief uitstralend mens tegenkomt op straat, daar wordt je zelf vrolijker van, het geeft je kracht. Dus door zelf goed uit te stralen kun je mensen helpen.

Door je druk te maken over dingen waar je niets aan kunt doen help je niemand, sterker nog je straalt zorgen uit, je trekt de energie van anderen naar beneden, maakt je omgeving minder vrolijk, minder sterk.

Dus kies bewust. En houd van de mensen om je heen, op die manier help je echt, en blijf je zelf sterk en positief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag je verheugen op elke nieuwe dag die je kunt invullen.Op een sneeuwbui die nog steeds zo prachtig is.Op de zon die daar weer even doorheen komt.Op een meisje in Haiti die na 14 dagen nog levend onder het puin tevoorschijn komt.Op de mensen die daar heen gaan om te helpen.Op een vriendelijke groet op straat.Op je dierbaren om je heen.Op je hond die je vrolijk begroet alsof hij je een jaar niet heeft gezien.Heb je nog even?Ik kan nog uren doorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je blijft positief als je in je eigen gezin gelukkig bent. Hou veel van je partner en je kinderen. Leef voor hen. Je hebt die gelukkige thuisbasis nodig om te kunnen functioneren in deze wereld; om een positieve kijk te hebben; om een ander te kunnen bemoedigen en mee te nemen in plezier. Hoe ook de omstandigheden zijn, laat je er niet door bepalen, maar laat je bepalen door de warmte en liefde in jullie eigen nestje... en dan uitvliegen en weer thuiskomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Positiviteit zit tussen de oren. Marcel van Dam schijnt ooit gezegd te hebben dat wie last heeft van geweld op straat een ander ochtendblad moet lezen.
Dat betekent niet dat je je kop in het zand moet steken, maar wel dat er ontzettend veel moois is om van te genieten. Straks, de eerste lentedag, door een fris groen bos wandelen, handje in handje met iemand die je lief vindt, om maar een zijstraat te noemen.

We hebben twee zekerheden in het leven. Je bent geboren, en ooit komt het moment dat je er niet meer bent. Alles wat in de tussentijd gebeurt is pure winst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoera, heeft Marcel van Dam toch meer verstand dan ik dacht!
Samenvatting: als je een roze bril opzet, likt alles roze, als je een zwarte lasbril opzet zie je niks behalve de las.
Jij mag kiezen. Alles zien kan niet. Vraag je af wat het met je doet en of je dat wilt.
Er zin veel mensen die het heerlijk vinden om zich te wentelen in ellende (schande roepen). Als je open staat voor het mooie en goede, is DAT wat er op je pad komt.
Kies maar......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je kop in het zand te steken.

Als je dat niet wilt. Dan kan je het beste in het NU leven. En wel te verstaan in JOUW nu. Niet in die van een ander.

We kijken veel te veel naar buiten. Hij heeft het gedaan, die jeugd van tegenwoordig, noem het allemaal maar op. Het is veel te vaak naar buiten gericht.

Je zult meer naar jezelf moeten kijken. Daar kan je wat aan doen. Jouw negativiteit kan jij aanpassen en veranderen. Aan die van een ander kan je helemaal niets doen. De grote valkuil is dat een heleboel mensen daarin meegeslurpt worden.

Sta in jezelf. Wees krachtig in jezelf. En om je heen verdwijnt. Niet letterlijk, maar wel een ander zijn blik. Het wordt JOUW BLIK.
Ik zie bijvoorbeeld helemaal geen kredietcrisis. Pensioen daar heb ik NU niets aan. AOW ook niet voor NU. Criminaliteit, IK zie dat niet. Ik wordt bijna nooit ziek. Oorlogen en natuurgeweld. Nou die ene sneeuwbui en oorlog is er zeker niet nu.
Sterker nog vandaag was weer de eerste regen/sneeuwbui waar ik me in begaf. Sinds een paar maanden. Ik heb altijd goed weer als ik buiten ben.

Al die negativiteit zien andere mensen. Die willen jouw aansteken zodat ZIJ niet alleen zijn.
Ik leef NU en niet straks. Tenminste dat weet ik niet zeker. Nu vind ik daarom veel belangrijker.
En als je het daar niet mee eens bent. Dan leef je maar in het straks, het onbekende, wat je nog niet weet. Dus dan bedenk je maar de doom-scenario's. En als je toch iets moet bedenken. Bedenk dan maar leuke 'doom'-scenario's. Dan is het NU tenminste nog leuk (voor straks).

Dus die kreditcrisis is er straks niet meer. Morgen is het mooi weer. Geen criminaliteit meer later, geen oorlog. Natuurrampen komen, maar gaan ook weer.

We moeten nu eenmaal verder. Want terug is er geen weg meer. Laten we het dan maar leuk maken en 'leuke' dingen 'verzinnen' voor wat er straks gaat gebeuren. Niet iedereen kan immers in de toekomst kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opnieuw een TOP reactie..dikke plus!
Ten eerste, van het idee afkomen dat we allemaal recht hebben eerder te stoppen met werken.

Werken doe je om eten te kopen, eten doe je om te leven. That's the story of your life.

Alles wat daar om heen zit is dus niet belangrijk, stoor je er niet aan dan ga je er ook niet aan kapot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf geloven in en zeker ook handelen vanuit je eigen oprechtheid!