moet er niet één taal in de wereld komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

En welke taal moeten we kiezen dan? De taal die het meest wordt gesproken op de wereld? Ik denk niet dat veel mensen erop zitten te wachten om Chinees te moeten leren.

Nee hoor dat hoeft niet. Engels is in grote delen van de wereld al de voertaal tussen mensen met een andere moedertaal. Dat is voldoende vind ik.

Denk eens aan alle kennis die dan op den duur verloren zou gaan. Taalrelaties zijn zo ongelooflijk boeiend; ik moet er niet aan denken dat ik nooit een nieuwe taal meer zo kunnen leren. Taal is voor mij zo ongeveer de grootst denkbare uitdaging.

Dat is een moeilijke vraag. Kies je een bestaande taal, of maak je een nieuwe taal zoals Esperanto. Het probleem van een bestaande taal is dat bepaalde sprekers in het voordeel zijn (zoals bij Engels). Vaak spreken Engelstaligen maar één taal, en klagen ze over het Engels van buitenlanders. Esperanto is grotendeels gebaseerd op Europese talen, in woordenschat en opbouw. Daarnaast zijn er ook nog eens vele schriften in de wereld. Het Cyrillische, Griekse en Latijnse schrift lijken veel op elkaar, omdat ze op dezelfde manier werken (letter voor letter). Japans worden geschreven in lettergrepen. Het is onmogelijk om één taal te maken die alle eigenschappen van alle talen in de wereld heeft. Er zal altijd wel één of een aantal talen in het voordeel zijn. Het is denk ik het beste om naast je moedertaal drie, vier talen te kunnen spreken, waarvan één zeer goed. Bij de meeste Nederlanders is dit Engels en/of Duits. Als je wilt communiceren met mensen in Azië, moet je ook daar een woordje spreken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100