waar komt de drang om een onschuldig iemand te pesten vandaan?

Als je het op een psychologische manier bekijkt dan heeft de pester toch een zwaar tekort (lees: handycap) aan empathisch vermogen? of kunnen hier andere factoren van toepassing zijn? Ik wil ze graag weten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt al mooie Antw . Dus een opmerking . Het fenomeen pesten bestaat helaas al eeuwen , de zwakke of afwijkende in een groep is vaak het slacht offer . In de dieren wereld zie je dat ook terug . Bij mensen heel erg , het versterkt het groepsgevoel een slachtoffer of groep te demoniseren en dan aan vallen . Je ziet het zelfs bij volwassen bij , sport of politiek . Het school pesten , onzekerheid , zich willen laten gelden in een groep kan het niet positief dan maar negatief . Een door de groep geaccepteerd sadisme , er bij willen horen (bij de pest groep anders zelf gepest worden ) vaak zijn de pestkoppen niet de gene met de hoogste cijfers op school . Vaak ook types trappen naar beneden en likken omhoog . In de groep wel wat te zeggen (te roepen) maar een op een wordt het stil . Vaak onzekere bange mensen die zichzelf over schreeuwen . Maar daar wel mooi een ander mee beschadigen .

Antwoorden (6)

Als je iemand anders pest kun jij op dat moment niet gepest worden (vaak is de angst om zelf gepest te worden een grote factor).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms uit verveling.
Om hun eigen positie te versterken.
Voor de fun.
Of uit wraak.
Omdat de pesters zich zelf niet goed voelen.
Voor het machtsgevoel.
Om populair te zijn.
Omdat ze zelf slachtoffer zijn geweest, nu draaien ze de rollen om.
Ze zijn op zoek naar ontzag, erkenning en respect.
Pesters spelen graag de baas en zijn sneller brutaal.
Vanuit een slecht gevoel.
Pesters zijn niet sociaal vaardig, ze blijven steken in hetzelfde negatieve gedrag.
In stressvolle of onzekere situaties kiezen pesters voor de aanval.
Pesters lijken vaak stoer maar zijn diep van binnen vaak erg onzeker en bang. Hun agressieve gedrag is een bescherming tegen anderen en tegen (het kwetsbare in) zichzelf…
Er zijn dus veel redenen waarom pesters pesten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord! Kan even niet plussen nog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alsnog +
Deze vraag is niet in een paar zinnen uit te leggen. Mijn eindscriptie ging over dit onderwerp. Het kort door de bocht antwoord is : mensen zijn kudde dieren. We leven in groepjes met een bepaalde Identiteit. ALs je buiten de groep valt b.v door een handicap ontstaat er een uitsluiting. We kwetsen de gene die wij uit onze " perfecte" groep willen hebben. Daarom gebeurd pesten vaak in groepsverband. Dit is een te kort door de bocht antwoord om volledig op in te gaan. Verdere info kan je vinden bij het onderwerp systeemtheorie / pesten. Er zijn vele boeken over geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat die persoon zichzelf niet kan verdedigen...
11 jaar geleden
Vaak is het ook een stukje jaloezie denk ik. + inderdaad zoals hier algezegd word, om populair te zijn. Als je iemand pest die verlegen is, ee handicap heeft ect. dan is dat een makkelijk doelwit en onder kinderen komt dat vaak 'stoer' over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pesten is een verschijnsel dat voorkomt in alle groepen (zoog)dieren. Ik vermoed dat het niet weg te krijgen is. Het enige wat je kunt doen is de gepeste handvaten geven om er van af te komen. Vinden dat "het niet zou moeten gebeuren"is net zo irreeel als niet willen dat er gestolen, gemoord of aangerand zou kunnen worden. Soms denk ik wel eens dat alle aandacht die er aan gegeven wordt zich tegen het slachtoffer zou kunnen keren; Immers die wordt steeds "zieliger"
Let wel, pesten kan levens verwoesten. Het heeft aandacht nodig. Pester en slachtoffer moeten geholpem worden.