Is er meer geweld op straat dan vroeger?

Toegevoegd na 8 uur:
Ik denk omdat mensen zich makkelijker kunnen verplaatsen dan vroeger het geweld ook is toegenomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Meer' in de zin van vaker weet ik niet, maar 'meer' in de zin van; uit de hand lopende ruzies, dat denk ik wel.
Vroeger was er ook wel geweld maar niet zo heftig denk ik als nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel vroeger? Vijf jaar geleden? Vijfentwintig jaar geleden? Honderd jaar geleden?

Het beste antwoord

8 Is er sprake van een toename op het gebied van zinloos geweld?
Er zitten vele kanten aan het begrip zinloos geweld. De meeste mensen denken bij het begrip zinloos geweld aan fysiek geweld op straat: iemand wordt zonder een echte aanleiding in elkaar geslagen of zelfs vermoord. Anderen zeggen dat al het geweld zinloos is: van pesten tot agressie in het verkeer, van oorlog tot schelden, van psychisch tot fysiek geweld. Wat in ieder geval zeker is, dat het begrip zinloos geweld in de afgelopen jaren verbreed is; mensen zijn veel meer gaan verstaan onder zinloos geweld. In dat geval kunnen wij dus antwoorden met 'ja' op de vraag of het zinloze geweld toegenomen is.
De aandacht voor zinloos geweld is vanaf 1997 explosief toegenomen: vanuit de media en de politiek wordt er meer op zinloos geweld gelet. Vandaar dat het ons ook eerder kan opvallen als er zinloos geweld is. Het is dus moeilijk te zeggen of dat er een toename is van zinloos geweld, of dat we er met zijn allen meer op zijn gaan letten.Wat zeggen de cijfers?
Volgens het CBS (Centraal Bureau voor Statistiek) neemt het aantal geweldsmisdrijven in Nederland ieder jaar toe met 1000 gevallen. Maar waardoor wordt dit veroorzaakt: een feitelijke stijging van het aantal gevallen of door een betere registratie bij de politie? Een ander onderzoek ('Geweld als uitdaging' van G. van den Brink) zegt dat er geen stijging is van geweld op zich, maar dat het geweldgebruik onder jongeren wel is toegenomen. Verschillende berichten dus; het is heel moeilijk om met keiharde cijfers te komen over het aantal gevallen van geweld. Niet iedereen durft aangifte te doen, bij de politie kan hetzelfde soort misdrijf op een andere manier geregistreerd worden, en zo kunnen we nog meer redenen noemen waarom er geen éénduidig materiaal is over het vóórkomen van geweld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen statistieken nagekeken, maar ik wil toch een paar opmerkingen plaatsen.
In de eerste plaats is er nogal wat geweld in het verkeer. In de jaren 50-60 was er veel minder verkeer dan nu, dus als er al geweld voorkwam, was het m.i veel minder. En dat een grensrechter doodgeschopt werd, is volgens mij voor het eerst in de geschiedenis voorgekomen. Een politieagent die aangevallen wordt, daar was vroeger geen sprake van. Hetzelfde geldt voor hulpverleners als ziekenbroeders.
Zo zijn er nog wel meer dingen te verzinnen waardoor je sceptisch tegenover de statistieken komt te staan.

Andere antwoorden (2)

Afhankelijk wat je vroeger noemt. De laatste zes jaar is het in ieder geval vrij sterk afgenomen, zie de grafiek van het CBS
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er gemiddeld niet zoveel verschil is tussen nu en een paar generaties geleden.
Het enige verschil is, dat je zo'n 50 jaar geleden het niet zo snel hoorde als er aan de andere kant van het land iets gebeurde, terwijl het nu in no time op twitter of fb te zien/horen is.