Zijn er veel mensen die last hebben van een winterdip/depressie en hoe is het biologisch te verklaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Een winterdip op wordt verookzaakt door te weinig zonlicht je krijgt dan een vitamine D tekort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er zijn veel mensen die dit hebben.

[quote]
Tijdens de wintermaanden is het vroeg donker en laat licht. Dit kan weer leiden tot melancholieke gevoelens en zelfs depressiviteit. Deze aandoening wordt ook wel een winterdepressie genoemd of in medische termen een 'Seizoen Afhankelijke Depressie' of 'Seasonal Affective Disorder' (SAD). Jaarlijks krijgt in Nederland zo'n 5 procent van de mensen in ernstige mate last van een winterdepressie. Daarnaast heeft een grote groep mensen in het najaar en de winter last van een mildere vorm van winterdepressie, ook wel winterblues of najaarsdip genoemd.
Naar de oorzaak van winterdepressie wordt nog steeds gezocht. Een gangbare theorie is die van de verstoorde biologische klok. De mens heeft zonlicht nodig - minstens 2 uur per dag. Uit onderzoek blijkt in ieder geval dat energierijke zonnestralen - in het bijzonder de middellange en lange ultravioletstraling (UV) van het zonlicht-spectrum - uitsluitend door aborptie via het netvlies in de ogen een noodzakelijk biochemisch proces in gang zetten en onderhouden. Mensen krijgen via gebiedjes op het netvlies zonlicht binnen. Dit licht leidt via de pijnappelklier chemische processen in de hersenen. De stoffen die daar aangemaakt worden, regelen onze biologische klok. Zo'n stof is bijvoorbeeld melatonine. Iedereen maakt dat 's avonds aan, je wordt er slaperig door.

Winterdepressiepati"nten maken deze stof overdag al in grote hoeveelheden aan. Het melatoninegehalte heeft weer effect op het serotoninegehalte. Serotonine is de stof die het gevoel van welbevinden regelt. Omdat serotonine door het lichaam wordt opgebouwd uit koolhydraten, zal een tekort aan serotonine ertoe leiden dat het lichaam om meer koolhydraten gaat vragen, en men dus veel meer koolhydraatrijk voedsel gaat eten dan 'normaal'. Dat kan op zich ook weer vermoeidheid veroorzaken en is niet toereikend om het serotoninetekort aan te vullen. Onder dit soort omstandigheden komt de neiging op om als het ware in 'winterslaap' te gaan, je terug te trekken in het donker.

Licht regelt het dag- en nachtritme, de biologische klok. Denk bijvoorbeeld aan het verschijnsel jetlag, waarbij dat ritme door de war gegooid wordt. Zoiets gebeurt ook in een winterdepressie. Er wordt gedacht dat winterdepressiepati"nten extra veel licht nodig hebben om de biologische klok goed te regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wakker worden terwijl het nog donker is.

En in de zomer moet je gaan slapen terwijl het nog licht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf ook een van die mensen die daar last van heeft. Het viel me als kind al op dat ik veel beter en dieper sliep als we op ons vakantie adres waren. Dat was een boerderij en als het dan nacht was, dan was het ook ècht donker en dan sliep ik veel vaster.

Het natuurlijke dag-en nachtritme van de mens wordt o.a. beïnvloed door de stof melatonine dat in je hersens aangemaakt wordt. Als je naar bed gaat voor de nacht is je melatoninegehalte hoger, dus kom je in de "slaapstand". Als het dag wordt, dan verlaagt het melatoninegehalte en wordt je wakker(der).

Bij mensen met een zgn winterdip is het daglicht/zonlicht in de herfst/winter te weinig om ervoor de zorgen dat je melatoninegehalte op een zodanig peil komt dat je goed wakker wordt, je hersens blijven als het ware in een soort van duffe slaapstand. Vandaar het lusteloze en vermoeide.

Ook is het zo dat herfst en winter kwa seizoenen gezien worden als de dood, de natuur sterft af. Komt allemaal weer goed in de lente natuurlijk, maar herfst/winter wordt dus vaak geassocieerd met sterven en daar hebben veel mensen last van, je wordt ook weer eens geconfronteerd met je eigen sterfelijkheid...

Ook de zgn "lichtvervuiling" van tegenwoordig is niet echt gezond voor je dag- en nachtritme. Echt donker is het bijna niet meer, behalve op het platteland. Overal zijn straatlantaarns, reclameborden en noem maar op.

Voor mijn eigen winterdepressie heb ik al een paar keer lichttherapie gehad en dat werkt erg goed.
14 jaar geleden
Ik weet het niet of er veel mensen zijn met een winterdip .....ik weet wel dat er mensen zijn die zoiets te horen krijgen zich somber lijken te gedragen. Gister was het de dag van de dip . Neem een zonnenbank kuurtje want het kan te maken hebben met een te kort aan vitamine D . Ga sporten zorg dat je in beweging blijft ,het kan zijn dat je je dagen verslijt op een bank ,en niets om handen hebt . Natuurlijk kan het in de genen zitten ,maar laat je NOOIt een winter depressie aanpraten als een arts dat niet heeft vast gesteld . Tenminste dat vind ik !!
Denk positief zover mogelijk en geniet van het leven .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor van veel mensen om mij heen die er last van hebben en ik denk zelf dat ik er ook wat van kan.

Ik heb zeer veel moeite met de korte dagen, ik ga naar mijn werk in het donker en kom in het donker weer thuis, ik heb dan het gevoel alsof ik de hele dag gemist heb.

Ook is het zo dat ik in de zomer met 6 uur slaap fris en fruitig de dag doorga en geniet van elk moment. In de winter is het echter zo dat ik aan 9 uur slaap nog niet genoeg heb en behoorlijk prikkelbaar ben.

Wat al meer is gezegd is het gebrek aan licht en dus gebrek aan een bepaalde vitamine die sommige mensen harder raakt dan andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja volgens mij zijn er veel mensen die er last van hebben. In de winter ben ik als het donker wordt tot niks meer in staat. In de zomer ga ik het hele huis verven en allerlei klussen uitvoeren.

Ik denk dat het te maken heeft met kou en te weinig licht. Bij kou associeer ik warmte en gezelligheid en heb ik geen zin om te gaan klussen. Dit zelfde geldt voor donkere avonden; dat associeer ik met een laat tijdstip, dus relaxen en niks meer uitvoeren.

Heel vermoeiend, terwijl ik niks uitvoer, maar ik krijg mezelf niet in beweging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De biologische verklaring is bekend, minder zonlicht, minder vitamine D.

Volgens mij zijn er twee soorten mensen. De ene helft wordt rustiger en kan daar heel goed mee leven, omdat hun zin om wat dan ook te ondernemen omlaag gaat. Soms is ook het bewustzijn daarvan evenredig omlaag gegaan en hebben ze niet door dat ze minder ondernemend zijn.

De andere helft heeft ook minder zin om iets te ondernemen, maar baalt daar ook van. Door de wetenschap dat er veel meer vuur kan zijn. Bij die groep hoor ik. Zo rond oktober voel ik me in een winterdip schieten, eind december ben ik eraan gewend en zo rond deze tijd voel ik alweer het vermoeden van de lente! De mooiste tijd van het jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Juist deze afwisseling maakt mijn gevoel van leven groter, een heel jaar lente, zal het minder bijzonder maken...