Is het file probleem oplossen wel ideaal voor ons economisch gezien?

Aan rijdende of stilstaande auto's verdient de overheid natuurlijk op diverse manieren. Daarnaast leveren stilstaande auto's schadebedrijven, garage's en de ANWB weinig goeds.

Is het oplossen van de file dan eigelijk iets wat we moeten willen? Of houdt de file de economie draaiende?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Precies, ik vermoed dat het helemaal niet opgelost gaat worden, omdat er geen enkel belang is om dat te doen, hoewel het er sterk op lijkt...

Maak het openbaar vervoer gratis en stop met alle dienstregelingen, elke 10 minuten een trein of bus en helemaal gratis... Hoeveel vliegen slaan we dan in één klap? Files weg, uitlaatgas-uitstoot minimaal, bereikbaarheid optimaal, ga zo maar door...

Nee er is in mijn ogen totaal geen prioriteit tot oplossen van de files, anders had men wel een oplossing...

Waar een wil is, is een... file...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Er is geen enkele aanwijzing dat de files ophouden te bestaan bij beter en gratis openbaar vervoer. -1

Andere antwoorden (1)

Het transport van goederen & mensen kost geld: Elk uur dat een vrachtauto op de weg zit, kost salaris ed. Hetzelfde met werknemers die voor de baas op pad zijn. Door files ed daalt daarom de productiviteit van mensen die qua werk op pad zijn. Deze kosten worden doorberekent aan de klanten, die daarom minder geld overhouden na aankoop van hun noodzakelijke goedren, zoals eten. Daarom kunnen ze zich minder veroorloven -> Er wordt minder extra gekocht -> Minder banen -> minder mensen met geld -> Er wordt minder uitgegeven etc.

Het oplossen van files heeft het omgekerde effect, en zorgt ervoor dat er meer gekocht wordt, meer geproduceert wordt & dat meer mensen werk ebben. Het oplosse werkt op die manier mee aan het stimuleren van de economie. Je kan dit doorrekenen, en dan blijkt dat dat effect groter is dan het eventueel lagere aandeel aan schade-reparatie.

je kan je trouwens afvragen of de waarde van reparaties & vervangin van total-loss gereden zauto's niet hoger is als ongelukken op hogere snelheiden (zonder file) gebeuren...