Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Veel jongens en meisjesnamen beginnen met Mar. Heeft dat Mar een speciale betekenis?

Gisteren las ik één van de meestal uitstekende antwoorden van Marleen en toen besefte ik plots dat er veel, zowel jongens als meisjesnamen met Mar beginnen en vroeg ik me af, of dat Mar een speciale betekenis heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noem er eens 10?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mss afkomstig van Marcus.
Vroeger hadden veel namen een verband met een apostel. Door de doopnamen werden deze gebruikt voor de voornaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niels1411 http://www.online-familieberichten.nl/naamindex/_MAR.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marlijn, mariontte, martijn, marten, marleen, marjolein, martien, marinus, maria, martine, margo etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, Marieke, Martin, Marlijn, Marco, Marian, Marvin, Marina, Margot, Maria, ik denk dat het van Maria afgeleid is, als die Marren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Martin, Markus Mark Mart Marit Margreet Maria + de 3 trefwoorden en ik kan er nog wel een paar uit mijn mouw schudden, maar ik zou zeggen; bedenk zelf ook eens wat!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mar betekent "Zee"
of het is afgeleid van "Befaamd"

Toegevoegd na 30 seconden:
Mar - Befaamd, beroemd (Germaanse mar: befaamd. Verwant: mere, mer en mare)

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-cultureel/19147-namen-en-betekenis-voornamen-jongens-meisjes-met-een-m.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zijn vooral meisjesnamen die beginnen met Mar.

Veel meisjesnamen zijn afgeleid van Maria. Veel meisjes zijn genoemd naar Maria.

Maria is de moeder van Jezus en speelt in het christelijke geloof en met name in het Rooms-katholieke geloof een belangrijke rol. Zij wordt ook zeer bewonderd en vele gelovigen vragen Maria om hulp.

Daarom hebben veel gelovige ouders hun kinderen in het verleden genoemd naar Maria.
(Lees meer...)
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb toch het vermoeden, dat er vóór Maria's geboorte al veel namen in gebruik waren, die met Mar beginnen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Martin, martijn, marijn, maarten, marcus... lijken me toch echt jongensnamen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en hoe zit dat dan met jongensnamen, zijn die ook afgeleid van Maria?
Antoni
11 jaar geleden
Cryofiel, bigmomma27, ik weet niet zeker of de jongensnamen die met Mar beginnen ook zijn afgeleid van Maria. In ieder geval kan ik meer meisjesnamen opnoemen die met Mar beginnen dan jongensnamen.
Antoni
11 jaar geleden
Moolkeesje, ik ging bij het beantwoorden van de vraag uit van de situatie "nu" en "in Nederland".

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding