Waarom is het geven van kritiek zoveel makkelijker dan het geven van complimenten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat mensen eerder letten op de negatieve punten. Mensen vinden het vanzelfsprekend als iets goed gaat, dat ze daar geen complimenten over hoeven te geven...

Bij mij is het eerder andersom, geef liever iemand een compliment dan kritiek, mischien komt dat omdat ik altijd veel moeite heb met het feit dat ik mensen niet wil kwetsen en een compliment altijd goed voelt, ook zo bij mij ;) Ik kan wel steeds beter mijn mening geven en kritiek ontvangen mits gegrond. Ik denk eerder dat mensen die veel kritiek geven dominant, onzeker, en gefrustreerd zijn en door dit gedrag te vertonen niet teveel doorschijnen naar hun kwetsbare kanten. Het ligt er ook aan op welke manier je kritiek geeft, of je dat met enig respect en gegronde uitleg doet of gewoon echt op een minderwaardige kwetsende manier. Mensen die kritiek geven zijn vaker ook beter gebekt. Als je leert complimenten te geven zal je ervaren wat een fijn en goed gevoel dit zal geven en niet alleen bij die ander.

Als je kritiek geeft, dan blijf je zelf buiten schot. Als je complimenten geeft, dan raak je betrokken!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100