Zouden wij (Nederlanders ) nog wat kunnen leren van een buitenlandse cultuur(ren) ?

Maak niet uit wat.
Kan U er een of meedere benoenen?

Toegevoegd na 9 minuten:
benoemen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Respect voor ouders. Ik zie vaak hele grote verschillen daarin tussen nederlandse kinderen en kinderen uit andere culturen. Ik zit zelf bijvoorbeeld in een Surinaamse familie, waar ik elk kind bewonderenswaardig respectvol vind naar hun ouders toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord sluit het meest aan in mijn denkwijze
Respect voor ouders hemaal juist.
Prettige jaarwisseling,en een heel respectvol nieuwjaar. M.V.G pluseen.

Andere antwoorden (8)

ja wij kunnen nog heel veel leren elke cultuur heeft wel goede dingen ertussen.

somige culturen ik weet niet presies welke maar die zijn heel gastvrij en hebben veel tijd voor elkaar
bij ons moet alles altijd zo gehaast en niemand heeft tijd voor elkaar
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk kan dat. Ik ben redelijk blij met onze cultuur ten opzichte van bijvoorbeeld een cultuur waar vrouwen besneden worden, maar dat wil niet zeggen dat onze cultuur perfect is.

Waar we volgens mij bijvoorbeeld nog iets van zouden kunnen leren, is de Amerikaanse drang tot competitie. Dat wordt in Nederland vaak als negatief gezien, maar wat mij betreft ten onrechte. Competitie stimuleert het streven naar excellentie, waar volgens mij in Nederland vaak de middelmaat regeert, en mensen die potentieel zouden kunnen excelleren afremt.

De gastvrijheid die in sommige culturen hoger wordt aangeslagen is al genoemd, ook daar kunnen we nog wat van leren. En zo zijn er ongetwijfeld nog meer dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, Dutchbright, je schrijft wel héél veel toe aan drang tot competitie. Kun je dat allemaal onderbouwen?
Boeddhistische cultuur: Compassie voor anderen, voor andere mensen maar ook voor dieren. Innerlijke rust zoeken ipv chaos en met elkaar vechten. Dat kan heel veel problemen oplossen/voorkomen.
Islamitische cultuur: Familie is belangrijk. Niet egoistisch alleen met jezelf bezig zijn, maar voor je familie en andere mensen om je heen zorgen. Jaarlijks een bepaald percentage van je geld weggeven aan anderen die minder hebben.
Sommige Zuid-Amerikaanse culturen (Ik weet niet precies in welke landen ze zo zijn, Brazilie ofzo?): Genieten van het leven. Dansen, muziek, pluk de dag; ipv werken-eten-slapen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aandacht voor lekker eten.
Afrika: Gastvrijheid. Rustig aan doen ipv continu gestress en alles dat steeds sneller en meer moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
We doen al niets anders dan kopiëren van andere culturen. De Nederlandse cultuur IS een samensmelting van culturen. Ga maar na wat wij als typisch 'Nederlands' zien:
Delfts blauw > komt uit China
Drop > gemaakt met arabische gom
Klompen > komen uit frankrijk
Aardappelen > komen uit Zuid-Amerika
Volkslied > Ben ik van Duitschen bloed
Nasischijf / Bamiblok, patatje satesaus > Oorsprong Indonesië
Tja, ik ben al snel klaar met het bedenken van wat nou eigenlijk typisch Nederlands zou zijn. Alleen onze taal blijft over als 'typisch Nederlands' hoewel die taal ook tal van buitenlandse woorden bevat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zouden wel iets meer "oosterse beschaving", mogen leren. De Duitse mentaliteit, die immers niet gauw opgeven om iets te bereiken, De Fransen die heel chauvinistisch zijn en daar is ook niets mis mee.Bij de Amerikanen is iedereen die zijn kop boven het maisveld uitsteekt een held en hier wordt zo iemand verguist
Nederlanders waren een groots volk in het verleden, we hadden onze belangrijke handelspositie en we telden mee, zeker op de wereldzeeën. We tellen nog steeds mee, kijk naar ons leger in het buitenland. Iedereen werkt graag met de Nederlanders mee, we hebben ook het meest bereikt op de plaatsen waar we een vredesmissie vervullen. Bij oefeningen tussen commando`s zijn het vaak de Nederlanders die winnen. Wij Nederlanders zijn te" bescheiden", wij zouden ons best eens wat meer mogen profileren.
amc
14 jaar geleden
Ja, heel veel net zoals andere culturen weer van ons kunnen leren.!
Netheid.
Tolerantie.
Krenterigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of juist wel.
Ja, in sommige landen is er schaarste. Geen of weinig electriciteit of water stemt je tot nadenken, dankbaarheid dat dat in Nederland anders is en hierdoor ben ik zuiniger in gebruik geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel wat geleerd tijdens mijn vierjarig verblijf op Aruba:
Aandacht voor familie
Hergebruik van alles wat maar mogelijk is
Uitbundig vieren van mijlpalen
Relativeren van afspraken
Verdraagzaamheid tegenover de leefwijze van je buurman
En tijdens het wonen bij een Turkse familie op zolder:
Gastvrijheid, delen van alles wat je hebt
En van mijn Belgische familie:
Het belang van lekker en kwalitatief goed eten

(bij al deze leerpunten zijn natuurlijk ook tegen-effecten aan te wijzen, alles toepassen met mate...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1