Daar moet je een vergunning voor aanvragen in de desbetreffende gemeente.
En ik denk dat die naar je papieren vragen.

In Nederland geldt voor iedereen (en dus ook voor professionele archeologen) een wettelijke plicht om een vondst te melden bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en zijn opgravingen gebonden aan strikte regels. Zo dient voor veldonderzoek, zoals booronderzoek en opgravingen, een opgravingsvergunning te worden aangevraagd [5], een vergunning die slechts verleend wordt aan vakbekwame archeologen [6]. Vondsten moeten binnen twee jaar worden geconserveerd en overgedragen aan de eigenaar[7]. Artikel 50 van de Monumentenwet 1988 bepaalt dat de overheid eigenaar is van de vondsten tenzij iemand (anders) zijn eigendomsrecht kan bewijzen. De opgravingsresultaten dienen binnen twee jaar na het einde van de opgraving schriftelijk te worden gerapporteerd aan de minister, de eigenaar en burgemeester en wethouders van de gemeente waar de opgraving plaats vond.[8
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je van je ouders een put mag graven in hun tuin.
Als je wat vind moet je dat wel melden.

Misschien is er een archeologische vereniging in de buurt waar je eens kan gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Archeologie is een heel mooi en boeiend vak, ook heel moeilijk. Maar jong geleerd, oud gedaan!
Als je het heel erg leuk vind om er meer over te weten en wanneer je ermee kan beginnen, ga eens langs de bibliotheek, er vast veel informatie!

Succes!!

Toegevoegd na 29 minuten:
na er=is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om archeoloog te kunnen worden moet dit niet enkel je hobby zijn (geweest), je mag er ook nog eens geschiedkunde voor volgen en wanneer je dan succes hebt geboekt met het behalen van een diploma dan pas kun je je toespitsen op het archeologische gedeelte, met andere woorden , kun je je gaan toeleggen op het feit dat wat je opgraaft ook nog de mogelijkheid biedt om gesubsidieerd te worden door de staat, zoniet vrees ik dat dit enkel als hobby zal kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je echt geïnteresseerd bent in archeologie , ben je ook zeker graag op de hoogte hoe professionele archeologen tewerkgaan , waar ze oog voor hebben ,hoe ze determineren.
En niet het minst ... het hen ontfutselen van interessante zoekplaatsen.
Als jonge tiener ging ik mee met mensen van de plaatselijke archeologische kring en hielp hen met belangrijke Romeinse opgravingen in Belsele en vroeg-middeleeuwse blootlegging in een abdij in Klein Sinaai.
Later ging ik nog mee naar Ter Doest Dat werd heel geapprecieerd door de deskundigen.
Misschien een tip voor jou?
Ik stopte ermee omdat ik liever de geologische toer wou opgaan (goud zoeken) , met bescheiden succes.

Wanneer je op je eigen opzoekingen gaat doen ,moet je wel toestemming hebben van de eigenaar van de grond;

Wanneer je een 'waardevol' iets vind wordt veronderstelt dat je het meldt.

99% van de zaken die je vind , mag je houden , tenzij natuurlijk wanneer je deel uitmaakt van een expeditie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn mentor was een Broeder ....vandaar die plaatsen.