Zijn er ooit fatale aflopen of missers geweest, bij mensen die ergens op de grens tussen Vlaanderen en Wallonië wonen, mbt de taalbarrière?

Bij of door Brussel loopt de grens tussen Vlaanderen en Wallonië. Stel je woont daar en krijgt 2 straten verderop een vreselijk ongeval. Je ben nog wel bij bewust zijn, dus je kunt (moet) de hulpdiensten vertellen wat er gebeurt is of hoe je je voelt. In ieder geval, je moet je verstaanbaar kunnen maken in je eigen land. Hoe moet dat dan als je de andere taal niet spreekt?

Zo kan ik er nog zeker 10 verzinnen, maar ik vraag me af of dit ooit fatalen gevolgen heeft gehad. Ook vraag ik me af hoe mensen daarmee om gaan en wat de overheid daar aan doet. Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij denkt werkelijk dat mensen die zo dicht bij de grens wonen geen mondje van die andere taal spreken of dat er niet binnen 1 minuut iemand gevonden is die die taal spreekt? Verder: EHBO is taalloos hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet altijd, stel dat je overvallen word in je eigen huis en er word om sierraden gedreigd met een pistool. Als ze de overvaller niet snel genoeg geven waar hij om vraagt... Vul zelf maar in. Niet alle mensen uit Brussel spreken de taal van de tegenpartij. Denk bijvoorbeeld aan (tijdelijk) inwonende studenten oid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar die criminelen weten toch ook dat er een taalprobleem kan zijn? Zij horen toch meteen dat de ander die taal niet spreekt? Sorry maar ik vind het een vreemde vraag. Als zoiets verkeerd is afgelopen zal dat heus niet alleen door de taal komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rena Geloof me, als bij een overval beide partijen dezelfde taal spreken dan staat degene die overvallen wordt evengoed perplex als dat soort reacties in de aard van die mens ligt.
In sommige situaties verstaat men plots geen enkele taal meer. Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn er ook die in het Pools om juwelen vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jaja evarist61 en er zijn er die niks vragen en gewoon grijpen - lol

Het beste antwoord

Mensen die in deze grensstrek wonen maken zich veel minder druk over de taalbarrière dan men in de media vaak doet uitschijnen.
Dus er gebeuren daar niet meer 'fatale' missers dan elders in de wereld.

Mensen die in deze regio voor dienstverlenende instanties werken zijn beide talen voldoende machtig om eender welk euvel op te lossen.

De overheid organiseert diverse inburgeringscursussen. Hier wordt op interactieve wijze met taal, cultuur en andere specifieke gewoontes omgegaan.
Maar...
zoals bij elk soort 'onderwijs' zijn er snelle begrijpers en trage.

In geval van hoge nood wordt een tolk ingeschakeld.

Ik zou zeggen, ga er eens een weekje op verlof en ervaar zelf hoe het leven daar zijn alledaagse gangetje gaat. Een absolute aanrader ;-)

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het hem nu juist ;) Ik kom zelf vaak in landen waar ik de taal niet of nauwelijks spreek. Ik kan mijn eten bestellen en ik kan de weg vragen, maar zodra ze tegen mij aan gaan buurte, houd het grotendeels op. Natuurlijk ben ik dan ook een soort toerist en is dat logisch, maar ik weet dat er in Brussel ook veel Turken, Marokanen, enz wonen die dan maar 1 van de 2 talen spreken. (vaak ook nog gebrekkig) ook weet ik dat er daar Belgen zijn die maar 1 taal spreken en juist voor die groep lijkt het mij (omdat ik het zelf ook ervaar) frustrerend om met de gedachten te leven dat je in nood wel eens pech kan hebben ivm de taal. Ik kan er natuurlijk ook helemaal langs zitten en denken de mensen er daar niet bij na, daarom de vraag ;) Wachten op een tolk is overigens in sommige situaties ook niet bepaald makkelijk :p Maar wel bedankt voor je antwoord, goed te weten dat de overheid zich weldegelijk over deze zaak buigt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je denkt wellicht te veel na met je hoofd rena.... vele van die 'nieuwe Belgen' vertrouwen op de taal van het hart... en dan bedoel ik niet enkel ons eigen hart van vlees en bloed maar het Universele Hart (dat velen God noemen) en daardoor verloopt alles véél vlotter dan men via Aardse mediabeelden zou gaan geloven. De Aardse media teert op sensatie doch in de praktijk ervaar ik in de grensstreek eerder een zen-natie. Ik heb daar ooit op eigen kosten en op eigen initiatief een onderzoek naar gedaan.
Ooit had ik, vanwege mijn geloof in de Aardse media, gigantische oordelen over mensen en situaties in de grensstreek. Maar gaandeweg merkte ik dat de voorgeschotelde plaatjes niet helemaal klopten.
Ik stelde me steeds bewuster zo neutraal mogelijk op en ging als een nieuwsgierig kind op stap. Ik voelde me toerist in eigen land en het werd een onvergetelijke ontdekkingstocht.
Ik kwam er uiterst tevreden van terug ;-) En geloof me, de Franse taal is slechts mijn 5e taal en verre van mijn vlotste communicatie middel. Toch verliep alles véél vlotter dan ik had durven dromen. Met andere woorden het gaat er in de Brusselse grensstreek allemaal véél vlotter aan toe dan men zou vermoeden of dan men ons vaak wil doen geloven. Gelukkig maar! So Anyway, Have Fun Any Way!

Andere antwoorden (2)

Of er om DIE reden ooit echt iets mis is gegaan, is niet gedocumenteerd, maar hoe fel de taalstrijd ook is, veel Walen spreken een mondje Vlaams, en nog veel meer Vlamingen spreken uitstekend Frans. Zeker mensen met een middelbare opleiding en hoger - en daar vallen hulpverleners zeker onder - beheersen b eide talen voldoende om om DIE reden niemand te hoeven laten sterven. Trouwens, met handen en voeten kom je ook een heel eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je je handen en voeten gebroken hebt, hihi :p Ik snap wat je zegt, alleen ben ik er van overtuigt dat het ooit mis gegaan moet zijn mbt de taal. Je zegt het zelf eigenlijk al; "de meeste mensen" maar niet iedereen lijkt mij. Bedankt iig voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar er is eigenlijk NOOIT maar eén persoon betrokken bij een ongeval, zonder omstanders.
Ik denk dat de problemen bij een ongeval in een buitenland waar een toerist de taal niet spreekt, vele, vele malen groter zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect marleen, maar als er iemand s'nachts alleen tegen een boom aan rijd en klem komt te zitten, is het wel een eenzijdig ongeval waar je in eerste instantie afhankelijk bent van voorbij gangers (die overigens wel meteen de hulpdiensten bellen) maar je niet kunnen helpen bij vragen als, kunt u mijn been afbinden tegen het bloeden, of kunt u mijn medicatie aangeven, of ik moet mijn puffer (voor astma) hebben die in de kofferbak ligt, enz enz. De problemen bij toeristen ben ik volkomen met je eens, maar dan is het logisch. Hier betreft het een eigen land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knap van je als je na een 'vreselijk ongeluk' alsnog met handen en voeten kunt communiceren, Marleen.
ronron1212
11 jaar geleden
marleen wat een leuk antwoord enkel wat je met handen en voeten moet doen als je niet meer of haast niet meer kunt bewegen en hoe je als je je wel kunt bewegen het probleem moet overbrengen is mij onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tss, flauwe kritiek. een beetje medicus kan levensreddend optreden, ook als het slachtoffer buiten bewustzijn is. gebrek aan een gemeenschappelijke taal is inderdaad van weinig belang. en zeker in grensstreken lijken dialecten aan beide zijden van de grens vaak op elkaar. platlimburgs lijkt op het plat duits dat aan de andere kant van de grens wordt gesproken, en ook almeloërs die de grens oversteken worden begrepen als ze in hun dialect praten tegen hun oosterburen. + voor dit antwoord dus.
Er is welgeteld 1 dode gevallen in de taalstrijd.
TAK, taal-actie-comité vond het nodig om een wandeling te plannen in de Voerstreek om het Vlaamse karakter te benadrukken.
Een Franstalige had de Waalse vlag uitgehangen. Toen een wandelaar over het hek kroop schoot de Franstalige hem dood.

Die heren kenden hun geschiedenis niet, want de Voerstreek is nooit Vlaams geweest. (zie link) Er wordt een aparte taal gesproken: het plautdietsch en het Middenfrankisch.

Toegevoegd na 2 dagen:
Link vergeten!!! Komt ie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke link? Bedankt iig voor je antwoord :)