Wat voor straf kan een minderjarige krijgen, als ie iemand in elkaar heeft geslagen?

het zit zo,.. ik ben in elkaar geslagen door een minderjarige, ben ik zelf ook. ik kon geen kant op, dus hij kon zich helemaal "uitleven" op mij.. het is al een halfjaar geleden maar het zit mij nog steeds dwars.. hij zei laatst dat hij er spijt van had, & een dag later zei hij allemaal dingen als: " hahahaha je verdiend het om in elkaar geslagen te worden" & "ik vond het echt zo leuk om het te doen"... hij is me broer. De "straf " de hij heeft gehad van me ouder is, niet meer doen! . meer niet.. ze waren niet eens boos ofzo.. Dus mijn vraag is eigenlijk wat voor straf zou een minderjarige familielid(13) krijgen, als hij mij(14) in elkaar heeft geslagen? alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Als je broer je enkele rake klappen heeft gegeven en het is binnen het gezin opgelost, en zeker als je broer sorry heeft gezegd, dan zou ik het maar gauw vergeten en er niet meer over praten. Het zal na verloop van tijd wel slijten.
Wil je toch verder gaan en aangifte gaan doen van mishandeling, na al die lange tijd dat het is geleden, dan denk ik dat je er meer moeilijkheden mee gaat krijgen, dan dat je nu zegt dat je er niet meer op terug komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De mogelijkheden: jeugddetentie, een taakstraf of een geldboete.

Als er geen sprake is van ernstig letsel en het ‘in elkaar slaan’ meer het karakter had van ‘een uit de hand gelopen stoeipartij’ dan wordt het vermoedelijk geen van deze drie. Bovendien zal eerst aangifte moeten worden gedaan bij de politie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zou je meerderjarig zijn en zou het in elkaar slaan aangeduid kunnen worden als mishandeling, dan zou de maximale straf 3 jaar zijn, mits geen sprake is van voorbedachten rade of ernstig letsel.

Als er sprake is van zware mishandeling met voorbedachten rade en de dood tot gevolg hebbend, dan is de maximum gevangenisstraf 15 jaar.

Ergens tussen deze twee uitersten bevindt zich dan de maximale strafmaat.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om ruzie tussen twee broertjes
van 13 en 14 jaar.
Hij zal hooguit een taakstraf o.i.d. krijgen en eventueel een cursus sociale vaardigheid.

Zelfs als hij een moord zou plegen dan krijgt hij nooit meer dan één jaar detentie in een jeugdgevangenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op zich is het natuurlijk strafbaar, en je broer zou hier straf voor kunnen krijgen in de vorm van een 'werkstraf' van een aantal uur.

feit dat het al een half jaar geleden is, er geen melding gedaan, en het niet meer te bewijzen is (tenzij je broer toegeeft, en je ouders hier ook aan meewerken) maakt de kans dat hij daadwerkelijk straf krijgt te verwaarlozen is.

wat je wel kan doen is je hulpvraag neerleggen bij meldpunt huiselijk geweld.

los gezien van dat het niet normaal is dat hij je zo te grazen neemt speelt er meer. respect van je broeruit naar jou is er niet, en hij gebruikt zijn macht ook nog eens om je mentaal te pakken hiermee.

je ouders laten dit min of meer toe, en waarschijnlijk weten ze niet hoe ze het aan moeten pakken, áls ze al alles weten van jouw kant uit.

daarbij zal je hoe dan ook een loyaliteitsconflict krijgen als je melding of aangifte doet.

dit alles bij elkaar denk ik dat je meer profijt zal hebben bij hulp voor het hele gezin waar je een balletje over op kan gooien bij verschillende instanties, dan het gevolg van de hele situatie aan te willen pakken.
het zou voor jou ook niet verkeerd zijn je verhaal kwijt te kunnen, en te horen wat jij zelf kan doen in de deze situatie. (zie 2e link)

voor ouders zelf kan het ook heel zwaar zijn om te bemiddelen tussen 2 kinderen op/rond deze leeftijd, als ze al weten hoe het moet.

feit is wel dat je van hen mag verwachten dat ze ervoor zorgen, of eraan mee willen maken om de hele situatie voor jou (maar ook voor het hele gezin) prettiger en veiliger te maken, maar ook dat ze je steunen als dingen niet zo simpel op te lossen zijn om welke reden dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zou jouw broer geen enkele straf meer krijgen omdat deze kwestie reeds binnen het gezin is opgelost.
Bovendien zou jij er helemaal niet beter van worden indien hij wel gestraft zou worden door een rechter
want daarna zou jou broer toch op extra wraak zinnen.

Er is maar één afdoende oplossing:
Jij bent degene die zich zonder enige vorm van wraaklust weerbaarder dient op te stellen zodat je hem niet meer de kans geeft om jou te overdonderen.

Jij bent degene die zijn excuses oprecht dient te aanvaarden omdat je hem anders weer in de verdediging duwt en dan krijg je onvermijdelijk het soort reacties die je nu reeds krijgt. We zijn Altijd evenredig mede verantwoordelijk voor hetgeen we aantrekken of afstoten. Dat is een eeuwenoude oerwet waar geen mens aan ontsnapt. Hoe eerder je dat doorhebt hoe sneller je er iets kan aan doen.

Stap dus zelf uit die slachtofferrol en leer jouw broer als gelijke benaderen.
Immers...
wie zich als slachtoffer opstelt vraagt onbedoeld en onbewust om dominantie van anderen. Jouw broer is zich hier evenmin van bewust... het overkomt jullie beiden.
Doch als jij er als eerste constructief mee leert om te gaan dan stopt deze heisa behoorlijk snel.

Jij stelt je wellicht niet bewust als slachtoffer op maar je doet het wel.
Jouw broer stelt zich misschien niet bewust als dominante op maar hij doet het wel.
Hij is misschien fysiek sterker
maar...
Jij kan jezelf onzichtbaar beschermen door mentaal sterker te worden en dat bekom je enkel door in gedachten naar oplossingen te zoeken in plaats van op wraak of vergelding te zinnen.

Jij hebt nu de keuze om van jezelf een wandelende schietschijf te maken dan wel een mentale bufferzone op te bouwen waar eender welke uitdager automatisch voor past. Ze lopen dan als het ware tegen het onzichtbare pantser rondom jou aan, een pantser dat hen ofwel rechtsomkeer doet maken ofwel nieuwsgierig maakt.

Op dit moment stuurt jouw pantser tegenstrijdige signalen uit en dat merk jij vooral aan jouw broer. Jouw broer is de barometer van jouw innerlijke balans.
Het is dus hoog tijd voor een herprogrammering van jouw innerlijke draaischijf ;-)

Je kan je broer enkel op andere gedachten brengen en tot andere daden aanzetten door heel hard aan jezelf te werken en niet andersom, denk hier maar eens héél goed over na voor je eigen bestwil.

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"We zijn Altijd evenredig mede verantwoordelijk voor hetgeen we aantrekken of afstoten" wat een onzin, ik kan wel wat voorbeelden verzinnen waarin dat geenzins opgaat. degene die een ander kwaad doet zal zelf wel een reden vinden, maar dit staat niet gelijk aan rechtvaardiging. vandaar dat ik wel benieuwd ben naar een bron voor deze "eeuwenoude wet". daarbij kan ik het in je antwoord als geheel niet vinden. teksten als jij moet, jij moet, als je ten onrechte fysiek word mishandeld geven een weinig opvoedkundig kader aan. het antwoord zal vanuit jou perspectief wellicht kloppen. maar pedagogisch lijkt me deze omkering van de verantwoordelijkheid een grote misser.
Als je aangifte hebt gedaan, komt er een proces. Dat kan wel erg lang op zich laten wachten. Heeft je jongere broer je letsel bezorgd heb je er kosten voor gemaakt is het letsel blijvend moet je allemaal aan advocaat of slachtofferhulp doorgeven. Een rechter voor minderjarigen geeft dan zijn oordeel. Je mag er dan wel bij zijn maar de zitting is achter gesloten deuren,. De straf kan toezicht zijn door reclassering. taakstraf maar ook financiële vergoeding van geleden schade en letsel. Ik vind het erg dat hij niet tot bezinning is gekomen op wat hij heeft gedaan. Wens je veel sterkte. Aangifte doen tegen een eigen familielid lijkt me lastig maar als het je nu nog dwars zit dan kun je in elk geval door de aangifte duidelijk maken dat je dit nooit meer wilt.