Waarom emigreren Polen zoveel terwijl ze een sterke economie hebben?

Zie bron voor onderbouwing;

http://www.presseurop.eu/nl/content/news-brief/1365211-polen-kiezen-voor-leven-buitenland

Het blijkt dat ongeveer 1.1 miljoen Polen buiten Polen leven.

onderbouwing van goede economie:

De Poolse economie is de zesde grootste van Europa en een van de snelst groeiende van Europa. Het is ook de 20ste economie van de wereld. Aan het begin van de politieke crisis in 2009 was Polen het enige land van de Europese Unie dat géén recessie kende. Sinds de crisis is er geen recessie noch contractie van de economie gekomen. In 2011 was de economische groei 4,3%, een van de beste resultaten van Europa. Datzelfde jaar was de werkloosheidsgraad 9,7%.

(wikipedia)

Waarom emigreren de Polen in zulke grote getalen als de economie zo sterk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
boeiende vraag +

Het beste antwoord

Ik ben bang dat je het gegeven "de 6e grootste economie van Europa" niet helemaal goed interpreteert. Polen is een groot land, met veel inwoners. Qua grootte (een beetje uit de losse pols) te vergelijken met Duitsland, Frankrijk en Spanje.

Als je een groot land hebt, en je doet het een beetje goed dan heb je een "grote" economie. Maar dat zegt niet zoveel. Als Polen, bij wijze van spreken 3 keer zo groot geweest zou zijn, dan stonden ze misschien wel op nr. 2 of 3 van dat lijstje. Een "grote" economie hoeft geen "sterke" economie te zijn, zoals je schrijft in de laatste zin van je toelichting.

Veel beter is het om te kijken naar de koopkracht per inwoner. Dan zie je dat Nederland op de 15e plaats staat, en Polen op de 51e! Ruimschoots na Griekenland, Spanje en Portugal. De mensen zijn daar dus niet zo rijk (lees: hebben niet zoveel te besteden) en dat zal de oorzaak zijn van emigratie.

Komt nog bij, dat - zoals je zelf al schrijft- de werkloosheid bijna 10% is, en in Nederland schommelt dat tussen de 5 en 6%. En bedenk ook dat vooral jongeren ongeveer de helft van het normale loon in Polen krijgen.

Dat de economie van Polen sterk groeit, dat is zeker waar. Maar dat betekent nog niet dat alles al op orde is. Er moet dus eerst nog het een en ander gedaan worden met de resultaten van die economische groei, en dat zou best nog eens even kunnen duren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_koopkracht_per_capita
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een simpel antwoord: de economie mag sterk zijn, als je geen werk krijgt = geen inkomen!
in nederland verdienen polen met maakt niet uit wat voor werk véél meer dan ze in polen zelf zouden verdienen!
dát is de reden dat polen hier zijn en buiten hun eigen land werk zoeken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Danku, dat klopt, maar ik vraag me eigenlijk af waarom dat zo is. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je geen inkomen hebt, in een ander land dan nederland, is de kans klein dat er een "uitkering" van de overheid is om je te helpen in leven te blijven.
in andere landen zijn ze niet zo sociaal georganiseerd dat er uitkeringen zijn zoals in ons kikkerlandje, wat betekent dat je het niet redt als je geen werk hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom is de werkloosheid hoog, als de economie de zesde sterkste van Europa is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zegt niet alles, als je in ons eigen land kijkt, zijn er genoeg werkelozen die geen werk vinden...!
waarom? te jong/te oud, te ervaren/te onervaren, te modern/te ouderwets, te hip/ te ....vul maar in... als een werkgever je niet wil hebben, kun je solliciteren wat je wilt!
ik vergeet een hele belangrijke: te oud/te duur...!!! en dat heb je met een ouder wordende samenleving, waar ook nog heel erg wordt bezuinigd door ieder bedrijf en de overheid.
Je geeft het antwoord zelf al aan: omdat de werkloosheid zo groot is, emigreren Polen.

Vergeet niet dat een land er exonomisch goed voor kan staan, maar dat dit niet voor alle beroepen geldt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enerzijds zijn er de redenen die anderen reeds aangaven met name de hoge werkloosheid in Polen alsook het feit dat men in nederland en België voor hetzelfde werk een hogere vergoeding krijgt.

Komt daar nog bovenop dat vele Polen toch wel een sterke familieband betrachten en vermits er al een aantal generaties Polen in België en Nederland gesetteld zijn trekken zij als het ware automatisch hun naasten naar hier.

Bovendien zijn er ook veel Polen die in België en Nederland ervaring komen op doen met de bedoeling die binnen afzienbare tijd in hun eigen land te gaan integreren.
Dus niet alle Polen hebben de intentie om hier permanent te blijven. Voor sommigen is het dus een bewuste tijdelijke keuze.

Bovendien is er ook nog zoiets als het Automatisch Ordescheppend vermogen van de Natuur waardoor steeds vaker en steeds intenser aan volksverhuizing zal geschieden.
Ik weet niet of hier studies over bestaan maar het zou mij niet verbazen indien de uitwisselings-rekensom exact zou kloppen indien we nagaan hoeveel Nederlanders of Belgen emigreren en hoeveel buitenlanders daarvoor in de plaats komen. Hiermee dien je mijns inziens dan (onder andere) ook rekening te houden met de economische en sociale 'draagkracht' van zowel de emigranten als immigranten.

Met andere woorden, volgens mij zit er, los van hetgeen wij zelf thans kunnen vermoeden of bevatten, een vrij simpele logica in het internationaal migratiepatroon. Met name hetgeen ik het Automatisch Ordescheppend Vermogen van de Natuur noem. Je zou dit ook als het massaal volgen van het oerinstinct kunnen omschrijven.

Liefs en Fijn weekend nog!