Als ik een stuk parkeerplaats voor mijn huis (als enige) ijs- en sneeuwvrij maak, is 't dan asociaal als er een ander gaat staan?

Er zit een P-strook in de straat - echter iedereen kan gewoon overal gaan staan (en dat is ook altijd zo: 't is altijd een kwestie van wie komt wanneer thuis - de auto's zijn altijd willekeurig verdeeld over de straat); de P's horen niet bij specifieke huizen.
Er iets neerzetten (bordje 'gereserveerd' o.i.d.) zal ook wel niet worden gewaardeerd :).

Toegevoegd na 1 minuut:
(Oh ja, ik heb nogal brede banden (geen winterbanden) en erg weinig grip. Daarom moet ik 'm eigenlijk geheel ijsvrij maken wil ik in- en uit kunnen rijden.)

Toegevoegd na 6 uur:
@Barts3cundo:
Ja maar strand is er méér dan genoeg.
En die duitsers komen toch niet terug.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kan a sociaal zijn,als jouw buurman voor zijn raam staat en jou het leplazarus ziet staan zweten,om dat plekkie schoon te maken en er later doodleuk zijn eigen voiture parkkeert. Maar als een vreemde aan komt rijden en denkt: Hé,plekkie schoon en vrij,dan is het begrijpeiijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Als die ander jou kent (en waarschijnlijk weet dat jij het vrij hebt gemaakt) is het asociaal. In andere gevallen niet want het is immers vrij parkeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor niet aso. Je geeft zelf aan aan dat je mag staan waar je wil. Dus mogen mensen ook op het door jou schoongemaakte stukje staan. Door jou schoongemaakt betekend niet dat het nu van jou is. Een bord zal zeker niet gewaardeerd worden,want nogmaals het is niet jou bezit. Wil je het perfect doen.. Veeg dan de hele p strook schoon. Kan iedereen mooi staan en jij ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dus mogen mensen ook op het door jou schoongemaakte stukje staan."
Tja... Alleen kan ik dan zelf helemaal niet meer parkeren :( (moet ik eerst weer een ander plekje leegharken - en dat duurt langer dan je denkt - een uur ben je zo kwijt.) Maar wettelijk gezien klopt 't natuurlijk, je mag staan waar je wilt.
Een klein beetje aso is het wel hoor;-)
Maar ook erg slim van je buur....kun je niet naast mij komen wonen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Asociaal kan ik het niet noemen. Een parkeerplaats is voor iedereen als er geen beperkingen zijn. Van de parkeerder is het slim en van de schoonmaker is het redelijk dom om voor iemand anders een parkeerplaats sneeuwvrij te maken, het is immers niet jouw parkeerplaats.
Een heel ander verhaal wordt het als het wél jouw exclusieve plekje zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoor je bent verplicht om dat te doen, dus iedereen die zijn eigen stoepje niet schoonmaakt is asociaal...

Kijk nooit naar anderen, het resultaat van naar anderen kijken en vergelijken is ALTIJD, pijn en lijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verplicht om de openbare parkeerplaats schoon te maken? tuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeg ik dat, Nieqoh? dus iedereen die zijn eigen stoepje niet schoonmaakt is asociaal…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh...wat is dit antwoord weer een mooi begin van de dag. Dank! Inderdaad hier kun je de 3 no C toepassen: no concepts, no comparisons, no complaints.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sherpa, dat kende ik nog niet, dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik betaal genoeg belastingen om de openbare weg van schoon te laten maken. Wat is het volgende, als passagier het perron schoonvegen voordat je de trein in stapt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het eenbeetje station is,is het perron overdekt. Je zou verplicht kunnen worden de wagenvoerder(machinist) een kopje koffie met een worstenbroodje aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Xinix,probeer eens een keer je ongelijk te bekennen! Je begint je antwoord met: Nee hoor,je bent verplicht dat te doen,dat is toch het antwoord op de vraag,die absoluut niet over een stoepje ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Peter, klopt je hebt gelijk...
Het kan en het mag. Het is immers een stukje openbare ruimte.

Als je mijn buurman zou zijn, zou ik niet zo snel op "jouw" plekje parkeren, omdat ik jou dan zou kennen, en zou weten wat jouw probleem is.

In mijn straat is de situatie vergelijkbaar. Ik heb ook wel eens geparkeerd op een mooi sneeuwvrij plekje. Ik dacht dat daar, toen de sneeuwbui begon, iemand anders had gestaan, en dat het plekje dus niet speciaal was schoongeruimd. Nu ik jouw verhaal lees, twijfel ik of er misschien toch een buur aan het schoonmaken is geweest.

Iets heel anders. Je schrijft dat je geen winterbanden hebt, en dat je erg weinig grip hebt. Dat dat zo erg is, dat je zelfs een gewone parkeerplaats niet in en uit kunt komen als er wat sneeuw ligt.

Als dat echt zo is, lijkt het me veel verstandiger om gewoon NIET te gaan rijden. Je weet nooit wat je onderweg tegenkomt. Ligt er toevallig een beetje sneeuw, dan kun jij nooit reageren op die onverwachte beweging van een andere automobilist. Je dendert gewoon over die fietser heen die op een glad stukje onderuit gaat en half de weg op glijdt.

Ik zeg: neem winterbanden of rijd niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rijd voorzichtig hoor, als 't sneeuwt...
Heb nog niet veel meer bijzonders meegemaakt in >10 jaar autorijden, anders dan dat ik een bumper tegen een scherp paaltje kapot reed... Ik reed er zo zachtjes tegenaan, dat ik 't niet merkte - zo voorzichtig rijd ik ;) - en gaf nog wat gas, want dacht er nog niet te zijn - maar ik was er dus al, en er kwam een scheur in de bumper...
De wegen zijn trouwens véél begaanbaarder dan de P zelf. Op de wegen zelf kan ik gewoon rijden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Inderdaad, jelle. Verder weet je nooit of je onderweg wellicht een onverwacht glad stuk tegenkomt. Fietsers hebben de ergerlijke gewoonte juist op die gladde stukken onderuit te gaan. En dat zijn dan precies de punten waar jij ongecontroleerd doorglijdt omdat je niet kunt remmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jelle:
Het verkeer ziet me prima op tijd aankomen, want ik heb altijd de lampen aan. Dat kan ik van vele anderen niet zeggen.
En met voorzichtig bedoel ik onder andere óók: zodanig dat ik niet te langzaam rijdt. " Als jouw auto geen grip heeft op de weg, moet je van de weg blijven."
Je leest niet goed - ik zei dat ie prima grip had op de weg, alleen niet op de beijsde P. @Cryofiel:
Tja, je weet ook nooit vantevoren of er geen komeet in je dak zal landen...
Mijn auto heeft geen langere remweg dan de gemiddelde andere auto. Dit omdat mijn auto minder weegt dan de gemiddelde, omdat ik defensief rijdt, en omdat mijn auto betere remmen heeft dan gemiddeld. En er was nog een reden - die ben ik even kwijt... :P
Ik heb trouwens ook een grip- en sliptraining gehad. Dan weet je ook o.a. (niet dat ik dat niet al wist) dat 't niet uitmaakt of je zo'n training gehad hebt of niet: je weet dan dat de snelheid aanpassen aan de omstandigheden belangrijk is.
Het zo een oplossing kunnen zijn om er zo n grote grijse vuilnisbak neer te zetten als je weg bent. associaal zou ik het niet kunnen noemen maar wel slim.Ik zou de volgende keer hetzelfde doen bij die persoon als ik de kans kreeg.haha dan sta je kiet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet asociaal, tenzij diegene jou heeft zien zwoegen om het ijsvrij te krijgen. Maar verder parkeert iedereen al willekeurig en kun je dus niet zomaar jouw plekje opeisen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mmm;

Iedereen mag op de openbare weg op vrije parkeerplaatsen gaan staan, dus in die zin is het niet asociaal. Als het een buur of bekende is vind ik het echter niet netjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Parkeerplaatsen gaan reserveren voor jezelf terwijl het gewoon een openbare parkeerplaats is vind ik sowieso niet echt toepasselijk. Snap het wel in jouw situatie ivm weinig grip. Koop winterbanden of rijd niet. Het kan namelijk irritant gaan worden voor je buurtbewoners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het meer eens!
Dit zijn discussies en irritaties die zomers (in een ander kader), op het strand ook wel eens plaatsvinden in het gegeven van: 'mijn kuil'.

Veel van onze oosterburen steken veel energie in het creëeren van een riante strandput. Het 'innemen' van zo'n kuilclaim door anderen wordt toch niet echt als asociaal gezien..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is alleen asociaal als er plek genoeg vrij is en iemand dan toch bewust op ''jouw' plekje gaat staan (als iemand dat weet).
Maar als er weinig plek vrij is, wat bij mij in de straat ook altijd het geval is, dan is het niet asociaal. Je hebt nu eenmaal geen recht op een 'eigen' parkeerplaats en ook anderen zoeken een plekje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is best een beetje asociaal. Als normaal denkend mens zul je dat ook zelf best in de gaten hebben wanneer je daar je auto parkeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dat asociaal, maar daarvoor leven we ook in een asociale samenleving (helaas). Je kunt er niks aan doen, alleen maar accepteren en de volgende keer niet schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een asociale samenleving", is dat niet wat te negatief bekeken? Er zijn ook genoeg buurten waarbij de buren samen de stoep schoon vegen. Ligt ook vaak aan jezelf. Als je zelf eens besluit om niet alleen bij jezelf het schoon te vegen, maar ook bij je directe buren, wordt dat vaak echt wel gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of ze denken 'wat een uitslover'... ? :)
Iets is pas asociaal als er opzettelijk misbruik gemaakt wordt van een situatie of een mogelijkheid.

Dus is het antwoord op jouw vraag alleen door jou zelf in te vullen, want jij bent de enige die kan beoordelen of degene die de auto daar parkeert ook bewust en opzettelijk misbruik maakt van de situatie.
itsme
14 jaar geleden
Nee, dat is niet asociaal. Er kunnen ook bezoekers parkeren en die kennen je verder niet. Je zou wel even je directe buren kunnen informeren dat je problemen hebt met uitrijden en dat je daarom een plek sneeuwvrij hebt gemaakt. Zij zullen daar dan vast rekening mee houden, maar je kunt dat niet verwachten van mensen die je niet kennen. Als iemand aan komt rijden met hetzelfde probleem als wat jij hebt, zal die denken, ik parkeer daar even. Ik zou dat dan niet asociaal vinden, maar eerder slim. Dan heeft hij/zij bij uitrijden geen problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal (onterecht) boos worden als iemand op een door mij schoongemaakt stukje gaat staan. De straat is van iedereen dus anderen mogen daar ook staan. Anderzijds kun je het ook zo zien: Jij bent asosiaal bezig door een stukje die van iedereen is, tot het jouwe te verklaren door het schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Jij bent asosiaal bezig door een stukje die van iedereen is, tot het jouwe te verklaren door het schoon te maken."
Hoezo? De buren kunnen toch ook 't stukje voor hun deur schoonmaken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schoonmaken is niet asosiaal maar wel als je daarmee wilt aangeven dat het jouw plekje wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niks aangegeven. Ik heb er met niemand in de buurt over gesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik neem toch aan dat je dat plekje voor jezelf schoonmaakt en niet voor een ander. Dus zoals ik het zie: je geeft aan dat jij vindt dat het jouw plekje moet worden door het schoon te maken. Jij hebt het schoon gemaakt dus alleen jij hebt recht op daar te staan. Dat is toch je bedoeling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Maar ik neem toch aan dat je dat plekje voor jezelf schoonmaakt en niet voor een ander"
en
"Jij hebt het schoon gemaakt dus alleen jij hebt recht op daar te staan. Dat is toch je bedoeling?" Dat was eigenlijk net de vraag. Indien 't antwoord op de hoofdvraag ja is, dan is 't antwoord ja. Indien 't antwoord op de hoofdvraag nee is, dan is 't antwoord nee.
Ik denk dat het wel een beetje aso is. Ik heb het gistermiddag ook gedaan (heb niemand zien zwoegen) maar ik voelde me wel een beetje opgelaten.

Maar ik kon niet meer op m'n eigen schoongemaakt plekje omdat andere buren daar ook al weer een bult sneeuw voor gegooid hadden. (Anders konden zij er weer niet uit)

Maar omdat ik me schuldig voelde denk ik dat het niet helemaal netjes is hihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat je ook een stukkie moet schoonmaken?
;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja ik denk dat m'n buren dat wel zouden waarderen.. Ik heb 1 probleem; geen sneeuwschuiver. En ze zijn bij ons in het dorp uitverkocht :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ff van de buren lenen?
Ik weet een ander voorbeeld: mijn broertje heeft quadriplegie en zit dus in een rolstoel. daarom heeft onze bus een speciale loopplank aan de achterkant v/d auto zodat de rolstoel eruit kan worden gereden. Speciaal voor ons is er ook een klein opritje gemaakt in de stoep zodat we niet hoeven om te rijden met de rolstoel. Als daar iemand zou gaan staan kan je dat als asociaal opvatten, maar het is nog altijd geen echt bordje met: "parkeer hier niet speciaal voor ons!" Miss. valt dat er wat mee te vergelijken.