Wat is hygienisch ?

Nederlanders zijn heel erg hygienisch,maar waarom gebruiken zij papier op het toilet na een z.g grote bootschap.
Veel buitenlanders doen dit met water,is toch veel schoner.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Inderdaad. Wassen met water is het meest hygiënisch.

"Medisch onderzoek heeft aangetoond dat de warme ruimte tussen de bilnaad en de anale streek, vooral bij zittend werk, een broedplaats voor bacteriën kan zijn, die gemakkelijk

klachten als irritatie of jeuk kunnen veroorzaken. Voor een goede hygiëne van de bilnaad is meer nodig dan droog WC-papier.
In zuidelijke landen was het al eeuwen een goed gebruik om de anus na het ontlasten met water te reinigen. Uit Nederlands Indië terugkomende mensen namen deze gewoonte mee naar Nederland.

Een stap in de richting van een betere hygiëne van het achterwerk is het vochtig toiletpapier of reinigingsdoekje.
Deze reinigingsdoekjes gebruik je nà het droge toiletpapier.

In 1993 testte de Consumentenbond negentien soorten vochtig toiletpapier. Tijdens dit onderzoek werden er meerdere huidartsen geraadpleegd die stuk voor stuk volmondig beaamden dat vochtig toiletpapier hygiënisch is. Toch kwam de Consumentenbond tot de volgende conclusie:"Vochtig toiletpapier bevat stoffen die in meerdere of mindere mate een allergische reactie kunnen veroorzaken. De doekjes kunnen daardoor eerder voor problemen zorgen dan dat ze iets oplossen. Wassen met water is het meest hygiënisch en vriendelijker voor uw huid en het milieu."

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo als gewoonlijk een goed feitelijk ondersteund verhaal. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juiste antwoord, heel goed duidelijk gemaakt waarom
water het beste is. Mijn complimenten hiervoor. Bedankt pluseen

Andere antwoorden (10)

Dan gebruiken ze hun handen. Ik gebbruik dan liever papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat vochtig toiletpapier het beste van beide combineert: je handen blijven schoon, geen gedoe met water, en toch vocht waardoor je je lichaam schoner maakt dan met droog papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens....als ik ooit nog eens mijn eigen huis mag ontwerpen, komt er dan ook een bidet naast de wc-pot...Omdat mijn vader in Indonesië is opgegroeid, zijn wij grootgeworden met de 'botol cebok'- een fles water op het toilet, en een handdoek voor het afdrogen na gebruik, die achter het toilet hangt. Daarna natuurlijk goed handen wassen, en daarvoor hangt een andere handdoek naast de wasbak...
Vochtige wc-doekjes zijn natuurlijk een alternatief, maar omdat ze 'lekker'ruiken, zitten er spulletjes in, en spulletjes zijn nooit goed voor het milieu...ik denk ook, dat het héél lang duurt, voor deze doekjes afgebroken zijn na het doorspoelen.
Ik ben altijd weer een beetje verbaasd van mensen die vies zijn van hun eigen lichaam, en er een papiertje tussen willen hebben...vooral, omdat een tijdje geleden op een GVvraag, wie er onder de douche plaste, mensen schreven dat te doen..Valt wel mee, denk ik, dat Nederlanders zo hygiënisch zijn.

(Dit nog even terzijde : het verbaasde mij, als stewardess, altijd op welke plekken babies aan boord schone luiers aankregen, terwijl er een speciale uitklaptafel daarvoor is in de toiletten....babies werden verschoond op de startstoelen van het cabinepersoneel, op de passagiersstoelen, op de uitgeklapte tafeltjes waar ze straks van gingen eten....en als wij bezig waren de maaltijden te serveren, waren ze vaak zwaarbeledigd, als we weigerden een gebruikte luier, die ons toegestoken werd, aan te pakken....tijdens het 'eten-uitdelen!!!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn twee redenen voor:

Met water valt geen geld te verdienen, aan toiletpapier wel. Het toiletpapier is door met name de Amerikanen in Nederland geintroduceerd, die bij die introductie de produktie van praktisch alle toiletpapier ter wereld voor hun rekening hielden. Dat ging gepaard met slimme marketing, nam je een toilet met spoeling, dan hoorde daar een toiletrol houder bij.

Een andere reden is onze kleding. In landen waar men wast met water draagt men vaak van oudsher lappen als Sarongs, jeballa's of andere doeken waarbij het niet zo erg is als je billen een beetje nat worden. Wij dragen echter bijna allemaal broeken die nat worden van natte billen, en die wil je droog houden.

De beste toiletten zijn overigens de moderne Japanse, met ingebouwde spoeler en fohn... Wie weet gaan die ook nog eens normaal worden in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het gebruik van het toilet tot nu toe nog geen een keer overleden vanwege slechte hygienische omstandigheden, dus ik vermoed dat papier hygienisch genoeg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed om te horen dat je nog niet één keer bent overleden.
Houwen zo!
Ik heb een warmwater spuit bij mijn toilet hangen en daar gaat niets boven. Aneder methoden zijn vies. Bah.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg je wel een kleddernat toilet van lijkt me zo?
Ik gebruik van dat keukenrolpapier dat sterker is dan gewoon papier. Je kan het nat maken en zelfs uitwringen. Dit papier maak ik dus nat, wring het uit en de rest van het verhaal kennen jullie wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je eerst goed veegt met toiletpapier, en daarna met vochtig toiletpapier is het keurig schoon en eigenlijk nog gewassen ook, wat wil je nog meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gekke vraag misschien maar die mensen die water gebruiken die wassen hun handen toch wel na hun toilet bezoek? Of niet? Want is dat niet het geval dan is het hygienischer om met papier te werken. Je komt namelijk met papier niet in directe aanraking en je wast na het toilet bezoek netjes je handen. Met water kom je waarschijnlijk wel in directe aanraking en als je dan ook nog eens niet je handen wast nou dat behoorlijk onhygienisch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn vraag twee maanden terug.!
http://www.goeievraag.nl/vraag/verstandig-wassen.25018