Wat kan ik het beste doen?

Op het werk is een interne vacature vrijgekomen voor een extra specialisatie.
Een collega en vriendin van mij heeft hierop gesolliciteerd. Ik wil ook graag op deze functie solliciteren.
Nu het probleem:
De collega/vriendin is nogal competatief ingesteld. Ik heb al eerder een functie toegekend gekregen ipv. haar. Daar was ze zeer onstemt over. Als ik mijn geduld niet had kunnen bewaren had hier een behoorlijke ruzie over ontstaan. Maar ik voelde me er wel behoorlijk rot onder.
Nu wil ik om de vrede te bewaren niet solliciteren.
Ik weet wel dat ik ook voor mezelf zou mogen kiezen en toch solliciteren. Dat de beste moge winnen. Maar ik wil geen strijd aangaan met haar. Van mijn kant zou het geen probleem zijn als zij de functie ipv. mij. Maar als het andersom is ben ik bang dat ik me dit keer niet kan beheersen. En het laaste wat ik wil is ruzie om zoiets stoms.
Ze heeft me intussen al laten weten hoe graag ze deze wil. En hoe populair ze ligt bij de leiding om deze functie te krijgen. Als ik maar niet solliciteer.
Wat moet ik doen.
Solliciteren, en mocht ik de functie krijgen ruzie riskeren.
Niet solliciteren en zeker geen ruzie krijgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Kan ik uit je verhaal ophalen dat een persoonstype vredestichter bent. Dat je vaker een ander als belangrijker beschouwd dan jezelf?
Dat jij pas op je gemak bent als er vrede is in jouw omgeving.

Je moet je afvragen wat de kosten hiervan zijn.

Je wilt die ander functie. Dat wil je omdat je niet meer helemaal tevreden bent met je huidige functie.
Als je dus niet solliciteert, zal je niet die functie krijgen en zal je dus je huidige werk moeten blijven uitvoeren. Werk waar je niet meer helemaal blij mee bent.

Hiernaast wil jij niet in de competitie/strijd gaan. Dit hoeft ook niet. Als jij jezelf neerzet in die sollicitatie. Als jij jezelf bent, dan strijd je niet.

Ik zie dat zij wel duidelijk strijd. Hoe populair ze is bij de leiding. Hoeveel pijn ze zal krijgen als jij deze functie wel krijgt.
Ik vraag me af of ze wel een vriendin is? Of dat ze je vaker manipuleert op deze wijze.

In ieder geval laat jij je manipuleren. Dit gaat ten koste van jezelf.
Dus in beide situaties er is er altijd 1 die pijn krijgt.

In mijn optiek, niet strijden en toch solliciteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als jouw collega (vriendin) jouw deze functie niet gunt, dan vraag ik me af of deze vriendschap wederzijds is en is het wellicht beter om voor jouw eigen belangen te kiezen. Het toekennen van deze functie is aan jullie leidinggevenden, dus daar zal je collega mee moeten leren leven.
14 jaar geleden
Solliciteren, zo duidelijk als wat... Volg je gevoel, je gevoel zegt: Solliciteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Vics;

Door te solliciteren stel je misschien jullie vrienschap wel op de proef, maar als die echt is, is deze daartegen bestand. Gewoon je kans waarnemen dus, je hoeft jezelf niet ten koste van zoiets weg te cijferen voor een vriendin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat solicitatie voor jou een groot van belang is.
Dan gewoon solliciteren. dan niet.
Laat maar.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem ligt bij die vriendin, niet bij jou.
Ik zou naar die vriendin toestappen en vertellen dat je die functie ook wil hebben, en dat je dat alleen voor jezelf doet. Dat je dat dus niet doet om haar dwars te zitten, en dat je blij voor haar zult zijn als zij die functie krijgt maar dat je voor jezelf blij zal zijn als jij het krijgt.
Gewoon open kaart spelen, van te voren al. Want als zij de voorwaarden gaat stellen voor jullie vriendschap dan is het einde zoek. Het riekt een klein beetje naar chantage, alhoewel: laat ik het liever psychische/emotionele druk noemen.
itsme
14 jaar geleden
Als die functie, en het erbij horende werk, je heel erg leuk lijkt, en je veel voldoening kan geven als je het zou gaan doen, zou ik zeker solliciteren. Ik zou het je vriendin wél zeggen van tevoren - dan maar even door de zure appel heenbijten, en haar reaktie over je heen laten komen. Dan heb je ook gelijk de kans haar te zeggen, dat je het erg jammer vindt, dat zij nu wederom zo negatief reageert - dat je dit binnen een vriendschap eigenlijk niet vindt kunnen, omdat je elkaar dan toch het beste gunt...haar negatieve reaktie zou kunnen wijzen op jaloezie, en concurrentie-strijd hoort niet in een vriendschap thuis. Als zij boos of onredelijk blijft, zet ook ik (net als hierboven) een vraagteken, of dit wel een echte vriendschap ís, en niet gewoon een goede collega, waar je goed mee overweg kunt zolang je maar niet iets doet, wat haar niet aanstaat.
Succes/7 bij je sollicitatie : je bent de baas over je eigen keuzes in je eigen leven!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vriendin wil deze baan. Jij ook.
Dus is dat een lastige situatie. Je moet natuurlijk solliciteren. Maar een gesprek met haar vantevoren kan helpen de situatie te beheersen. Door vantevoren met haar te bespreken, en dat jullie in gelijke fase van hetlleven / carriere zitten met gelijke carriere wensen kan je haar duidelijk maken dat je niet solliciteerd om haar dwarsa te zitten, maar voor je eigen carriere. Als ze dat niet kan accepteren.. Dan is het heel hard maar tijd om te kijken of ze je vriendschap wel waard is.

Ik heb zelf deze situatie gehad met mijn beste vriend. Tegelijk afgestudeerd met gelijke specialisatie. En dus interesse in dezelfde baan. En natuurlijk dezelfde advertenties gezien.

Hierin hebben we afgesproken dat we elkaar gingen vertellen welke banen er zijn, om de kansen onderling zo groot mogelijk te maken. En vervolgens niet te zeggen waar we op gingen solliciteren. Uiteindelijk bleek dat we voor verschillende functie op gesprek uitgenodigd werden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel solliciteren.
Stel dat jij later spijt krijgt, onbewust ga je het haar dan toch kwalijk nemen en dat lijkt me ook niet gezond voor een vriendschap. En als zij als vriendin jou de functie niet ook gunt, dan is de vraag inderdaad hoeveel de vriendschap van haar kant voorstelt.

Succes, zowel met je beslissing als met je vriendschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou jij iemand anders je toekomstige baan af laten nemen?
Je kan hogerop komen in het bedrijf waar je werkt en dat zou je niet doen omdat een vriendin anders boos word??????? Is dit wel een vriendin of is dit iemand die jou nodig heeft om te bewijzen dat zij zelf leuk/aardig/grappig/slim is? Het lijkt of ze jou klein wil houden om zelf groter gevonden te worden.

Moet ineens denken aan een liedje van 2 nederlandse zangers (weet alleen niet meer welke, acda en de munnik of veldhuis en kemper)
"Ik vind jou niet zo bijzonder, maar mezelf des te leuker...."
Hmmmm iets om over na te denken. Ik weet natuurlijk niet hoe de relatie verder is maar krijg hier een raar gevoel bij.

In dit leven moet je soms egoïstisch zijn. Anders kom je nergens. Mensen met een grote mond hebben de halve wereld toch?

Als jij die baan wil, ga dan als de sodemieter solliciteren!

Succes! :)