De razende snelheid waarmee multimedia zich ontwikkelt maakt mij soms radeloos. Hoe blijf je alles begrijpen zonder daarvoor geschoold te zijn ? -->

Heb je echt wel de keuze om daar allemaal in mee te gaan of niet ?

Ik sta voor de aankoop van een nieuwe tv, ging naar de winkel en ben zonder teruggekomen. Nee, ik hoef mijn Facebookpagina niet te zien op mijn tv scherm, nee ik hoef geen surroundsysteem, ik weet niet wat LED betekent, ik wil gewoon beeld en klank!
Net zoals ik met mijn mobieltje gewoon wil kunnen bellen en texten. Ik hoef geen wekkerradio met een Ipod oplaadfunctie, ik heb geen Ipod.

Hoe kan je deze technologieën in godsnaam allemaal blijven begrijpen en volgen ?

Vermits ik deze vraag moet posten in de categorie Electronica begeef ik me dus in het hol van de leeuw. Have mercy!

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie : multimedia = technologieën en electronica

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, snap precies wat je bedoelt. Mijn tip: Probeer je alleen te interesser voor hetgene waar je zelf belang bij hebt en laat de rest gewoon de rest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjah, hoewel zelf apps ontwikkelen voor mij ook een stap te ver gaat is het uitzoeken van een televisie nog wel leuk.
Een paar vragen:
Kijk je veel televisie?
Wat kijk je dan zoal?
Kijk je veel films (dvd / blu-ray)?
En eventueel: wat is je budget. Als je die vragen voor jezelf kan beantwoorden wordt het uitzoeken van een televisie erg makkelijk. Kijk je veel series, maar geen films dan heb je een andere televisie nodig dan wanneer je weinig televisie kijkt maar wel veel actiefilms.
Bij alle technologie moet je dus gewoon ontleden in praktische dingen. Want hoewel mensen je graag gebakken lucht verkopen bestaat technologie altijd uit een serie dingen die voor een bepaalde groep mensen praktisch is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je alle nieuwe trends willen volgen? Ik ben zelf 19, maar doe ook niet mee aan Facebook, Twitter, smartphones, etc. etc. Vraag me er ook de details niet van, die weet ik niet. Is dat een probleem? Nee hoor, het is heerlijk rustig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Blietz : ik wil die trends helemaal niet volgen, maar ik het het gevoel dat het door je strot wordt geramd. Toen ik een maand geleden een nieuwe wekkerradio aanschafte had ik de keuze tussen een 20-tal modellen waarbij 17 daarvan waren uitgerust met een Ipod-oplaadzone. Ik heb geen Ipod, ik wil geen Ipod maar zit nu wel met een wekkerradio met een functie die ik nooit zal gebruiken, want de andere 3 resterende toestelletjes waren niet wat ik nodig had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herkenbaar! Dat je eigenlijk geen losse cd-speler meer kunt kopen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je alleen beeld en geluid nodig hebt dat sluit iedere electronicazaak aan voor je, met het lezen van het bijgeleverde boekwerk kom je heel erg ver,dus voor u is geen cursus nodig laten de mannen,vrouwen die uw tv komen installeren u het vereiste uitleggen ik zie geen probleem Bronnen:
- Zelfkennis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwestie van weten wat je wil en keuzes maken... Als jij geen zin hebt in tingeltangel, dan loop je er toch gewoon voorbij? En als je het wel bij wil kunnen houden, voer je er gesprekjes over met je kinderen. Waarschuw zo'n verkoper ook van tevoren dat hij niet met een gadgetpraatje hoeft te komen maar dat je iets simpels en degelijks wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag laten verplaatsen, dit is een maatschappelijke kwestie geen technische :D. Overigens kan je juist de elektronica rubriek hier gebruiken om te vragen of beter terug te zoeken over bijv. tv's, je zal dan zien dat er ook onder de antwoorders nog altijd veel discussie is over de vraag welke technieken nou een meerwaarde hebben. Vraag maar wat beter is LCD(LED) of Plasma en je zal een stortvloed van meningen krijgen. Belangrijkste is dan wat alknobe ook al uitlegt dat je dat er uit pikt wat voor jou van belang is. Als je daar geen zin in hebt (wat gewoon een optie is) is het gewoon een kwestie van je tevreden stellen met de aankoop die je hebt gedaan. En het mooie zal zijn dat je ook vrij onverschillig zal zijn als een kennis komt met: zit er geen facebook app op en geen 400 hz? wat heb je dan aan die tv? Mooie is dan zelfs dat je dan nog terecht onverschillig kan zijn ook want facebook op je tv werkt voor geen meter en 400 hz is een onzinnige techniek.
paulus811
11 jaar geleden
Ik begrijp de frustratie en zie als 47 jarige ook met verbazing hoe 13 jarige kinderen 'apps' ontwikkelen alsof het lego is. De vraag is of je alles wel moet willen bijhouden. Er is altijd wel iemand in de buurt die jou graag vol passie over al die technieken vertelt en je de televisie kan aanraden die je zoekt (zonder dat je zelf weet dat je die zoekt). Overigens is dit niet iets van de laatste jaren, want mijn ouders begrepen er ook niets van als ik ze een bepaald type radio aanraadde en vertelde waarom dat ding zo goed was.

Het beste antwoord

Ik neem alsvoorbeeld de tv, je hoeft als consument helemaal niet te weten hoe het werkt, en die facebook fuctie is ook niet verplicht.

Maar al die ingewikkelde namen leveren wel wat op! bijvoorbeeld LED, dit is een type lamp die veel zuiniger is en veelmooiere kleuren geeft dan in een normale TV. Hetzelfde met surround sound, je hoeft het niet te kopen. Maar geloof me, als je het eenmaal thuis hebt wil je niet meer anders.

Over mobieltjes ben ik het wel grotendeels met je eens, die zijn om mee te bellen (ik gebruik die van mij wel als fototoestel (nokia n8) maar dat is gewoon makkelijk).

Mijn conclusie, je hoeft niet te weten hoe alles werkt, je moet gewoon kijken wat jij het mooiste of handigste vind.

Kijk bij de TV gewoon welke jij vind dat het mooiste scherm heeft, als je die DLNA, LED panelen of Smart TV opties niet gebruikt hoef je er ook niet op te letten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Lastige vraag met veel mogelijke antwoorden.

Hoe kun je zeggen dat je iets niet wil of niet denkt nodig te hebben als je niet weet wat het precies is.
Hoe goed kun je een verkoper vertrouwen (die wil alleen maar verkopen..toch?).

De afgelopen 20 jaar is de technologische ontwikkeling in een stroomversnelling (van eerste pc met ponskaarten naar geheugens van 1Tb). Mijn ouders zater toen met het zelfde, hoe moeten we alles bijhouden. Nu zie ik kinderen dingen met apparaten doen waarvan ik sta te kijken, hoe doe je dat zo snel. Die gedachtes verschuiven elke keer bij elke generatie.

Probeer je op te hoogte te houden van die dingen die jij belangrijk vind.

voor alle andere dingen heb je b.v. dit forum. Als iets nieuws wil en je weet het niet. verdiep je er dan op dat moment in. Alles bijhouden is niet te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk heb je de keuze er in mee te gaan of niet. Je kunt ook de eerste de beste televisie uit de aanbiedingsfolder kopen, of helemaal geen televisie. Je kunt het beter positief zien; tegenwoordig is elke nieuwe televisie beter en relatief goedkoper dan tien of twintig jaar geleden. En elk telefoontje is lichter en kan meer dan de telefoontjes van een paar jaar geleden.

Een televisie kopen is niet zo heel moeilijk, je kiest een grootte uit, en kijkt dan in de winkel welke je mooi vind en mooi beeld heeft en bij je past qua budget. Als je veeleisend bent wordt het wat moeilijker, maar als je weinig interesse hebt in de extra snufjes, dan wordt het juist makkelijker!
Als je toch een wat bewustere keuze wilt maken kun je voor veel apparaten (zoals televisies) kijken op www.kieskeurig.nl
Daar staan de basis consumentenkeuzes op een rijtjes, met korte uitleg en aanraders erbij.

Qua televisie raad ik een LED televisie aan, van een grootte afhankelijk van je huiskamer, zonder extra snufjes als 3D en webpaginas. (Al zijn extra's nooit erg, soms is het niet duurder, en je hóeft het niet te gebruiken.)
Vroeger had je Plasma en LCD televisies, tegenwoordig zijn het haast allemaal LCD LED televisies, met verschillende LED technieken waarbij vaak geld hoe duurder hoe beter. Echter, zo'n beetje alle televisies die je hier in de winkel kunt kopen. De televisies die nu betaalbaar zijn waren enkele jaren geleden nog haast onbetaalbaar, en de televisies die nu superduur zijn, kosten over een paar jaar haast niks meer.

De nieuwste technologie bijhouden is leuk als je het interessant vind. Als je andere dingen leuk vind dan kun je beter andere dingen doen.

Ik heb een telefoontje die heel erg veel kan, en dat gebruik ik ook, maar ik bel er bijna nooit mee. Andere mensen willen er alleen maar mee bellen. Ook daarvoor kun je in de winkel terecht. Een telefoontje kopen die heel veel kan, en er vervolgens alleen mee bellen is ook niet erg. Je hoeft dan natuurlijk niet het allernieuwste model te kopen. En je kunt nog een keer de nieuwerwetsche snufjes uitproberen, wie weet zit er iets nuttigs tussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kieskeurigsite is perfect, alles wordt daar prima uitgelegd en is echt een aanrader voor je naar de winkel gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik tegenwoordig nou juist iets zie bij mensen is dat door onwetendheid tv er juist slechter uit is gaan zien. Analoge kabel op een CRT prima, analoge kabel op een 50 inch LCD tv geen pan. Een HD-settopbox kan soms wonderen doen, maar ik heb ook wel LCD's gezien die met HD-STB nog steeds een slecht beeld geven. Ik zelf vind LED nog niet boven plasma uitkomen, veel te felgekleurd, prima voor een computerscherm maar niks voor een film.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MrTomaat, haha, ik ken ook mensen die stug vasthouden aan scart kabels op een 50" sony led tv.
Ook ik vind de huidige betaalbare LED televisies nog niet goed genoeg om m'n Panasonic plasma te vervangen. Voor films inderdaad.
Dat is ook zo'n voorbeeld van verkopers die weinig weten, in de winkel probeerden ze me destijds LCD (niet eens LED) aan te smeren omdat Plasma "sterk verouderd was en er helemaal uit ging."
madamesam: als je mijn vraag zou lezen ["ik ben een digibeet…etc."onder computers&internet/overig] begrijp je dat ik hetzelfde probleem heb.

ik heb een mobiel (nokia, de meest consumentvriendelijke) van 30euro, die dus ook logisch is… hiermee kun je bellen en sms-en.
ik heb een computer, die ik niet begrijp [verder dan dit], laat staan dat ik weet waarom iets zus of zo moet als dat gezegd wordt.

wat betreft een nieuwe tv, zou ik je aanraden om op te letten of iemand in je kennissenkring niet een "hele nieuwe véél betere en met véél groter beeldscherm" gaat kopen en vragen of je de oude, waar meestal niets aan mankeert..., over mag nemen.

voor mij is de enige manier om jonge mensen ‘het hemd van het lijf’ te vragen, over computers/telefoons en andere moderne onbegrijpelijke zaken.
en dan hebben we nog het probleem of we het onthouden…! :)

Toegevoegd na 3 uur:
als je toch voor een nieuwe tv kiest, mijn ervaring hiermee is dat ik het liefst/best naar een kleine(re) winkel ga, eentje met "service" voor zijn klanten.
door service te geven kunnen ze overleven, omdat de klant, die ervoor kiest soms iets meer te betalen, veel liever door vakmensen geholpen word (qua prijs: het scheelt niet veel)
deze vakmensen willen natuurlijk ook verdienen, maar hebben wél graag een tevreden klant, want díe komt terug.!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag!

Ik ben nog een heel stuk ouder dan jij en ik ga er nog steeds van uit dat - op dit gebied - er niets is wat te moeilijk is voor mij.
Als ik de interesse had.

Zoals het nu is, heb ik die interesses aardig afgebakend.
Ik heb en wil geen smartphone en geen tablet.
Maar ik laat mij wel door de kinderen en kleinkinderen op de hoogte houden van de mogelijkheden, de apps etc. Dat is hartstikke leuk > voor anderen.

Laatst hoorde ik een man op de markt tegen de kaasboer zeggen: "Computers, dat is toch voor de jeugd!"
En dat begrijp ik dan weer niet.

Als ik een nieuwe tv nodig heb, dan struin ik eerst het internet af. Zet mijn wensen op een rij, bekijk de mogelijkheden etc. Dat is toch juist ideaal, van dat internet?

Zelfde voor je wekkerradio. Je kiest uit het aanbod wat het beste bij je past. Maakt toch niks uit dat er een functie op zit, die je niet gebruikt? Dan negeer je die maar.

Het is een leuke vraag. Want inderdaad kun je niet alles bijhouden. Maar probeer een beetje bij te blijven.
Anders sta je stil.
En dat wil je ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga nu even verder op jouw zin 'dan struin ik het internet af' : Dan word ik eveneens geconfronteerd met een heleboel terminologieën die ik gewoonweg niet begrijp. Ik neem er nu even een reclamefolder bij over telecom : ik lees termen als : 'Micro Dimming Technologie', 'Motionflow', 'Widgets', 'Android', 'Dual-core', 'Digital Living Network Alliance'.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier geen uitleg over wat dat allemaal is, ik wil gewoon bedoelen dat zulke taal heel moeilijk is voor een blonde vrouw :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zonder er iets vanaf te weten kun je wel snappen dat 'android 4.0' beter/nieuwer is dan 'android 3.0', als ze het er in folders bij zetten dan kun je ervan uitgaan dat het de moeite van het vermelden waard is. zo kun je 2 apparaten vergelijken op dit soort extra snufjes. en als je in een winkel gaat kijken kun je daar natuurlijk ook naar vragen: heb ik dat allemaal wel nodig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die termen die je opnoemt, madamesam, dat zijn allemaal vrij inhoudsloze verkooptermen. Ze worden ook gebruikt in shampoo en huidcreme reclame.

Aan momopoyolo, een smartphone of tablet is juist reuze handig. Ik ga je niks opdringen, maar met een smartphone of tablet kun je het internet afstruinen terwijl je bij de kaasboer staat. Ik gebruik m'n smartphone ook als wekker, en draagbaar alarm. In plaats van een gewone wekker en horloge.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
single of dual core en de welke android versie er op zit maakt m.i. wel degelijk uit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar als je niet eens weet wat Android is snap ik ook wel dat je de relevantie van een hoger getal ook niet kan begrijpen. In sommige gevallen is een lager getal in een technologie weer belangrijk, latency bijv. of zwartwaarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Madamesam: dat bedoel ik juist. Terwijl je op internet zit, kun je al die termen even opzoeken en dan heb je snel genoeg door of ze relevant zijn.
Bijvoorbeeld: ik heb een Wordpress blog. Ik vond dat helemaal niet makkelijk. Wat een gedoe! Maar ik wilde dat blog, dus moest ik wel het een en ander uitzoeken en proberen. [en nu weet ik wat widgets zijn :).........] Maar Cabbit: ik wil juist helemaal niet op internet als ik boodschappen doe!!
Dat is nu juist wat ik niet begrijp: "iedereen" zit altijd maar met zo'n ding in z'n hand. .........dus zo lang mijn wekker nog werkt en ik nog een horloge heb.........laat maar.
Daar heb je verkopers voor. En dan niet de studenten of de snelle jongens bij de mediamarkt voor de laagste prijs.

De kunst is dus niet om alles te begrijpen, maar om te weten wat voor jou van belang is.

Om bij de tv als voorbeeld te blijven. Een goede verkoper zal eerst vragen: wat vindt u belangrijk aan een televisie?

Als je antwoord is: ik kijk veel naar concerten en de tv staat bijna de hele dag aan op de achtergrond, vooral voor actualiteitenprogramma's.

Het advies is dan (omdat hij zoveel aanstaat) een energiezuinige tv te kopen, met een korte toelichting van LED als je wilt. Vanwege de concerten is het voor het geluid aan te raden als er een surround systeem bij zit. Het aantal tv's waar je uit kunt kiezen wordt zo beperkt en je kunt (ook obv de prijs) kiezen welke het beste aansluit op je behoeften.

Als je antwoord is: hij staat alleen aan voor het 8 uur journaal en af en toe een film. Dan is een toestel met een hogere kwaliteit beeld belangrijker dan de mate waarin hij zuinig is of niet en zul je als het goed is een ander advies krijgen.

Kortom: je hoeft niet alles te begrijpen, laat je door een kennis of verkoper (let op: ze zijn niet allemaal even kundig en betrouwbaar) voorlichten over die zaken die voor jou wel belangrijk zijn en de rest kun je gewoon negeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe ik het een tijd gedaan heb is door één avond in de week een bibliotheek avond te hebben .Dan las ik verschillende tijdschriften daarover.

Nu doe ik het een tijdje niet meer,en voel me reeds fel achteruitgegaan.
De Bib is altijd leuk,dan neem ik ook nog eens het oeuvre van een bepaalde artiest mee,of een favorite dvd!.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Besteed alleen aandacht aan die dingen, die je interesseren en die je denkt nodig te hebben, de rest ignoreer je gewoon. Dan praat je maar niet mee of bepaalde onderwerpen.
Ik heb met mijn 77 jaar al heel lang geleden een selectie gemaakt wat ik wel en niet kan/wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle info die de eerste 5000 jaar werd geproduceerd bij elkaar opgeteld wordt nu per 2 dagen gemaakt en verspreid. Dat is niet bij te houden. Niet proberen ook. Dat de electronica net zo razendsnel verandert maakt vele mensen gek. Probeer je verwachtingen te benoemen in positieve duidelijke termen en ga daarmee naar de winkel en laat je adviseren. Het gaat er om wat je WEL wilt en niet om wat je NIET wilt. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben al actief in de sector sinds eind de jaren 1980 en nee hoor, er verandert echt NIET veel. Men stelt het zo voor, omdat er zo veel mogelijk moet verkocht worden en omdat we in onze consumptiemaatschappij graag altijd nieuwe dingen hebben. Maar die eerste kleuren-televisie die bij ons stond, toonde ook wat het moest, ook al verbruikte die veel meer elektriciteit maar aan een zo goedkoop kernenergietarief dat het in prijs nog véél goedkoper was dan een zuinige LED op dit moment.

Kijk naar jezelf: Ben jij zoveel veranderd, en kunnen de mensen uit je omgeving met jou mee? Als ze kijken naar je nieuwe kledij, make-up, je school, werk en hobby's, ja, dan kan het wel lijken of je veel veranderd bent. Maar als je je woordgebruik nagaat, zul je merken dat het slechts aan de oppervlakte is dat de vorm wat anders 'blinkt', maar dat je au fond nog steeds diezelfde persoon bent die meer vaardigheden verwierf, maar eigenlijk nog dezelfde idealen koestert of die net opgaf.

Bovendien, bijna alles wat uitkomt, verdwijnt ook weer: LCD wordt vervangen door LED en kent (dure) varianten als plasma, maar binnen 10 jaar zal het een nieuwe variant zijn. Facebook bestaat binnen 10 jaar niet meer en wordt vervangen door iets anders. Mijn eerste ipod gaat nog altijd maar ik moet kiezen tussen de liedjes omdat hij niet die grote capaciteit heeft en zelfs dat vind ik positiever dan de ipods die ik soms in de auto krijg en die zoveel muziek bevatten dat de persoon in kwestie eigenlijk niet meer weet welk liedje hij/zij nu echt supermooi vindt.

Als je in de sector zit, en zeker een oude 'rat' als wij, kijken door dat holle gepraat van verkopers en luisteren i.p.v. je plat te bombarderen met overbodige en zinloze kennis als een webcam op een portabele PC die via een virus kan geactiveerd worden en interessante beelden kan doorsturen naar seks-sites die ze dan weer doorverkopen.

Maar zelden gaat het zo'n vaart, en is het de sensatiemens in ons die denkt dat het rap gaat.

Meestal zijn vernieuwingen dwarrelende blaadjes in de herfst, gedoemd om te verkleuren en te sterven.

Voor wie weet dat een TV hoort een signaal binnen te krijgen en vervolgens dat te tonen op een scherm, en technisch beetje bij beetje leert dat er soorten input en soorten output zijn, gaat het heus niet zo snel vooruit, ook niet in moderne HDMI-versie versus CGA (Color Graphics Array) van IBM lang lang geleden.

Wie zegt dat het moeilijk is, snapt het gewoon (nog?) niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U staat op het punt om een nieuwe tv aan te schaffen.
U weet waarom de oude tv de deur uit gaat en wil beslist niet een zelfde exemplaar aanschaffen.
(welhaast niet eens meer leverbaar)

De nieuwste tv,s sluiten aan op de technologie van vandaag. Decoders van providers of geintegreerde dvd / blu-ray. Heeft u er zelf geen belang bij, dan is het beslist wat voor andere huisgenoten of visite.

Het summum is een groot scherm voor zo weinig mogelijk geld. Heeft u een vrije witte muur van 4 bij 3 meter, dan kunt u een Beamer overwegen.

Daarvoor slaagt u het beste bij BCC, Saturn of Mediamarkt.
Als een apparaat multifunctioneel is, dan is dat alleen maar meegenomen.
Voorbeeld: Strijkijzer, stoomstrijkijzer, draadloos stoomstrijkijzer.
Wasautomaat met grotere vulopening, uitstelbare tijd, hogere toeren met centrifugeren etc.
Een wasdroger met voorziening om sportschoenen te drogen.
U heeft een bepaald budget en daar kunt u het maximale uithalen, met of zonder advies zelfs met gezond verstand.

Voor senioren is zelfs de ,SYMPC, uitgevonden.
Een pc waar men niets hoeft in te stellen.

Voorheen konden we alles teruglezen op teletekst, nu is dat op www.
Maar om mee te kunnen doen heeft men wel die spullen en kennis nodig.

Voor een gsm is de toekomst WiFi, GPS, Blue tooth, infrarood etc (rijdt u auto en wilt u handsfree bellen of navigatie gebruiken, dan is het handig dat alles samenwerkt oftewel compatibel is)

Dus voor de tv denkt u: dat het binnen het budget moet,
energiezuinig en een groot beeld.

Appeltje eitje.