Als mensen protesteren in het midden oosten schreeuwen ze vaak leuzen in een bepaalde melodie. Waar komt deze melodie oorspronkelijk vandaan?

Niet echt het meest duidelijke fragment maar kon het zo snel niet beter vinden.
In de eerste 3 seconden van het audiofragment op deze site kun je het horen:

http://nos.nl/audio/219407-hevige-protesten-in-het-middenoosten.html

Toegevoegd na 12 minuten:
Een betere heb ik gevonden op vanaf 1:40
http://www.youtube.com/watch?v=_1W7F5dlqMU

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik hoor er niet zo snel een echte melodie in, maar als je stelt, dat zodra we ergens iets van ritme in kunnen ontdekken, en ook een verschil in hoog en laag, er sprake is van muziek, dan ga ik daar graag in mee.

Voor wat betreft de leuzen in bovenstaande filmpje, zou je dan kunnen stellen dat een zekere basis-muzikaliteit er bij iedereen ingebakken zit, en dat dat ook internationaal is.

Want het valt wel te analyseren en te beredeneren. 2 korte zinnetjes die gevolgd worden door een langere zin. De 2 korte zinnetjes zijn voor de spanningsopbouw en de slotzin is voor de ontlading. Bij een leuze als "Ajax, Ajax, Ajax kampioen" gebeurt precies hetzelfde, en er is nog een leuze over Hamas, Hamas, .......(die ik hier liever niet letterlijk citeer), maar in muzikaal opzicht ook op hetzelfde neerkomt.

Dat het van laag naar hoog gaat, en niet andersom valt ook wel te verklaren. Probeer het zelf maar eens uit. Als je iets kracht bij wilt zetten (en dat gebeurt meestal in demonstraties) dan ga je ook van laag naar hoog. Als je schreeuwt: "ik ben het ZAT" of "ik word GEK", dan zit je aan het einde van je zinnetje ook in de hogere regionen.

De "melodie" van laag naar hoog, zul je dus overal tegenkomen, en dat zit als het ware ingebakken in mensen, zeker in groepsverband. Probeer dat ook maar eens andersom: met de "van hoog naar laag melodie" blijft er geen enkele zeggingskracht over, en kun je net zo goed niks roepen.