Wat voor methodes worden er toegepast om de ander belachelijk te maken in spotprenten?

Ik schrijf een werkstuk over de aanpak die spotprenttekenaars (eind achttiende eeuw) konden toepassen in het 'voor aap zetten' van de ander/vijand. Tot nu toe heb ik de volgende punten:
- kwaadwillig
- vulgair
- zachtmoedig
- bespottelijk

Ik ben op zoek naar meer methodes. Dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

vilein
sarcastisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan er nog wel 20 noemen.
Lasterlijk, insinuerend, leugenachtig, overdreven, kinderachtig, smadelijk, opruiend, discriminerend, denigrerend, wraakzuchtig.

Toch vraag ik me in alle bescheidenheid af, of je op de goede weg zit, om methodes te gaan noemen voor de aanpak van spotprenttekenaars.

Een methode is een plan van aanpak om een bepaald doel te bereiken, en ik denk dat je je vergist in wat de bedoeling is van een spotprent. M.i. streeft een spotprenttekenaar niet naar een specifiek doel.

Een spotprent is enerzijds kunst, en dan is het op een andere manier tegen de werkelijkheid kijken. Anderzijds is het alleen maar spot, en spot is (precies zoals je schrijft) belachelijk maken, dus om te lachen. En als je ergens om moet lachen (ook als dat serieuze zaken zijn) neem je het allemaal niet al te serieus.

Ook heb je het over "voor aap zetten van de ander" en dat klopt, maar het hoeft beslist niet je vijand te zijn. De meeste spotprenttekenaars kiezen hun onderwerpen uit de kringen waar ze zelf graag vertoeven. Spotten is in principe mild, en dat doe je graag met je vrienden. Je vijanden moet je anders aanpakken, dan door een spotprent te tekenen.

Bij het rijtje dat je zelf al gaf en de voorbeelden die ik in de 1e zin van dit bericht gaf, kun je wèl stellen dat mensen die de spotprent zien, het zo kunnen opvatten, zoals b.v. zachtmoedig of kwaadwillig. Maar dat is dan een interpretatie van de kijker/lezer, en daar staat de maker van de spotprent buiten.