Hebben blinden en hun blindengeleidehond ook een opruimplicht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je deze vraag wel zelf kunt beantwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de visueel gehandicapte moet op de tast de poep opruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ook met de neus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja of misschien is de hond wel zo getraind dat hij gewoon het toilet gebruikt.

Het beste antwoord

Ha, die ESVW;

Niet in alle gemeentes; Rotterdam bijvoorbeeld maakt een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat hebben ze. Het is voor blinden en slechtzienden soms moeilijker om te kunnen vinden waar hun hond iets heeft gedaan, maar ze staan in principe gelijk aan iedereen qua regels rondom opruimplicht.
Blindengeleidehonden poepen vaak op dezelfde plaats of in een goot op straat, zodat de eigenaar het gemakkelijk terug kan vinden. Daarnaast is de hond altijd zeer dichtbij de eigenaar als het poept, hij is namelijk ingetuigd. Een kwestie van goed oefenen en een blinde zal zonder problemen de poep opruimen.
Als een blinde niet in staat is zelf op te ruimen moet hij er zorg voor dragen dat iemand anders het opruimt, als het maar weg is.

Dit is wat ik denk te weten en wat ik gezien heb bij een blinde kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een blindengeleidehond in zijn tuig gaat, gaat hij aan het werk, en zal dan niet poepen of plassen. Hij moet gewoon aan de lijn uitgelaten worden om zich te ontlasten, (wat een hond trouwens kan leren op commando te doen!!), waarna hij geconcentreerd en zonder gesnuffel ed. gaat zorgen, dat 'zijn' blinde veilig daarheen komt, waar hij heen wil.
In de kennismakingstijd zal een trainer met hond en blinde de direkte omgeving van de blinde dusdanig verkennen, dat de hond precies weet, waar een hondenuitlaatstrook is, of waar hij zich kan ontlasten.

Dus ik denk, dat een blinde ook heel gewoon een poepzakje bij zich heeft, en dat ze samen daarheen lopen, waar het poepzakje gedumpt kan worden.