Waarom is het Rijnlands model niet meer zo bekend?

Ik kwam laatst weer de term het Rijnlands model tegen. Dit model schijnt weer wat meer onder de aandacht te staan sinds het uitbreken van de crisis in 2007/2008. Eerder scheen het wel bekend te zijn geweest en ook te zijn toegepast in Nederland. Maar op de een of andere manier is het belang ervan afgenomen en is het Angelsaksisch model ervoor in de plaats gekomen. Graag zou ik wat meer over de achtergronden hiervan te weten komen waarom het Rijnlands model minder populair is geworden en zelfs relatief onbekend is geworden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het Rijnlands Model is de laatste 10 - 20 jaar wat minder actueel, omdat er een verschuiving in denken heeft plaatsgevonden omtrent de rol van de overheid. Dat zie je in heel veel landen. Het Rijnlands Model gaat uit van een overheid die allerlei zaken reguleert, ingrijpt in economische processen, en heel goed zorgt voor het welzijn van de burgers. Het Angelsaksische model staat veel meer voor een vrije markt, weinig bemoeienis van de overheid, keuzevrijheid en heel veel ruimte tot eigen initiatief voor de individuele burger.

Je ziet dat terug in o.a. de privatisering van overheidbedrijven, versobering van sociale voorzieningen, minder wetten en regels, en het verkleinen van het overheidsapparaat.

Het Rijnlands Model is niet helemaal weg, want er zijn genoeg mensen die beweren dat het juist niet zo uit de hand gelopen zou zijn met de financiele crisis, als we ons wat meer aan dat Rijnlands Model hadden gehouden. Zij beweren dat een actieve overheid wel degelijk noodzakelijk is. De tegenstanders beweren voornamelijk dat dit model onbetaalbaar is (gezien de enorme overheidstekorten) en dat een vrije markt, zonder overheidsbemoeienis altijd beter is voor de economie.

Hoewel deze terminologie in de VS misschien niet bekend zal zijn, zou je kunnen stellen dat de plannen van Obama voor de gezondheidszorg (iedereen verplicht verzekerd) een Rijnlands Model is, en dat de Republikeinen, die daar fel op tegen zijn, meer zien in het Angelsaksische model. Zijn vinden dat de overheid zich bijna nergens mee moet bemoeien, en zich moet beperken tot de elementaire taken.