Is het eigelijk wel "normaal" dat de huiskat zomaar naar buiten mag?

De eigenaren van katten zullen het nooit erkennen, maar katten geven (net als honden) enorm veel overlast. Ze zijn in tegenstelling tot honden al helemaal niet te corrigeren.

Ook vindt ik het bizar dat de kat van de buren zomaar in mijn tuin kan rondzwerven, slopen en dergelijke. Terwijl men wel kan klagen (indien) mijn hond in mijn huis blaft. Nu blaft mijn hond nooit, dus dat is niet aan de orde.

Daarnaast betalen de baasjes ook geen belasting net als honden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Antwoorden (37)

Nee, in zekere zin heb je gelijk en is het niet normaal.

Mijn kat schijnt ook overal binnen te zitten, er zijn zelfs andere mensen die denken dat het hun kat is, ook woont er hier ergens in de buurt een leuke zwartwitte vrouwtjeskat die binnenkort wel eens een leuke zwartwit kleedje kon zijn als ze steeds bij mij binnen blijft komen om alles wat enigszins eetbaar lijkt aan te vallen.

Aan de andere kant geloof ik ook niet dat het zo'n leuk leven is voor zo'n beestje om alleen maar binnen te mogen zitten en zo geweldig groot is de overlast nu ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat moet je zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet dat in de richtlijnen staat dat je je antwoord moer onderbouwen? Want wat ja?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeetje ben je gefrustreerd of zo Lotus. + hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja lotus, rustig maar hoor, bedankt lora !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
katten bezitters zijn veelal niet voor reden vatbaar en dwingen je in de verdediging als je gewoon niet wilt dat een andermans dieren bij jou in de tuin komt. Ongelofelijk dat überhaupt deze discussie gevoerd moet worden!
schijnbaar wel
katten mogen gewoon over straat lopen maar je moet maar eens met je hond gaan wandelen en hem even niet aangelijnd op een veldje laten rennen en de politie ziet het dan krijg meteen een bon of je ruimt dee drol niet op die je hond gedaan heeft in een struikje
natuurlijk de kat/poes kan er niets aan doen maar de baasjes van die beesten moesten ze ook eens laten betalen die schijten ook overal zelfs bij ons in de zandbak van de kinderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijg je een min van me terug, alstjeblieft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als jou dat gelukkig maakt
heb je er een reden voor om die te geven of is het gewoon een kinderachtig spelletje van je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een plus terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou als jij het normaal vindt om op een antwoord dat gebaseerd is op mijn mening een minduim te geven dan kun je die net zo hard terugkrijgen. Dat heeft natuurlijk niets te maken met spelletjes.
Ja hoor, deze hebben ook recht op vrijheid. En kunnen heel gezellig even bij andere mensen op visite komen. Het nadeel van een hond is dat ze altijd buiten hun behoefte doen en heel veel katten doen het binnen op de kattebak en die buiten lopen zoeken een lekker plekje.

Een ander verhaal wordt het als ze overlast gaan bezorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daar had ik het dus over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze overlast bezorgen hoor je naar de kattenbezitter te gaan dat ze dingen kapot maken of dat je er last van hebt. Maar dat ze buiten lopen is heel normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe kom jij nou weer aan die min, ook iemand die je verhaal niet heeft begrepen???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, omdat de vraag meerdere antwoorden vereist. Of het normaal is dat ze buiten lopen, dan overlast en nog de opmerking belasting. Ik heb mijn best gedaan en als iemand dat niet kan waarderen dan moet er een maar een min komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat begrijp ik en dan moet je proberen om met de eigenaar te gaan praten. Mijn buren vragen altijd of ik last heb van hun 3 katten heb. Anders houden ze deze meer binnen, maar wij hebben goed overleg. En als het mooi weer is lopen onze papegaaien buiten en houden de buren er rekening mee door overdag meer binnen te houden en in de avond naar buiten. Of als wij elkaar spreken geven we aan of ze buiten zijn of niet. En zo hebben wij nooit last van elkaar.
Cryofiel
14 jaar geleden
Elke nacht weer: MREEOOAAAUUWWW!!! (herhaal 2903 keer). Jonge plantjes in de tuin, zaaigoed: alles vernietigd. Wil je een wat grotere plant in je tuin zetten, zit je in een kattendrol te graaien. Waar is mijn geweer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw dat je tel niet bent kwijtgeraakt. Wij hebben heel veel katten in de buurt, en als ik in de tuin ga werken en lopen wroeten in de aarde trek ik handschoenen aan. En koffiedik in de tuin wil nog wel eens helpen, en met handschoenen graai ik hier ook niet in. Als ze s'nachts lopen te gillen in mijn tuin of bij de buren pak ik een grote bak water en gooi die naar hun toe. En werkt toch meestal wel. En hoop dat anderen dit dan ook doen. Een paar huizen verderop hebben ze duiven, net als je de ramen hebt gezeemd of je auto hebt gewassen dat zit er weer een lekker plakker op. Verderop hebben ze een vijver en in het voorjaar maken die kikkers een kabaal. En een haan die loopt te kraaien, in een woonwijk! Tja, ik ben aardig verdraagzaam maar als het mij te ver gaat probeer ik in overleg eruit te komen. Iedere is verantwoordelijk voor zijn eigen beesten. Vaak hebben mensen niet in de gaten dat je er last van hebt zolang ze niets horen is er niets aan de hand.
Cryofiel
14 jaar geleden
Die truc met het water werkt helaas niet. Ik lig lekker te pitten en word wakkergeschreeuwd door zo'n kattenbeest. Dan moet ik eerst naar het raam, het raam wijd openzetten, wachten tot het beest nogmaals schreeuwt voordat ik weet waar het zit. Dan een bak water halen en zien dat ik die in één van de drie omliggende tuinen gooi. Zo ver kan ik niet gooien, en voor zover het al lukt, raak ik de kat hooguit met een druppeltje. Daarna weer mijn bed in, maar dan ben ik al helemaal wakker van al die activiteit in de koude buitenlucht. Dat helpt dus niet echt. Tuinhandschoenen werken niet tegen de stank. Ze helpen ook niet tegen de dode plantjes als de katten weer eens hebben gegraven. En ze helpen ook niet tegen de kattendrollen die plompverloren op het gazon liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijf kalm cryofiel. Het is maar een vraag van goeie vraag.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als die katten 's nachts kalm blijven, kan ik 's nachts ook lekker kalm blijven. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, misschien zijn het zwerfkatten. Ik wens je alvast voor vannacht een goede nachtrust, zonder gemiauw en geblaf.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, ik zou graag water gooien. Probleem is, dat er zoveel katten rondlopen. Daardoor hebben de meeste buurtbewoners een hekel aan katten gekregen, simpelweg door de overlast die ze veroorzaken. Dat heeft dan weer tot gevolg, dat iedereen die katten meteen wegjaagt. Door water te gooien, door met stenen te smijten, door erachteraan te rennen, door ze te trappen. De katten weten dat, en zijn dus bang voor mensen. Bij uitzondering lukt het, dichter dan tien meter bij de kat te komen. Meestal blijft het bij twintig tot dertig meter; kom je dichterbij, dan maakt de kat zich uit de voeten. 's Nachts is een kleine beweging in de buurt van raam of deur al voldoende om de kat te laten weglopen. Niet dat dat helpt: tien seconden later is de kat al terug. Het heeft helaas wel tot gevolg, dat het onmogelijk is welke kat dan ook met water te treffen. Ga maar na: twintig meter is twee huiskamerlengtes, dertig meter is drie huiskamerlengtes. Zo ver kan niemand een kopje water gooien, zelfs met een waterballon lukt dat niet.
Onze buurtkatten veroorzaken ook erg veel overlast. Altijd pissen en poepen in de tuin, snachts jammeren en je huis inlopen zonder toestemming....

Wij betalen belasting over een iniminihondje, de kat van de buren is nog groter en schijt meer.

Belasting betalen of binnen houden dus. Al denk ik dat veel mensen het hier zeker niet mee eens zijn. Leuke discussie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het daarmee een goede vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, zeker. Je vraag is er een die uitnodigt tot discussie en zeker veel reacties oproept.
Zo lang ze geen overlast bezorgen vind ik het best. Maar dat is dus wel zo in onze tuin. Lekker tuinieren als je in uitwerpselen staat te graaien. En in de zomer lekker in de tuin zitten? Het lijkt wel een giga-kattenbak! De buurkat zit hier in de tuin te blazen als ik een voet buiten de deur zet. Heel gezellie. NOT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het helemaal niet normaal dat de katten van de buren zomaar naar buiten mogen. En ik vind het al helemaal niet normaal dat vreemde katten in mijn tuin zitten te woelen (pas geplante planten bijv.), op een plant gaan liggen zonnen (gaat die plant zo lekker plat van liggen) of zitten te poepen (lekker, die stront tussen m'n nagels als ik aan het wieden ben).
Ik zou het normaal vinden dat de mensen die katten hebben hun katten binnen zouden houden, zodat ze geen overlast bezorgen aan andere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik vind het normaal ,een poes zal altijd zijn drol begraven .En bij hondenbezitters merk ik wel eens dat ze niet kijken waar de hond zijn drol laat.Maar ik zou geen overlast willen van mijn katten,gelukkig heb ik nooit klachten gehad ,onze buren hebben ook katten wij hebben zelf ook geen last van die van hun.Dus is het een gezellige kattenboel hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vind dat katten naar buiten mogen. Mijn katten doen hun behoefte op de kattenbak, dus daar heeft niemand last van.
Een hond is een totaal ander huisdier dan een kat.
Het is inderdaad lastig om een kat op te voeden, binnen lukt mij nog wel, maar buiten is het niet te doen.
Met een hond is dat toch anders. Tenminste met de juiste baasjes.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik denk trouwens dat dit één strijd gaat worden tussen honden en katteneigenaren en GVers zonder huisdier.
Het is moelijk om het iedereen naar de zin te maken.
Die kat poept in de zandbak en die hond poept op het speelveldje en ga zo maar door.
Ik probeer er zoveel mogelijk op te letten dat mijn huisdieren geen overlast zijn voor anderen. Als meer dat zouden doen wordt het wellicht leuker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel vervelend dat sommige katten zo'n overlast kunnen veroorzaken.
In mijn vorige huis met tuin hadden we het zo geregeld dat onze katten onze hele tuin tot hun beschikking hadden hadden, maar we hadden onze schutting zodanig geconstrueerd dat er geen kat overheen kon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat mag naar buiten maar blijft ten alle tijden in mijn eigen tuin. Dit heb ik haar zo aangeleerd dus geen probleem. Ik heb dit gedaan om inderdaad geen overlast te bezorgen aan buren etc en om haar eigen veiligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er ook aan waar en hoe je woont,wij wonen landelijk en onze kat is altijd buiten.Daar struint hij door de weilanden en maakt kilometerslange wandelingen zonder een huis of mensen tegen te komen.Geen mens die er last van heeft en de kat heeft een avontuurlijk leven.Onze hond laten we altijd uit in de tuin,als er dan iemand in zijn drol gaat staan zijn we het zelf en weet ik dat ik moet poepruimen.Uitlaten is puur voor de lichaamsbeweging,hij kan ook altijd los doordat we dus zo vrij wonen.
Bij ons kan de kat dus gerust buiten en de hond kan los lopen.
Als ik niet zo vrij zou wonen zou ik geen hond of kat willen,ik vind een aangelijde hond of een kat die nooit buiten komt toch altijd een beetje zielig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een kat en je hebt nooit last van katten die in je tuin schijten want dit doen ze bij de buren. Tevens zullen de meeste katten ook geen vreemde katten in de achtertuin accepteren.

Hondenbezitters moeten belasting betalen omdat de drollen die door deze dieren worden geplant midden op de stoep moet worden opgeruimt en aangezien ik nog NOOIT een hondenbezitter met een zakje drol in zijn handen zie, doe deze mensen dit dus niet en wordt dit dus door de gemeente gedaan. Katten daarintegen begraven hun drol altijd netjes. Mocht dit niet het geval zijn kun je moeilijk vd gemeente verwachten dat ze bij iedereen in de tuin drollen gaan ophalen.
Honden moeten aan de lijn omdat deze door sommige mensen gevreest worden en ze nogal eens de neiging hebben tegen mensen op te springen, je af te likken of je bijten.

Je kunt net zo goed klagen over een buurkat die dingen loopt te slopen als dat iemand kan klagen over een blaffende hond. Maar dan moet ik ook zeggen dat een hond die 's nachts blaft niet echt een pretje is en ik vind ook dat je als kattenbezitter je kat 's nachts binnen moet houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het wordt als normaal gezien de kat gewoon naar buiten te laten, maar ik ben daar in principe geen voorstander van.
ik heb mijn balkon overgaasd, zodat de katten veilig naar buiten kunnen.
ik wil niet dat mijn katten overlast geven, zoek raken, aangereden worden, vergiftigd, neergeschoten of anderszins mishandeld.
ook ben ik huiverig voor eventuele ziektes die ze op kunnen doen in contact met andere katten.
je moet wat meer inspanningen plegen om te zorgen dat ze zich binnen niet vervelen, maar dat is het me wel waard.
14 jaar geleden
Ik heb ooit 2 schatten van katten gehad, dat waren eerst echte binnenkatten en toen ik verhuisde mochten ze buiten, paaltje midden in de tuin 2 riempjes met genoeg lengte touw en dat ging prima! Nu heb ik al 13 jaar een hondje, die doet zn behoefte trouw op het daarvoor aangewezen veld, eingenlijk heb ik hem nooit aangelijnd aangezien het een mensenhond is en met een boog om andere honden heen loopt, zijn behoefte haast op commando doet en heel goed luisterd om bij me te blijven, ik vind het wel een erg groot verschil met katten.. honden moeten aangelijnd en de ppoep ben je verplicht (in onze gemeente) op te ruimen, maar we betalen een flinke hondenbelasting 120,- pjr en als je gesnapt wordt op niet aangelijnd krijg je een bekeuring van 90,-! het niet opruimen van poep ook nog eens 70 euro! En katten hebben vrij spel, poepen waar ze willen, geen kattenbelasting, mijn tuin mag overhoop gehaald worden en NEE katten begraven hun poep NIET altijd netjes, plus worden mijn vuilniszakken die ook nog eens 2,50 pst kosten, ongeneneerd open gereten door poes/katlief waardoor zo'n beetje de hele zak uitgespreid in mijn tuin ligt... vind dat de kattebezitter daar ook eens bij stil mag staan en de katten in iedergeval 's nachts binnen te houden! ik ben een dierenvriend en heb geen hekel aan katten, die hebben nu eenmaal hun eigen ding, maar denk eerder dat we bij hun baasjes moeten zijn, huisdieren zijn HUISdieren en horen niet op straat te zwerfen..

Toegevoegd na 8 uur:
schiet me net even te binnen, heb ooit eens gehoord, dat je bij de dierentuin uitwerpselen kunt vragen van een Leeuw of Tijger of Olifant volgens mij!! Als je daar iets van in je tuin legt schijnen er NOOIT geen katten meer in te durven!! Zit je natuurlijk met nog shit in de tuin maar die kan je plaatsen waar jij dat wilt en hoeft maar tijdelijk... ja lachen maar ik kan me er wel iets bij voorstellen!! wie gaat t proberen??? komen we er nog een keer op terug! leuk! :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je deze vraag stelt denk ik gelijk, is het wel normaal dat dierenliefhebbers zo graag naar elkaar wijzen als het om dit soort dingen gaat.
Wie beesten heeft moet er gewoon voor zorgen dat een ander een geen last van heeft. Of het nou om katten of honden gaat. Het komt er in je vraag op neer dat jij met je hond meer recht hebt dan iemand met katten omdat jij belasting moet betalen. En bijna alle dierenbezitters roepen dat hun beestje nooit blaft, jankt, miauwt, of ergens overlast bezorgd door zijn behoefte te doen.
Blijft raar dat je dan toch regelmatig ergens intrapt of in graait als je de tuin doet. Misschien de kabouters ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks dat ik een kattenbezitster ben ben ik het grotendeels wel met jou en de andere antwoorders eens. Het ligt er bij alleen ook nog aan hoe en waar je woont.

Toen wij nog in een drukbevokte buurt woonden wilde ik juist om die reden geen kat. Pas toen we vrijer gingen wonen hebben wij ook katten genomen (of beter gezegd, zij ons). Wij wonen nu ook in een kattenrijke buurt en ze sjouwen hier allemaal buiten, maar ik heb het idee dat je dan toch wel wat meer velen kan van de buurkat als wanneer je in een rijtjehuis woont en er zelf geen hebt.

Overigens zijn die van ons heel aanhankelijk en komen zelden of nooit van het pad af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook bizar dat ze in mijn fraaie tuin kakken en dat ik zomers verplicht ben de deuren te sluiten omdat ze op etensluchtjes afkomen of met mijn te ontdooien diepvriesprodukten er van door gaan of eraan knabbelen zodat ik ze weg kan gooien.
Wat een ongedierte....
(Enne .. ..op afstand vind ik ze best lief..,maar niet als ik van kattenvrienden thuis kom en weer eens onder de haren zit:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind katten een beetje bij de "stadsnatuur " horen. Katten jagen op muizen , vogeltjes etc. Zonder de katten zou er helemaal geen roofdieren zijn ( behalve de uil die hier in de buurt woont ) . Katten brengen de natuur in de stad weer een beetje in balans.

( Ik heb zelf geen katten ) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens de natuur is dat normaal,katten komen oorspronkelijk uit de natuur en hebben een jacht-instinct,dat ze moeilijk binnenshuis kunnen ventileren,dus in principe zou het in iedergeval niet gek moeten zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een Beagle, een zeer goed jacht instink, mag hij door ook bij jou door de tuin banjeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@liss666 wat ben ik het toch met je eens. Mooi geredeneerd vanuit het diertje zelf .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een beagle zou het in principe niet anders moeten zijn dan voor een kat.
cultuur bepaald hier waarschijnlijk dat het van een kat "geaccepteerd" wordt en van een hond niet.
Ik heb ook last van dieren, maar dan van honden die in mijn voortuin schijten, die drollen worden niet begraven, en liggen daar ter grote van een mensendrol dan lekker te dampen.

Nee doe mij maar katten in de voortuin..

En trouwens wij Hollanders moeten niet zeuren wat dacht je ervan als je in b.v nieuw zeeland of brazilie woont moet je zien wat er dan gebeurt als je de pui even open laat, heb je zo een brulaap op visitie, met geluiden van 110 decibel of hoger! En die bijten zo een hap uit je donder...

nog wat namen:

Schorpioenen
Vogelspinnen
Slangen
Beren
Wolven
Vliegend hert (ook geen pretje) zie foto 2 (komt ook voor in NL, maar veel minder dan B.V Italie Spanje Frankrijk etc.
etc.

Dus ik ben blij met die lieve poesjes en hun kakjes, eerlijk gezegd!

Toegevoegd na 24 minuten:
lotus kan de koe van de buurman jou ook steken?
Of kan die koe ook gif spuwen
Kan die koe een schilderij van de muur trekken
Kan de koe ook op je hoofd springen en een hap van je hoofd nemen?

volgens mij hebben we dus nog steeds een makkie in NL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zucht. Hypothetisch kan de koe van de buurman ook bij mij door de achterdeur komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Tsja ik kan er niet mee zitten. Ik vind sowieso de meeste huisdieren heel erg leuk, hond, kat en ook een hoop andere dieren. Ik vind het niet meer dan normaal dat dieren in je tuin rondlopen, of het nou de kat van de buren is, de hond van de buren, egeltjes, vogeltjes, zwanen. En ja, die schijten wel eens dat schijnt er bij te horen.
Als ik problemen heb met de husidieren van de buren dan stap ik naar mijn buren toe en overleg dit met ze. Dus ik zie weinig problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom zou ik als katteneigenaar belasting moeten betalen? Mijn beest blijft binnen en is prima getraind. Daar heb ik lang over gedaan en het is prima gelukt.

Hij krabt niet aan de bank, hij eet ons eten niet van ons bord. Nooit.

Dat is gewoon een kwestie van tijd erin stoppen.

Mensen die hun kat los laten, daar ben ik het mee eens dat ze belasting moeten betalen voor eventuele overlast. Op dit moment echter veroorzaak ik geen overlast en zie ik niet in waarom ik dan zou moeten betalen.

Overlast mag je namelijk NOOIT veroorzaken. Wat het ook is.

Dat een kat niet te corrigeren is, is niet waar. Dat is gewoon een gebrek aan consistente inzet.

Ook jij kunt je tuin trouwens kat bestendig maken. Niet om er één binnen te houden, maar om ze allemaal buiten te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, mijn hond dwarrelt 350 dagen per jaar in het Frankrijk, hij doet altijd zijn behoeft op een speciaal veld daarvoor en waarom moet ik dan belasting betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook zoiets, ik moet mijn tuin katbestendig maken omdat een ander een kat heeft? Hallo, lees het nog eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je hond in Nederland toch ook 15 dagen per jaar aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en omdat jij zonodig een katvrije tuin wil moet de hele wereld zijn kat binnenhouden? dat is pas egoistisch.
Ik snap je bezwaren best, ik vind alleen dat je weinig doet om ze zelf op te lossen. Dat is namelijk vaak het gemakkelijkst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom zeur ik toch niet over de belasting?!
Hoi, ik was een hondenbezitster (en nog steeds een liefhebster) en heb nu 4 katten maar ik ben het helemaal met je eens hoor! Van katten heb je meer last dan van honden als ze buiten lopen. Daarom komen onze katten ook niet buiten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die beesten horen ook niet de hele dag binnen te zitten. En als je niet wil dat je kat in je tuin komt moet je 'm maar kat-proof maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het normaal. Het is zielig een kat, die naar buiten wil, binnen te houden. Katten zijn vrije wezens en willen gewoon lekker warm slapen, beetje aandacht op zijn tijd en genoeg te eten hebben, daarom tolereren ze mensen. Verder willen ze lekker zwerven (ten minste de katten die ik ken). Het is zielig om ze binnen te houden maar ook zielig om ze in een asiel te laten inslapen. Ze zijn erg gezellig en leuk als ze daar zin in hebben.
Mijn buren vinden het leuk als de kat bij ze op visite komt. Ik ben bang dat mijn kat wordt aangereden door een auto maar toch weegt dat voor mij niet op tegen het feit dat ie lekker zijn gebiedje wil afstruinen.
Als je het niet leuk vind, andermans kat in de tuin, dan besproei je hem maar met wat water (maar niet als het vriest, dat is mishandeling) dan komt ie misschien niet meer bij jou op bezoek. Of je haalt uit de plaatselijke dierentuin een hoopje tijger- of leeuwenmest, schijnt ook te helpen.
Je kunt ze ook beschouwen als een stukje natuur, net als een vogel of een eekhoorn. Een mens is niet zielig als een kat in zijn tuin wandelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten zijn van nature vrije karakters. Je kunt ze dus niet zo dresseseren als een hond.
Maar ik vind het ook erg zielig om ze daarom verplicht binnen te houden. Katten stammen af van dieren als leeuwen en luipaarden, ze hebben ruimte en beweging nodig.

En de mijne gaan op de kattenbak en graven het in in mijn tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lotus;

Nee, want eigenlijk is er sprake van rechtsongelijkheid tussen de bezitters van honden enerzijds en eigenaren van katten en andere huisdieren anderzijds. Vreemde zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt. Toen ik nog honden had stelde ik me eigen ook die vraag.Ik ben naar de gemeente gegaan met die vraag en weet je wat ze zeide?Katten zijn nuttige dieren want ze gaan achter de muizen aan en ander ongedierte.hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee.Ik ben een grote dierenvriend (behalve spinnen)en hier in onze omgeving lopen ook veel katten.Hier in Duitsland hebben we een kattenvanger in de buurt die katten vangt(vaak in opdracht)en ze dan naar de andere wereld helpt.Hij heeft zelf twee honden die de hele dag blaffen omdat ze in de ren zitten en niet voldoende worden uitgelaten.Ik vind het wel onterecht dat wij hondenbelasting moeten betalen.Ik gun elke kat en hond een zo leuk mogelijk leventje en als ze dan een keer in mijn tuin poepen ''jammer dan''.Er zijn ergere dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mogen huiskatten buiten lopen..ik heb zelf een zwervertje...en zou er belasting voor willen betalen ook.
Maar de honden los laten lopen...lees de afschuwelijke berichten in de krant eens? Kind gebeten door hond-Vechtende honden-Hond dood ander hondje...De Honden moeten niet gecorrigeerd worden maar de Baasjes!
sorry..ik wijk van je vraag af,maar wilde het ff kwijt.
En het is storend dat de katten je tuin gebruiken als kattenbak,maar daar heb je middeltjes voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik vind dat de kat op zijn eigen stek moet blijven.
Wil je een kat dan zelf de last.
Ook katten belasting invoeren.
Ook ik wordt niet vrolijk van de kat in mijn tuin.!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor.
Waarom niet?
Moet je anders je kat ook gaan uit laten... (net als bij de hond)
haha.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
nou babyfaced, jij lacht daar wel om, maar met m'n vorige katten heb ik dat dus gewoon gedaan, uitlaten aan een tuigje.
vonden ze geweldig! :)
Ja, een kat is een ander dier dan een hond.

Een kat is trouwens ook niet gevaarlijk en over het algemeen veel minder agressief dan honden.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit wat gelezen heb over een kat die iemand had verminkt, doodgebeten etc.

Honden veroorzaken overlast en daarom betaal je belasting. Hondepoep is ook een van de grootste ergernissen in Nederland.

Kattepoep is ook overlast maar komt nergens in de lijstjes voor. Dus hebben er bijna geen mensen echt last van.

Toegevoegd na 2 uur:
Wij hebben ook een hond gehad, en een kat. Ik heb dus geen hekel aan geen van beide.
Wel zijn hondenbezitters vaak ontzettend agressief als je iets van hun hond zegt.
Het ligt dus aan de baas, en niet aan het beest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij!
ik heb geen hond, maar ik heb wel heel vaak met een sateprikkertje de stront uit mijn of mijn kinderen's profielzolen zitten poeren.
en dan moet je er met je neus bovenop ook nog. kom je ook nog een verdwaalde maiskorrel tegen.. erg hoor.
maar ja, heb zelf geen hond, maar katten.
Ik kan mijn katten nog nauwelijks binnenhouden. wel lang geprobeert (meer uit angst dat er iets zou gebeuren met ze), maar toen ze een keer de smaak te pakken hadden van klimmen en klauteren en muisjes vangen kon ik ze niet meer binnen houden.
het is een beetje geven en nemen.
Net als wat hondenbezitters vaak doen. die geven ook vaak een rondje van de zaak.
ik denk weleens: stel dat de hondenbelasting nou afgeschaft zou worden (nooit begrepen waar die nou goed voor is) zouden mensen dan niet eerder geneigd zijn om hun hond netjes uit te laten? of betalen de hondenbelasting betalers omdat de stront van andere honden door de gemeente opgeruimt moet worden. dat vind ik nou niet eerlijk.
maar goed, je hebt altijd mensen die het leuk vinden zo'n buurtkatje, en je hebt mensen die er een hekel aan hebben. misschien een idee, om wat sateprikkertjes hier en daar in de tuingrond te steken, zullen dan niet meer zo gauw hun behoefte durven doen in je tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand heeft last van een kat die buiten loopt. Ik vind ze wel grappig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb een poes gehad die 17,5 jaar oud is geworden, en nooit buiten is geweest!
Had wel alle binnendeuren open zodat ze een groot loop-oppervlak tot haar beschikking had. Ze was echter het liefst in de woonkamer.
Ongeveer een jaar voor ik haar in heb moeten slapen had ze de behoefte om dicht bij mij te zijn, en vanaf toen heb ik haar ook bij mij in bed laten slapen.

Mijn conclusie, gebaseerd op mijn ervaring:
Kat kan goed in huis gehouden worden, MITS:
1. Deze NOOIT (of zeer sporadisch) buiten is geweest
2. Genoeg loop-oppervlak heeft (deuren open) en ze wat afstanden kan rennen
3. Wat speeltjes heeft
4. Genoeg Liefde en Aandacht krijgt
5. Op tijd kammen zodat je relatief weinig haren in huis hebt, en de kat weinig tot geen last van haar ballen heeft
een jaar geleden