Waarom is het wel of niet gebruikelijk dat gepensioneerden blijven eten in het bedrijfsrestaurant?

Ik had zojuist mijn vraag niet duidelijk geformuleerd volgens het moderatieteam. Ik kan het standpunt van dat team begrijpen. Vandaar mijn nieuwe poging.

12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap er nog niets van. Welke gepensioneerdrn?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Maar die werken daar toch niet? Ik begrijp de hele vraag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik begrijp ze wel hoor (zie antwoord) dus mijn duimpje gaat omhoog en mijn bril omlaag ;-) ;-)

Antwoorden (2)

Een bedrijfsrestaurant is in principe bedoeld voor het personeel. Voor zover mij bekend is het heel ongebruikelijk dat oud-medewerkers, gepensioneerden of Vutters daar heen gaan om te eten. Uitzondering kan zijn als er op een dag bijvoorbeeld een bijeenkomst voor die groepen is gepland. Dan zou het logisch kunnen zijn dat ze, op uitnodiging van het bedrijf, gebruik maken van het restaurant.

Toegevoegd na 15 minuten:
Je vraagt ook naar de redenen. In feite hebben gepensioneerden geen enkele (formele) binding meer het het bedrijf waar ze vroeger hebben gewerkt. (In tegenstelling tot Vutters, die in elk geval financieel nog een binding hebben).

Sommige bedrijven willen het contact met gepensioneerden niet volledig verbreken en houden oude tradities in stand, zoals het verstrekken van kerstpakketten, toesturen van personeelsbladen en deelname aan personeelsfeesten. Maar dat is zeker niet algemeen gebruikelijk.

De faciliteiten van bedrijven zijn primair bedoeld voor medewerkers van dat bedrijf (en eventueel ook klanten). Bovendien vinden veel bedrijven het niet zo prettig als oud-medewerkers nauwe contacten blijven onderhouden met het bedrijf en hun voormalige collega's. In korte tijd verandert er vaak veel. Die veranderingen worden door oud-medewerkers niet altijd begrepen en gesteund.
Pieter2011
12 jaar geleden
Soms hebben gepensioneerden nog aandelen in het bedrijf en daardoor mogen ze blijvend gebruik maken van de faciliteiten van het bedrijfsrestaurant.

Soms wordt dit soort faciliteiten ook aangeboden ter compensatie van een onvoorziene vroegtijdige afvloeiing in het bedrijf, bijvoorbeeld bij noodgedwongen reorganisatie met onvermijdelijke contractbreuk van de thans gepensioneerde 'blijven-eter' ;-)

Soms schakelt een bedrijf de gepensioneerde nog in voor specifieke klusjes waar het huidige team geen blijf mee weet of geen tijd voor heeft doch dat wordt niet altijd aan de grote klok gehangen. Het mogen eten in het bedrijfsrestaurant is dan een logisch gevolg van die tussentijdse samenwerking.

Er zijn vast nog veel meer redenen waarom gepensioneerden nog gebruik mogen maken van het bedrijfsrestaurant. Het is trouwens wettelijk toegestaan om gepensioneerden in beperkte mate in te schakelen als het bedrijf daar nood aan heeft. Gelukkig maar want hun know-how is vaak van onschatbare waarde voor een bedrijf.

Indien het bedrijf er een andere politiek op na houdt dan bovenstaand vermeld dan stopt het 'blijven-eten' op de 1e dag van het pensioen.

Fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je antwoorden er wel beter op worden eigenlijk.