Wat zijn de rechten van een meerderjarig kind tov haar ouders?

VB, het kind is 21+, de vader 65, maar doet niet anders dan schulden maken, hoe kan je er als kind voor zorgen dat de schuldeisers niet meer bij jou aan de deur komen?
En wat indien het kind jonger is bv 19? Maar wel gaat werken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Afgezien van het feit dat je NIET aansprakelijk of verantwoordelijk bent, kun je het best schuldeisers dit uitleggen.
Incassobureaus zetten dan in hun computer DAT ze bij jou op het verkeerde adres zijn (VRAAG HIEROM TIJDENS HET GESPREK).
Ze laten je dan verder met rust.

Ga je naar het juridisch loket , dan kost je dat (meer) tijd en geld!!
Bovendien kunnen ze vaak weinig voor je doen dan je vertellen wat je in de antwoorden op je vraag ook leest.

Ik ken de situatie, de investering in tijd om de mensen die komen claimen uit te leggen hoe het zit werkt veel beter dan ze "wegjagen" , dat gedrag wijst immers op schuldenarengedrag en daar zijn ze immum voor.

Juist een fatsoenlijk gesprek helpt, is mijn ervaring.
In de schuldsanering heb ik mensen geholpen en kon als financieel adviseur uitstekend voet aan de grond krijgen bij oa. incassobureaus.

Ga niet verhuizen en laat je niet wegjagen.
Zorg echter dat je adres niet doorgegeven wordt.
Wordt het je te bont, ga dan met de politie praten, het hinderlijk lastigvallen (stalken) is een misdrijf.
Noteer naam en instantie van mensen die bij je komen claimen, vertel ze vriendelijk hoe het zit en zeg dat je melding gaat maken bij de politie wanneer je weer op de schulden van je vader door hen wordt aangesproken.

Ik denk dat dat zoden aan de dijk zet.
Dat is wel mijn ervaring.....

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik wens je heel veel sterkte.
Omdat ik ook een vader had met dit soort gedrag raad ik je aan bij overlijden de erfenis te weigeren, heb jij of evt. broer(s) of zus(sen) kinderen, dan valt de erfenis door naar hun kinderen, het is dan te overwegen gezamenlijk de erfenis BENIFICIAIR te aanvaarden, anders kom je alsnog voor hele vervelende dingen te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kinderen zijn, in het nederlands recht, nimmer aansprakelijk voor schulden van de ouders.
In de situatie dat een kind inwoont bij ouders die schulden maken, is het inkomen van het kind niet een onderdeel van het huishoudelijk inkomen. Voor de sociale zekerheid is dit overigens anders, dan telt het inkomen van alle personen in een huishouden mee.

Als de ouder overlijdt, en er zijn schulden die deel uitmaken van de erfenis, dan zijn de erfgenamen verantwoordelijk voor de schuld, als zij hun erfdeel in het geheel aanvaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kittekop

Simpel gezegd : verhuizen ! maar dat is natuurlijk onzin, want het zijn jouw schulden niet, maar misschien wel fijner als je niet lastig gevallen wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik dacht dat het tweede deel van de vraag ging over een minderjarig kind, maar met 19 ben je ook volwassen en als je gaat werken, heb je een eigen inkomen en een probleem.

Advies

Het beste wat je kunt doen, lijkt mij, is naar een bureau voor rechtshulp gaan of een sociaal raadsman en de vraag voorleggen, dan krijg je zeker een goed antwoord!

Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
bureau voor rechtshulp = juridisch loket (sorry)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel, ik ook niet, ik heb gisteren een vraag gesteld over de minpunten die je kunt krijgen en geven (de negatieve duimpjes) en ik denk dat ik op een gevoelige tenen heb gestaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, op een paar gevoelige tenen heb gestaan.
Schuldeisers en incassobureaus proberen altijd maar.
Als kind heb je geen enkele verantwoordelijkheid voor de schulden van ouders, wat dat betreft zijn het vreemden voor je.
Als je vader ooit overlijdt, zou ik de erfenis niet aanvaarden, anders zit je er wel mee!.

Wel triest overigens.

Een minderjarig kind is evenmin verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch verandert of gebeurt dit binnenkort? Als er meerdere meerderjarige personen in een huis wonen is (of wordt) er sprake van een gezinsinkomen. Dat wil dus ook zeggen dat er sprake is van een gezinsschuld. Mogelijk is het nog niet zo maar het zit er dan wel aan te komen. Erg hé en vele maar PVV en VVD stemmen!