Waar vind ik vrijwilligerswerk dat bij me past en dat er echt toe doet?

Ik wil heel graag iets meer betekenen voor een ander maar dan moet het er ook wel wat toe doen.. heb voorheen hard gewerkt voor een organisatie waar uiteindelijk de leiding ervan door ging met ingezameld geld en waarvan later bleek dat veel fraude was gepleegd.. zijn vele gedupeerden uit voortgekomen..en daarnaast werd ik tijdens dat werk regelmatig behandeld alsof ik een duur betaalde werknemer was..
Ik zoek eigenlijk gewoon een lach op het gezicht van een ander...door mij bezorgd....
Wie heeft tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vrijwilligerswerk is een goede zaak, maar daar moet je net als voor een gewone baan zoeken naar het juiste, en ook daar kan het zijn dat je niet wordt aangenomen omdat je misschien niet 100% geschikt bent.

Maar ik raad je aan om bij een vrijwilligerscentrale bij jou in de buurt te gaan kijken, daar kan je zien wat er allemaal gevraagd wordt en wat er bij je past.
Ik heb een paar websites op een rij gezet, daar kun je verder mee komen. Ik heb zelf bij Ravelijn wel vrijwilligers vandaan gehaald als nieuwe collega in mijn vrijwilligerswerk. Maar er zijn meerdere stichtingen of bemiddelaars.
Succes in ieder geval, en zoek een goede uit waar je niet verkeerd behandeld wordt en waar een CBF-keur op zit (daar wordt de financiele kant gecontroleerd en zal je dus niet in aanraking komen met misbruik).

http://www.ravelijn.nl/Vrijwilligers/meehelpen_vrijwilligerswerk.asp
http://www.vrijwilligerswerk.nl/eCache/DEF/1/21/565.html
http://vrijwilligerswerk.startpagina.nl/
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ik mee aan de slag, dank voor alle tips!

Andere antwoorden (12)

Helpen met activiteitenbegeleiding in een bejaardenhuis schijnt erg leuk te zijn. Samen met de ouderen een spel spelen en met hun geinen. Ze zijn erg dankbaar hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk hier eens.

http://www.vrijwilligerswerk.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de verstandelijk-gehandicten-zorg hebben ze altijd behoefte aan zg. bezoekvrijwilligers...
om met een van onze bewoners op stap te gaan, spelletjes te doen, samen bij jou thuis genieten van de gezinssfeer, even wat extra aandacht.... noem maar op...

ik ga er van uit dat er bij jou in de buurt ook wel een instelling is die daar behoefte aan heeft...

misschien heb je wel speciale kwaliteiten die je daarvoor kunt inzetten...

ik geef bijvoorbeeld computerles aan een bewoner van Deva haar werk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn legio soorten vrijwilligerswerk. Een goed idee is wellicht 'taalmaatje' worden. Hiermee help je nieuwe nederlanders integreren in onze samenleving. Persoonlijk vind ik dit een heel nobel doel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontzettend veel (eenzame) bejaarden kan je blij maken door een keertje mee naar buiten te nemen.
Gewoon een wandelingetje of wat boodschappen mee gaan halen. Je bezorgd ze de dag van hun leven en je krijgt de dankbaarste lach die je hebben wilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is zoveel, zoek eerst uit wat je leuk vindt, knutselen, dieren, autorijden, paardrijden, computeren, zwemmen, de stad in etc en daarna welke doelgroep je het liefst mee zou willen werken. Bel een betreffende instelling/dagverblijf/peuterschool, vraag of ze iets hebben in jou richting en maak kennis. Ze zullen je met open armen ontvangen.

Met specifiekere dingen kun je je ook opgeven bij de club van 100, lees de site maar even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb me aangemeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk! Het leuke van hen is dat je je eigen voorkeuren kunt opgeven, dus niet hoeft te wandelen als je dat niets vindt, maar juist in je eigen expertises iets kunt betekenen.
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.freeforce.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed!
In Eindhoven is een vrijwilligerscentrale. Die is er in jouw woonplaats vast ook. Je kunt daar eens gaan praten en precies je wensen voorleggen, dan kunnen zij je helpen om een plaats te vinden die bij je past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat leuk dat je je nuttig wil maken. Ik werk in een instelling voor verstandelijkgehandicapten. Wij zitten te springen om vrijwilligers. Het moet je liggen. Loop eens een instelling binnen bij jou in de buurt. Wie weet vind jij die lach die zoveel kan betekenen. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meteen doen zodra ik weer mobiel ben.. zit hier vlak in de buurt dus dat komt vast goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel veel succes, een raad wil ik je geven kijk wat en wie bij jou past.Zo ga je met plezier er naar toe.
Hou je van tuinieren? En woon je in het westen van het land?
Dat weet ik iets voor je...Ik werk 10 jaar als vrijwilligster op een Dierenbegraafplaats,daar verzorg ik de grafjes van mensen die een onderhoud hebben afgesloten.Erg leuk,dankbaar werk.Regelmatig komplimentjes van de baasje,krijg een bloemetje van ze en soms stoppen ze 5 euro in je handen...Zo lief!
Alle hulp is welkom bij deze begraafplaats,er is genoeg ander werk ook te doen...In mijn vrije tijd ben ik ook voor de web-site bezig en heb er een hyves over...

(maar is niet wat je zoekt zeker?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou gastouder kunnen worden voor vakantiekinderen.
Wij vangen al een aantal jaren een kind in de zomervakantie op in ons huis.Dit kunnen kinderen uit het buitenland maar ook uit Nederland zijn.Deze kinderen komen uit kansarme gezinnen en hebben echt een vakantie nodig.Het enige wat je ze hoeft te geven is een plekje in je gezin,in een "normaal "gezin meedraaien is al een feest op zich voor deze kinderen.Wij doen dit via "Europa Kinderhulp"maar er zijn meer instanties die zich voor deze kinderen inzetten.
En een kind dat het moeilijk heeft zien lachen en plezier maken geeft veel voldoening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mooi doel dus een dikke plus maar voor ons niet realistisch omdat mijn partner dit echt niet wil helaas..
:-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad wel belangrijk dat het hele gezin erachter staat.Ik hoop dat je iets vind wat bij je past.
Ik heb vrijwilligerswerk gedaan bij een verpleeghuis. Nagellak opsmeren, maskertje, wandelen en met de rolstoelmensen even naar buiten en 1 op 1 gewandeld met een jonge demente vrouw. Dat is in het begin moeilijk want ze weet niet meer dat je al vaker bent geweest. Waar doe je het dan voor zul je denken. Nou op den duur weet ze wel wie je bent! Als ze me van een afstand aan zag komen, kreeg ze een dikke glimlach op d'r gezicht! Uurtje naar buiten geweest en dat ze aan het eind van het uurtje zei dat ze eigenlijk nog wel even had willen wandelen, betekent dus dat je een goede daad heb verricht door haar mee te nemen! (je moet er wel tegen kunnen dat ze in een uurtje tijd tig keer hetzelfde zeggen en vragen...)