wanneer heeft de politie het recht om te schieten?

Bijv als de agent(e) zich bedreigd voelt. Maar mag het ook als de verdachte het op een lopen zet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Artikel 7 van de geweldsinstructie. Staat alles in.

Artikel 7

1. Het gebruik van een vuurwapen, niet zijnde een vuurwapen waarmee automatisch vuur of lange afstandsprecisievuur kan worden afgegeven, is slechts geoorloofd:

a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft en dit tegen personen zal gebruiken;

b. om een persoon aan te houden die zich aan zijn aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken, en die wordt verdacht van of is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf

1°. waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld, en

2°. dat een ernstige aantasting vormt van de lichamelijke integriteit of de persoonlijke levenssfeer, of

3°. dat door zijn gevolg bedreigend voor de samenleving is of kan zijn.

c. tot het beteugelen van oproerige bewegingen of andere ernstige wanordelijkheden, indien er sprake is van een opdracht van het bevoegd gezag en een optreden in gesloten verband onder leiding van een meerdere;

d. tot het beteugelen van militaire oproerige bewegingen, andere ernstige militaire wanordelijkheden of muiterij indien de militair van de Koninklijke marechaussee in opdracht van de minister van Defensie dan wel de officier van justitie te Arnhem belast met militaire zaken in gesloten verband onder leiding van een meerdere optreedt.

2. Het gebruik van het vuurwapen in de gevallen, bedoeld in het eerste lid, onder a en b, is slechts geoorloofd tegen personen en vervoermiddelen waarin of waarop zich personen bevinden.

3. In de gevallen, bedoeld in het eerste lid, onder a en b, wordt van het vuurwapen geen gebruik gemaakt, indien de identiteit van de aan te houden persoon bekend is en redelijkerwijs mag worden aangenomen dat het uitstel van de aanhouding geen onaanvaardbaar te achten gevaar voor de rechtsorde met zich brengt.

4. Onder het plegen van een misdrijf, bedoeld in het eerste lid, onder b, worden mede begrepen de poging en de deelnemingsvormen, bedoeld in de artikelen 47 en 48 van het Wetboek van Strafrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik denk dat ene hele complexe materie is
zoek eens op google naar
politie en geweldsinstructies
er is een heel protocol van of dat nu echt helemaal openbaar op internet te vinden is weet ik niet
maar wellicht wel in de bibliotheek ?
of op overheid sites ?
12 jaar geleden
Nou dit is in ieder land anders. In de VS schieten ze mensen met een stroomwapen neer als ze wegrennen. In nederland doen ze dit niet, maar rennen erachter na. Eigenlijk heel dom omdat zo heel veel mensen ontkomen.
schieten doen ze niet vaak, want ze schieten eerst een waarschuwingsschot af. Als het echt niet anders kan, schieten agenten op de verdachten. biivoorbeeld als ze zich bedrijgt voelen, of als er op hen geschoten wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Agenten mogen niet zomaar op iemand schieten als ze wegrennen. alleen als het een crimineel is, dan mag dat wel. En dan het liefst in de benen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niemand hoeft mee te werken aan zijn aanhouding.Je mag dus gewoon weglopen.En een agent in nl mag jou echt niet neer schieten als jij weg loopt.Hij zal dus ook loopent achter je aan moeten.De mate van bedreiging moet wel echt bedreigent zijn voor de agent of omstander.Iemand die sterk is en de agent met zijn blote handen aanvalt mag hij echt niet neer schieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee als je je zelf losrukt is het verzet bij aanhouding.als een agent jou een stopteken geef hoef jij niet te stoppen maar wordt je daarna als nog staande gehouden dan telt het eerste wel mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stel jij hebt in je auto iemand met een zwaar letsel, die jij naar een ziekenhuis vervoerd, en een agent geeft jou een stop teken omdat je door rood rijd. Maar jij stop niet. Ben je dan strafbaar of niet.Want wat zal er nu zwaarder wegen, Iemand die dood kan gaan, of door rijden na stopteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
metenisweten: juist wel stoppen, dan kunnen ze je politiebegeleiding geven en ben je er eerder en veiliger!