Is het Zuid-Afrikaanse klassensysteem (white, coloured, black) bedacht door de Engelsen of de Nederlanders?

Tijdens mijn verblijf in Kaapstad verbleef ik bij vrienden (coloureds) en zij hadden het er over dat de scheiding tussen de woongebieden & het klassensysteem niet bedacht was door de Nederlanders die er voor de Engelsen waren, maar door de Engelsen. Is dat waar ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik meende zelf dat het door de Zuidafrikanen zelf is bedacht. Een internet search lijkt dit te bevestigen.

"In 1948 behaalde de Herenigde Nasionale Partij een stembusoverwinning. Zij hadden toestemming van het volk gekregen voor een programma, waarin de scheiding tussen blanken, kleurlingen, Aziaten en zwarten een hoofdrol speelde. De overwinning was vooral te danken aan de steeds groter wordende groep van Afrikaners en het pas ingevoerde kies-stelsel volgens districten.
1948 was dus het echt begin van de apartheid. "
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat vind ik lastig om te beantwoorden. Wellicht als de gekleurde mensen eerder door hadden gehad wat er te gebeuren stond, hadden deze zich wellicht met succes verzet.
De gemiddelde Duitser zal toch ook geen idee hebben gehad wat er te gebeuren stond toen ze zich achter AH schaarden.