Is het nog verstandig om in deze tijd iemand te helpen die belaagt word?

dit ivm met zinloosgeweld,denk je aan je eigen veiligheid of ga je toch nog helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een hele goede vraag, want het is moeilijk te beantwoorden.
Hoe weet je of je reageert in het geval van zinloos geweld? Daar kom je pas achter wanneer een dergelijke situatie zich voordoet.

Dan nog moet je heel snel een keuze maken, want wat is de waarheid met betrekking tot datgene dat je ziet.
Voorbeeld, je ziet hoe iemand een klap krijgt en neervalt. Wat is er dan gebeurd?
Is het een onschuldige voorbijganger, of is het een betrapte dief of verkrachter?

Dit ethische vraagstuk zul je moeten beantwoorden in een aantal secondes en je kunt pas achteraf stellen wat je gaat doen, niet vooraf.

Je vraag is: is het verstandig?
Voor je eigen lichaam is het niet aan te raden om in te grijpen, want voor je het weet ben je zelf aan de beurt. Maar kun je je veroorloven het niet te doen? Kun je achteraf met jezelf leven als je niets hebt gedaan en er weer een stille optocht komt?

Probeer in ieder geval iets te doen, schreeuwen naar omstanders voor hulp, 112 bellen....probeer de daders af te schrikken...dat is naar mijn mening de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Of het verstandig is hangt geheel van de situatie af. Wie ben je zelf, met hoeveel belagers heb je te maken en wat voor belagers zijn het.
Daarnaast maakt het natuurlijk ook uit hoe je wilt helpen; als je onzeker komt vragen of hij 'alsjeblieft wilt stoppen' zal er weinig goeds van komen, maar als grote sterke vent zijnde die met opgeheven vuisten op de belager af loopt, is het natuurlijk een ander verhaal.

Het is vervelend om te moeten zeggen, maar helaas zijn er weinig mensen die echt in willen grijpen.
Of ze het wíllen is een tweede, maar het werkelijk doen vergt toch nog wat meer. Je kiest toch automatisch voor je eigen leven en veiligheid en veel mensen 'willen' simpelweg niet weten dat er iets gebeurd. Zij slaan hun ogen neer, lopen weg en proberen het te vergeten.

Iemand helpen in zo'n situatie, is echter een ruimer begrip dan enkel ingrijpen. 112 bellen, schreeuwen of andere mensen inschakelen is ook een hele goede vorm van hulp zonder je eigen veiligheid op het spel te zetten.
Tenzij je zelf een grote sterke vent ben die het kleine 16-jarige belagertje aan kan, denk ik dat hulp van afstand bieden altijd de meest verstandige optie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk zou ik tussenbeide komen. Dit niet in de laatste plaats omdat ik in het verleden redelijk vaak aan de ontvangende kant heb gestaan van belagers, en inmiddels een paar cm & kilo meer aan mijn lijf heb hangen dat de gemiddelde nederlander. Een 'give me no shit' uitstraling erbij opzetten en er zijn niet veel jochies meer die echt willen kijken of ik terug sla.

Als je een aantal mensen om je heen aanspreekt 'Dit kan niet, kom mee' dan zal de apathie die de meeste mensen overvelt in geweldsituaties snel omslaan in actie. Er moet gewoon iemand opstan en de leiding nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verstandig is het mogelijk niet, maar als je voelt dat je het moet doen, zou ik het toch doen... Keuze heb je niet in die split-second...

Dus ik kan er niets op zeggen, maar als ik kan dan zou ik het toch doen... Maar misschien ook niet, het hangt helemaal van de situatie en het moment af...

Toegevoegd na 27 seconden:
Oh ja ik ben alleen maar voor zinvol geweld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Firstredrose;

Echt verstandig is het misschien nooit om in te grijpen bij geweld tegen anderen als je uitgaat van je persoonlijke veiligheid. Maar het wel doen levert een bijdrage in het tegengaan van dit soort straatmisdaad en is in die zin uiteindelijk toch wel het verstandigste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verstandig is twijfelachtig, maar sociaal is het zeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je loopt een behoorlijk risico als je je ertussen werpt, maar op enige afstand schreeuwen is erg effectief zeker als je meer mensen mee krijgt. Belagers worden fors ontmoedigt door een groep schreeuwende mensen die zo hun afkeuring laten blijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elk geval 112 bellen dan heb je toch geholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het verstandig om te helpen! Dat zou je zelf ook willen als je in nood zit. Maar je moet wel om je eigen veiligheid denken, je wilt tenslotte toch héél thuis komen!
Bronnen: