Hoe mijn ouders van hun vooroordelen af helpen?

Mijn vader en moeder hebben heel veel vooroordelen (over Marokkanen om precies te zijn). Dit komt mede doordat mijn vader machinist is en hij dan vaak jongeren tegenkomt die zich misdragen, die TOEVALLIG Marokkaans zijn. Maar wat zij allemaal zeggen is natuurlijk onzin. Heeft iemand tips om hen van gedachten te laten veranderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo is dat 'natuurlijk onzin'? Er zit wel degelijk een kern van waarheid in en het berust zeker niet allemaal op toeval. Allochtone jongeren, en vooral Marokkaanse jongeren zijn crimineler dan autochtone jongeren (feit), en ook mijn persoonlijke ervaringen met Marokkanen zijn niet om over naar huis te schrijven. Waarom is het volgens jou 'natuurlijk onzin'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie m'n reactie op Jelle: ik ken ook veel Marokkanen die oké zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, uitzonderingen zijn er altijd. ;)
Ik kan mij goed voorstellen dat jouw vader met zijn werk een bepaalde mening over Marokkanen gevormd heeft. Ik vind ook niet dat jij in de positie bent om daar tegenin te gaan. Loop eens een paar dagen met je vader mee, wellicht verandert dat de zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bliets: heb je een linkje van dat 'feitje'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/FA26E32C-250B-4D1D-B3B9-35085B6C48BC/0/2005verdachtvancriminaliteit.pdf Onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek met als onderwerp de criminaliteit van allochtonen en autochtonen. Enkele citaten:
"Allochtone jongeren staan vaker als verdachte geregistreerd bij de politie dan autochtone jongeren." "Het algemene beeld dat bij Antillianen en Marokkanen een probleemgroep voorkomt, wordt door onze resultaten ondersteund." "Voor de eerste generatie jeugdige Antillianen en Arubanen en Marokkanen is de kans om als verdachte geregistreerd te staan vanwege het plegen van een misdrijf ruim drie keer zo groot als voor autochtonen." "De uitkomsten voor de eerste generatie Antillianen en de tweede generatie Marokkanen van wie beide ouders in het buitenland geboren zijn, springen opnieuw het meest in het oog. De laatsten hebben een bijna vier keer grotere kans om verdacht te zijn dan autochtonen, rekening houdend met de andere achtergrondkenmerken." Lees vooral de rest van het onderzoek. Interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra een mening op feiten gebaseerd is noemen we het geen vooroordeel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bliets: het blijkt ook dat wanneer een Marokkaanse jongen en een Nederlandse jongen over straat lopen, de eerste een véél grotere kans heeft om staande gehouden te worden dan de tweede. Die gegevens komen ook in de registratie terecht, en zo vervuilt die door vooroordelen.
Even geheel los van daadwerkelijke cijfers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er werken hele slimme mensen bij het CBS, en er zal in de berekening ongetwijfeld rekening zijn gehouden met alle mogelijke factoren en omstandigheden: ceteris paribus.
En kom op, we gaan hier nou toch niet ontkennen dat Marokkaanse jongeren crimineler zijn dan autochtone jongeren?

Het beste antwoord

Het is natuurlijk wel te begrijpen dat je door negatieve ervaringen en de vele aandacht in de media voor criminele marokkaanse jongeren een bepaald beeld krijgt van zo'n bepaalde groep.
Maar net zoals De Man of De Vrouw niet bestaat, bestaat ook De Marokkaan niet.

Je kunt je ouders eens wijzen op succesvolle marokkanen die anders bezig zijn. Voetballers Khalid Sinouh en Nourdin Boukhari, schrijver Abdelkader Benali,Columnist van ik meen het NRC, Hafid Boazza. De amsterdamse "bruggenbouwer"(zoals hij wel eens wordt genoemd) Aboutaleb, Sesamstraat acteur Hakim, zangeres Hind. Ik noem er maar even een paar. Die komen toch op een andere manier in het nieuws.

Ook kun je eens proberen dat marokkaanse ouders van jouw marokkaanse vrienden jouw ouders eens uitnodigen voor het eten of voor een feest. Eten en feesten kan erg verbroederend werken.

Ook is het misschien leuk eens humorvolle of juist mooie films met hen te bekijken met marokkanen in de cast . Of waarin een bepaalde marokkaanse problematiek wordt behandeld.
Zelf ken ik alleen Dunya en Desie, Shouf Shouf Habibi het Schnitzelparadijs, de President of de nieuwste Rabat, die al erg goede recensies kreeg. Die gaan meestal ook over vooroordelen. Geef ze eens een filmkaartje of DVD cadeau en kijk zelf mee.

Meer kun je denk ik niet doen. Wie weet kom je ooit eens thuis met een marokkaanse partner, ben benieuwd wat je ouders dan zouden doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik vrees dat alleen positieve ervaringen kunnen helpen om vooroordelen kwijt te raken. Maar als hje vader vooral last ondervind van marokkaantjes in de trein, dan ken je je afvragen in hoeverre dat toeval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de enige manier om vooroordelen kwijt te raken is ermee geconfronteerd worden. In dit geval dus met marokkaanse jongeren. Maar ben bang dat je die niet zo ver krijgt dat ze braaf bij je ouders op de thee komen.
En verder zal ieder negatief bericht door je ouders op de stapel"zie je wel dat ik gelijk heb"gelegd worden.
Voor alle positieve voorbeelden jij aanhaalt, zullen zij evenveel negatieve vinden.
Je kunt alleen hopen dat er een keer iets gebeurt waardoor ze hun mening veranderen
12 jaar geleden
Je moet hun proberen te overtuigen dat overgeneraliseren niet correct is.
Bepaalde individuën deugen niet, maar je kan dat niet extrapoleren naar de ganse groep.
"Alle Marokkanen zijn dieven" is even dom als "alle Duitsers vreten bockwurst. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet juist de waarheid te verdoezelen omwille van idealistische motieven. Dat wat de PvdA doet bijv.

Het moet het misdragende deel van de marokkaanse jeugd duidelijk worden gemaakt dat de manier waarop zij zich misdragen niet kan worden getolereerd, en dat dat zeker op henzelf terugslaat. Maar die Marokkaanse jongeren hebben zo'n negatief beeld van hun eigen toekomst, dat zelfcorrectie niet zal komen. Het is dus zeker niet 'toevallig'

Wat zou jij kiezen:
Als je een beetje zwak begaafd bent: een leven met een uitkering op bestaansminimum of een crimineel leven met voldoende geld ?

Natuurlijk is maar een klein deel van de marokkaanse zwak begaafd, maar dat zijn wel de herrieschoppers.

Het probleem is, dat jouw vader niet nadenkt over dit soort zaken en ook daar geef ik je weinig kans dat zelfcorrectie dat zal oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijna niet te doen. het siert je dat je het niet overneemt. ze zouden in contact moeten komen met marokkanen die niet crimineel zijn. maar hoe krijg je ze zover? mijn schoonouders zijn ook zo... ik heb ze wel zover om dat soort dingen niet te zeggen waar mijn kinderen bij zijn. omdat ik niet wil dat zij giftige taal horen, zij spelen ook gewoon met allerlei kinderen.

zoek een manier om ze positief in contact te laten komen. zijn er geen marokkaanse schoonmakers op het station? wat vinden ze daarvan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms moet je niet proberen dat te veranderen. Laat ze hun vooroordelen maar koesteren, jij weet beter.
Soms is het zinloos in discussie te gaan :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik wou dat ik dat zou kunnen...
Een Marokkaanse collega helpt mij enorm om mijn beeld te genuanceerd te houden. Haar huis is een poosje geleden onvrijwillig leeggehaald, qua waardevolle spullen. Ze vermoedt ten gevolge van (de contacten van) de vriendjes van haar kinderen. Zoiets leert mij dat je nooit een gemeenschap collectief verantwoordelijk kunt stellen voor criminaliteit. Om over een taalkundig wangedrocht als 'zelfreinigend vermogen' verder maar te zwijgen. Leg dat maar eens aan je ouders uit.