Wat is die 'gele sneeuw' waar iedereen het over heeft?

'Eet geen gele sneeuw' ja maar wat is dat? Het kan zijn dat ik achterloop en dat jullie dat gek vinden, maar geloof dat kan mij geen ene worst wezen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

gele sneeuw is geel omdat iemand of een dier er op geurineerd heeft.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dank! :)

Andere antwoorden (3)

Als je plast in de sneeuw dan word de sneeuw geel.. dat word er eigenlijk mee bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je urineert over sneeuw word het geel, dat is de 'grap'.
12 jaar geleden
Gele sneeuw maakt vervuiling zichtbaar
MOSKOU - Gele sneeuw: de inwoners van grote delen van Siberië wisten de afgelopen dagen niet wat ze zagen.

De voor deze winter gebruikelijke hevige sneeuwjachten teisterden gebieden als Tomsk, Omsk en Tjoemen. Maar er was wat vreemds aan de hand met de sneeuw. De kleur was niet hagelwit, maar goudgeel.

Onderzoek van milieudiensten leerde al gauw dat de sneeuw is gekleurd door metaaldeeltjes. De herkomst daarvan is niet duidelijk. In of bij de gebieden met gele sneeuw zijn veel zware metaalindustrieën te vinden. Volgens sommige experts moeten de boosdoeners worden gezocht over de grens in Kazachstan, waar ook veel zware industrie is.

Niet alleen over de herkomst van de gele sneeuw heerst verwarring, ook over de vraag of het verschijnsel gevaarlijk is voor de gezondheid. Voor alle zekerheid heeft de bevolking het advies gekregen kinderen niet in de sneeuw te laten spelen en de sneeuw niet te smelten om als drinkwater te gebruiken. Ook wordt afgeraden water te tappen van open bronnen.

De gezondheidsdiensten laten sussende berichten uitgaan. De volksgezondheid loopt geen gevaar, klinkt het telkens. Maar milieudeskundigen spreken die officiële versie tegen. Zij vrezen dat de gele sneeuw op de langere termijn de gezondheid van de bevolking wel degelijk kan aantasten. De hoeveelheid ijzer in de gele sneeuw is vier keer groter dan normaal.

Volgens sommige experts maakt de ‘gele sneeuw’ zichtbaar wat in andere seizoen verborgen blijft. Stofwolken met ijzerhoudende stoffen waaien regelmatig over van de steppen in Kazachstan. In de zomer valt dat niemand op, doordat de wolken in hogere luchtlagen verwaaien. Maar nu hebben de stofwolken zich met de sneeuw gemengd, zodat de vervuiling zichtbaar naar de grond dwarrelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nog meer gele sneeuw :) +
Amadea
12 jaar geleden
"Afgelopen dagen" is er wel erg ver naast, want dit gebeurde 5 jaar geleden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar gaat het niet om,het gaat erom dat het wel degelijk bestaat. Ja Rieneke,tot nu toe heb ik alleen gele sneeuw gezien als mijn hond erop geplast heeft. ;-)
Ritsuka
12 jaar geleden
Ook interessant+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook paarse sneeuw hebben ze gehad in Rusland. http://www.knurps.nl/2010/03/paarse-sneeuw-verbaast-wetenschappers.html
Amadea
12 jaar geleden
@Maria: i.v.m. de vraag gaat het daar wél om. Want waarom zou 'iedereen het hebben' over de gele sneeuw die ze vijf jaar geleden in Rusland hadden?
Rieneke1
12 jaar geleden
amadea, je hebt wel gelijk, maar toch vind ik het een waardevol antwoord.
het leert me nl iets wat ik nog niet wist.