Hoewel er natuurlijk nog enorme stukken ongerepte aarde zijn (en zelfs in Nederland is nog niet eens de helft , wat zeg ik, nauwelijks een kwart) van het beschikbare land volgebouwd), bepaalt niet het aantal mensen dat je kwijt kunt op een vierkante kilometer de capaciteit van een stukje wereld, maar de bronnen die ze verbruiken. Hun 'ecologische voetstap' zogezegd.

Daarnaast is de verdeling van de welvaart natuurlijk een enorm probleem ; de aarde zou wellicht best 8 miljard mensen (of zelfs meer) kunnen voeden, maar niet alle 8 miljard voorzien van een auto, televisie, wasmachine, droger, airconditioner, kasten vol kleding, muziekinstallaties, hamburgers, noem maar op. Ook met de (geconsumeerde EN weggegooide) voedseloverschotten in nauwelijks 25 % van de wereld is duidelijk iets mis.

Het is dus niet alleen een kwestie van goed verdelen (van grond en welvaart) maar ook van accepteren dat groei niet eindeloos kan zijn en niet eindeloos door kan gaan. Zolang die verdeling scheef blijft, kunnen we in de rijke delen van de (westerse) wereld nog heel lang door gaan met meer en meer mensen op elkaar te proppen met alle gevolgen van dien (al is honger daar niet één van) en de rest van de wereld kaal en leeg plukken. Tot de bom barst natuurlijk, en niemand weet wanneer, hoe en waardoor dat zal zijn. Maar eindeloos doorgaan kan het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hij is echt vol... Waarom, omdat de bronnen in 8 maanden verbruikt zijn, die de aarde in één jaar maakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan wat jij goed verdelen vind: Er zijn genoeg gebieden in groenland & de Sahara waar niemand woont, maar dat komt omdat het er te koud/warm is of er woont niemand omdat het terrein het niet toelaat.
Daarnaast, als we de wereld vol zetten, dan is er niet genoeg ruimte meer om voedsel te verbouwen.

Of de wereld vol is of niet ligt er dus aan in welk perspectief je het ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is op zich niet vol, wel zijn er bepaalde gebieden overbevolkt. Daar hoort Nederland niet bij overigens.
Ga eens kijken in steden als New Dehli en Mexico stad, en dan weet je wat overbevolkt is.

Goed verdelen is lastig: Niet alleen vanwege klimatologische en natuurlijke omstandigheden, maar ook vanwege de landsgrenzen en de politieke situatie.

Kortom: De wereld is niet vol, maar niet eerlijk verdeeld.
Helaas is daar niet veel aan te veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is niet vol, bij lange na niet, er passen nog steeds nieuwe mensen tussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is inderdaad een kwestie van verdelen... als we allemaal goed verdeeld over de wereld gaan zitten hebben we meer dan een vierkante kilometer per persoon... dus vol? nee hoor... gewoon een kwestie van verdelen dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is vol, de wereld niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is overbevolkt en er valt niks te verdelen. De wereld kent geen wereldregering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is veel te vol,overal waar mensen kunnen wonen,wonen ook mensen.En als er bomen in de weg staan kappen we ze om,als er water is,dammen we het in.
Ten koste van de flora en fauna.

En toch heb ik 3 kinderen in deze volle wereld gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hele wereld bevolking kan staan in de Noordelijke provincies op ieder 1 meter. Nederland is niet vol als ze maar eens de grond vrijgaven en een boer zijn grond zou mogen verkopen voor woningbouw. De politieke econoom Ricardo heeft al eeuwen geleden geschreven, dat het enige probleem de verdeling is. Ik denk hij het heden ten dage zou aanvullen met 'de vervuiling'. 'Overbevolking' zomaar uitspreken, zonder te definieren wat je daaronder verstaat, is borreltafel praat. Overbevolking zit tussen je oren en in je hebzucht.