Waarom gaan studenten niet naar de voedselbank?

Ze hebben toch ook vaak weinig geld om eten te kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Omdat studenten niet arm genoeg zijn. Overigens: De meeste studenten zijn niet arm, ze denken dat alleen maar. Zolang ik hier nog grote groepen studenten met iphones rond zie lopen, valt het met de armoede wel mee.

http://www.leerwiki.nl/Hoe_kom_je_in_aanmerking_voor_de_Voedselbank
Op een gegeven moment kun je zo erg in de financiële problemen komen, dat je zelfs geen geld meer hebt om dagelijks eten voor jezelf en/of je gezin te kopen. Ter bestrijding van deze (verborgen) armoede is de Voedselbank in het leven geroepen. Aan de ene kant worden gezinnen die in armoede leven geholpen en aan de andere kant gaat deze vorm van voedselhulp de verspilling tegen. In plaats van dat voedsel weggegooid wordt door supermarkten en dergelijke, geven ze het nu aan de Voedselbank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan gaan ze naar de voedselbank van de ouders. Daar kunnen ze op terugvallen meestal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Studenten hoeven meestal alleen zichzelf te onderhouden en niet een heel gezin, zoals de meeste mensen die bij de voedselbank komen. Ook hebben studenten vaak aardige ouders die bijspringen met het meegeven van kliekjes of geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zouden ze kunnen doen. Bij de voedselbank krijg je niet zomaar hulp als je zegt dat je het moeilijk hebt. Ze moeten dan bij de voedselbank aantonen dat ze echt geen geld hebben om aan voedsel te komen, omdat ze bijvoorbeeld een enorme schuld hebben of niet kunnen werken.

De meeste studenten verkeren niet in die situatie, ze kunnen met zuinig aan doen, betere prioriteiten stellen of een baantje er bij nemen, best voor hun eigen eten zorgen. En bovendien hebben ze vaak ouders waar ze op terug kunnen vallen.

Dus zullen de meeste studenten het wel uit hun hoofd laten om bij de voedselbank aan te kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze willen zich niet toegeven dat ze hulp nodig hebben van anderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als particulier kun je jezelf niet aanmelden bij de Voedselbank.

Dit moet altijd gedaan worden door een hulpverlenende instantie als het Riagg, Maatschappelijk werk, specialistische thuiszorg, vluchtelingenhulp, en dergelijke.
Bij incidentele plaatselijke voedselbanken wordt het verzoek door eigen mensen beoordeeld.

Wanneer je je bij één van deze instanties heb aangemeld, kunnen zij het aanmeldformulier invullen en opsturen naar de Voedselbank.

Zo hangt het verkrijgen van een voedselpakket samen met het aangaan van een schuldhulpverleningstraject.
De maximale duur van het verkrijgen van een voedselpakket is, net zoals de schuldhulpverlening, 3 jaar. Er zal periodiek gecontroleerd worden of iemand nog steeds in aanmerking komt voor een voedselpakket.

En hier de criteria;

http://www.voedselbankennederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=72&Itemid=81