Wat zijn de (grootste) veranderingen waarmee ik rekening zou kunnen houden als ik vanuit Rotterdam naar een dunbevolkt gebied in Drenthe verhuis?

Ik weet dat ik van dichtbevolkt naar dunbevolkt ga, dus dat antwoord heb ik niet nodig.
Dit is een serieuze vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dingen als winkels, bibliotheek, scholen, uitgaansgelegenheden, cursuscentra, station zullen waarschijnlijk wat verder weg zijn. En winkels zijn dicht op zondag (dan kun je wel heerlijk midden op straat lopen :-); want op de weg is vrijwel niemand) Minder autogetoeter, meer vogelgeluiden.
Sowieso minder verkeerschaos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonde dat je het bij de reactie hebt geschreven, want nu kan ik niet plussen. Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje. Nouja, dan maar geen plusje voor mijn verzameling ;-) In elk geval had je wat aan mijn antwoord. Waarschijnlijk ben je ook meer aangewezen op eigen vervoer. (maar je hebt ook meer parkeerruimte en die is vast ook nog gratis).
En je kunt er vast ook goedkoper wonen (of groter voor hetzelfde geld).
Kristal
12 jaar geleden
Nou, dat ligt er maar aan waar je woont hoor, ik hoef maar 5 minuten te lopen en ben bij het busstation vanwaar ik overal naar toe kan :-)
Kristal
12 jaar geleden
Haha, wilde ik ook niet toen ik 36 jaar was hoor!! Het leek me zooo vervelend. En toen ik er uiteindelijk toch woonde belde mijn nichtje die zei: maar wat héb je daar nou, er is toch niks te beléven daar? Terwijl ik op dat moment over een golvende zee van tarwe uitkeek en er 2 herten voorbij draafden.... ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vraag naar mijn hart. Die ga ik plussen. Ook wij willen graag naar Drenthe zodra ons huis is verkocht. Heb met veel interesse de antwoorden EN reacties gelezen!

Het beste antwoord

Wij zijn 8 jaar geleden van Utrecht naar 't Oosten verhuisd. Niet naar een superklein dorpje, maar toch. Wat ons opviel:
- Mensen zijn over het algemeen vriendelijker en minder wantrouwend. De eerste keer dat we hier naar huizen gingen kijken en we ook even een speelgoedwinkel inliepen, kwam de eigenaar van de winkel even binnen, zei: Ik ben even aan het lunchen, als je me nodig hebt, roep je me maar" en liet ons, onbekenden, onbewaakt achter in de winkel...
- De kinderen kunnen vanaf ong. 3,5 jaar alleen buiten spelen
- Er wordt meer gegroet
- het gaat ook allemaal wat onbenulliger. Er wordt meer en harder op brommertjes rondgecrosst bijvoorbeeld...
- Het is echt rustiger en stiller. Als ik nu nog in het centrum van Utrecht kom op een zaterdag, word ik wel een beetje overvallen door de drukte.
- Wat ons trof:in het eerste lokale krantje dat we kregen werd er bericht over een gestolen fiets!
- Je hebt niet alle winkels en andere voorzieningen die je in een grote stad wel hebt
- Je zult merken dat je voor het gevoel van je vrienden uit de grote stad heel ver weg bent, bijna onbereikbaar. Afspreken zal vooral daar gebeuren. Op een of andere manier is de afstand west-oost groter dan de afstand oost-west.

In ieder geval hebben wij er nog geen moment spijt van gehad, ik zou voor geen goud meer terug willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed antwoord!
Kristal
12 jaar geleden
Mooi antwoord Haivon! +1 Haha, ik herinner me nog een krantenberichtje over een prullenbak in het dorp die in de brand gestoken was...
Er stond in dat de wijkagenten het nú toch wel echt zat waren, dit ging echt veel te ver en er zouden nu toch zware maatregelen getroffen moeten worden!!
Ik weet het niet meer woordelijk maar ik weet nog wel dat de tranen in mijn ogen schoten van ontroering... dat men hier nog zo kwaad kon worden over een vernielde prullenbak zei me alles over de plek waar ik woonde... :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +, maar heel grappig hoe jij bij eerst zegt: er wordt meer en harder op brommertjes rondgecrosst. En daarna: Het is echt rustiger en stillern. Haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja dat zag ik bij nalezen ook, dat stond een beetje mal onder elkaar :-) Ik verwachtte al wel een opmerking. Maar dank je voor je + (en de rest ook)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt wel mal zo ja, maar toch klopt 't wel. In zo'n dorp gebeurt dat vaak inderdaad relatief gezien meer. Maar in een stad gebeurt het absoluut gezien meer. Zo woonden wij in Almere aan een fietspad en daar knetterden doorlopend scooters langs. Je kon elkaar dan gewoon niet verstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere gewoonten betekent niet dat men bekrompen is.
Kristal
12 jaar geleden
Hoe bedoel je Sjon? Ik woon inmiddels 12 jaar in Drenthe maar herken niet wat je zegt. Ja, natuurlijk ken ik hier wel bekrompen mensen maar die kende ik in de stad ook. Daar ga ik gewoon niet mee om want we liggen elkaar niet zo. Ik ken hier echter ook heel veel mensen waar ik wel iets mee heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Kristal. Mensen met bepaalde eigenschappen vindt je overal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sjon: Denk je dat je in de stad geen serieuze rottigheid kunt krijgen dan? Ik heb erom moeten verhuizen en ik woon in dezelfde stad als jij. In een dorp mag je overigens best een afwijkende mening hebben. Ik kom zelf uit een kleinere stad in Twente en ben overal in Twente wel geweest, maar nergens hebben ze ooit een afwijkende mening niet gewaardeerd. Integendeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor "rottigheid" krijg je volgens jou dan, specifiek?
Kristal
12 jaar geleden
@Sjon
Aha, dat bedoel je. Toen ik rond de 16- 20 jaar was voelde ik mij zowiezo verstikt in een dorp. Mensen letten op mij en hadden natuurlijk hun eigen ideeen over mij, ik wilde doen en laten wat ik wilde maar voelde mij daarin beperkt door hun afkeuring en verhuisde naar de stad.
Nu ik dus veel ouder ben, en weer in een dorp woon, doe en laat ik nog steeds wat ik wil. Maar ik voel mij niet meer beperkt of verstikt als er op mij gelet wordt. Het raakt me niet meer. Daar ben ik blijkbaar aan voorbij.
Dus het heeft ook heel veel met je zelf te maken of het je raakt en verstikt of niet.
(En nu heb ik het natuurlijk even niet over de extreme gevallen van afwijzing op allerlei manieren.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: Precies, het is ook maar net of je je er wat van aantrekt. En ook maar weer ter verdediging van "dorpelingen": als er omgekeerd een dorpeling naar de stad gaat, kan 'ie ook bepaalde dingen tegenkomen. Amsterdammers die je de verkeerde kant op wijzen, als ze horen dat je uit 't oosten komt, bijvoorbeeld. Het ligt meestal niet aan waar je je bevindt, of waar je vandaan komt, of welke kant je op gaat. Het is meer onverdraagzaamheid tussen mensen in 't algemeen.
Kristal
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens Widar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sjon: dan kan ik je aanraden nooit naar Engeland te gaan, daar doen ze allemaal amicaal, iedereen is daar "love" en "sweetheart".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me altijd anders gedragen dan van me verwacht. Zelfs in 't gelovige Rijssen. Niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik voelde me dus geen buitenbeentje. Ik wil maar zeggen dat een andere mening, ander gedrag best werd geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord.
Bij verhuizing zie je toch al snel dat je oude vrienden niet zo gauw geneigd zijn om naar jouw nieuwe stek te komen. Daarvoor hoef je niet eens naar het oosten te gaan, Ook binnen de Randstad zie je dat verschijnsel.
Een jaar geleden ben ik uit een stadje bij Utrecht vertrokken naar een stadje in Zuid Holland. Ik ben veel vaker "daar" dan mijn kennissen en vrienden "hier". Sommigen komen nooit. Ze vinden het blijkbaar toch te ver (65 km).
Mijn dochter ervoer dat ook. Zij ging van Utrecht naar Boxmeer. Zij had als verklaring: jij gaat alleen weg, zij blijven met elkaar achter en dan is de behoefte niet zo groot om je te bezoeken. Dat vond ik wijs gedacht en ik denk dat het zo werkt. Zij woont nu weer in Utrecht.

Andere antwoorden (19)

mijn moeder woont in een dunbevolkt gebied in drenthe, in een dorp van 200 inwoners.
grappig genoeg komt een groot deel van de inwoners oorspronkelijk uit de randstad.
toch heerst er een heel andere mentaliteit: nabuurschap betekent daar nog werkelijk iets; de buurtgenoten staan zo nodig klaar om hulp te verlenen.
hand- en spandiensten over en weer zijn gemeengoed.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
yep. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook van mij!
Wellicht de grootste verandering zal zijn de attitude van de immigrant. iedereen die van de randstad naar de rest van Nederland verhuist heeft hier mee te maken.

Dus je aanpassen aan de mensen en omgeving is heeuuul belangrijk en dan wordt je volop geaccepteerd door de geboren en getogen Drentenaren; Friezen; Limburgers; Tukkers enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Zo is het... +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een mogelijkheid, maar gezien de overige antwoorden en reacties blijkt wel dat de hollander zelf weinig behoefte heeft zich aan te passen aan notabene de nieuwe streekgenoten. Dus........
Drenthe was vroeger heel arm en dat zie je nu nog terug in de cultuur. Men is daar wars van alles wat positief dan wel negatief anders is dan het gewone.
De aanhang van linkse partijen is daar ook hoger dan elders.
Verder is het zo dat afstanden anders tellen dan in de Randstad. 20 km is daar veel minder ver dan in de Randstad, dat komt omdat daar 20km rijden veel sneller gaat dan in de Randstad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb kennis die komt ook uit de randstad en die zegt altijd dat ze het zo moeilijk vind dat de inwoners van Drenthe niet zo direct zijn. Ik zelf vind dat best wel. Maar zij moet zich altijd erg inhouden en oppassen met wat ze zegt.. Hier zijn we misschien wat meer achter de ellebogen dan in de randstad. En het kan misschien een probleem zijn dat je je er totaal niet thuis voelt omdat je niet word opgenomen in de gemeenschap.. Vaak als het een heel klein dorp is zijn het mensen die er al heel lang wonen echt ons kent ons en dan kan het zijn dat je er moeilijk tussen komt maar dat is persoon en dorp afhankelijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Als ik tegen mijn drentse buurvrouw zeg dat ik iets van haar kan leren van haar drentse rust, dan zegt zij dat zij wat van mij kan leren door meer voor zichzelf op te komen.
Zo vul je elkaar aan.
Maar het is net wat je zegt Roof en dat is overal zo: het hangt van de persoon en het dorp af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Engelsen zeggen altijd: "When in Rome, do as the Romans". Dat geldt voor elke plaats.
Dat OV ws minder frequent gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of zelfs afwezig is, al dan niet een deel van de dag.
Misschien ook rekening houden met de werkgelegenheid? Het is veel moeilijker een baan te vinden als ze er stukken minder zijn natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verstikkende eenzaamheid, versterkt door onverstaanbare buurtgenoten en een constant aanwezige verzengende gierlucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je avatar doet je antwoord niet veel goed...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat je weer met je vinger in de dijk moet gaan zitten.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach je kunt nog zoveel vrienden hebben, en je TOCh eenzaam voelen, dit antwoord vind ik nergens op slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En tijdens een groot deel van het jaar mag er niet eens gegierd worden dus dat is ook overdreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan iemand mij de giertijden voor Drente noemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die gierlucht, daar is wel iets van waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je buurtgenoten niet verstaat, dan wordt het tijd om hun taal te leren. Dat doe je ook als je in het buitenland gaat wonen en daar met een andere taal in aanraking komt. Er is geen enkele reden waarom je dat in dit geval niet zou doen. Zo erg is 't met die gier ook niet trouwens. Net wat Stippel zegt, een groot deel van 't jaar mag je niet eens gieren. Ik ben zelf half op 't platteland opgegroeid en gier rook je maar af en toe (ik vind 't niet eens erg vervelend ruiken).
Kristal
12 jaar geleden
Eenzaamheid komt in de grote steden veel vaker voor dacht ik. De gierlucht is tijdelijk en ruik ik liever dan de benzinelucht. Daarbij, over de taal, ik verstond er echt hélémaal niets van. Ik zei ze dat ook met een lach en vroeg of ze alsjeblieft meer nederlands wilden spreken omdat zij tweetalig waren en ik niet. Steevast deden ze dat met een grijns. En langzaamaan leer ik hen beter te verstaan in het dialect en lachen ze zich krom als ik het nadoe (ik mix echt álle dialecten door elkaar ;-))
Kristal
12 jaar geleden
Hmm, foutje. Wil ik Basta plussen, plus ik perongeluk het boerenkoppeltje: HansBrinker genaamd... Nou ja, kom op Hans, heb je toch een plusje om je te troosten bij alle narigheid ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je maar laat weten dat het gewoon onvermogen is en geen onwil, dan vind men dat ook helemaal niet erg nee. Maar als je onwil tentoon spreidt, tja... Dan ben ikzelf er ook schuldig aan er nog een schepje bovenop te doen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Hans,ik moest er toch wel ff om lachen! En helemaal onwaar is het natuurlijk niet..je hebt van die dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gierlucht is een korte periode in het jaar, en -nog afgezien van de periode- heb ik dat liever dan uitlaatgassen het hele jaar. Maar dat is mijn voorkeur.
De meeste mensen zijn in het begin onwennig omdat ze de grote stad missen. Na enige tijd (als de mentale rust is teruggekeerd) waardeer je de rust, het gratis parkeren, de buurtbetrokkenheid, de onthaasting en de zuivere lucht.
Niet zelden gaan de nieuwelingen wel eens logeren bij vrienden in de grote stad om na enige dagen vermoeid terug te komen en te merken hoeveel schoner de lucht is.
Het omschakelen kan een jaar in beslag nemen, soms echter veel minder.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ook in mijn omgeving zijn veel westerlingen gaan wonen, na de gewenningsperiode geven ze aan NOOIT meer in de stad te willen wonen. Dit is een algemeen beeld, wat zich steeds herhaalt.
Wel moet ik er bij zeggen dat mensen zich wel moeten aanpassen aan de mensen in hun omgeving. Ik zie wel eens dat sommigen dat niet kunnen en dan kun je het erg eenzaam gaan krijgen.
Noorderlingen zijn niet gesteld op arrogant gedrag wat sommige westerlingen niet af kunnen schudden.
Zo zijn Noorderlingen op het platteland vaak wat zelfredzamer, door het gebrekkige openbaar vervoer (soms ontbreekt dat zelfs helemaal) doen mensen wat gemakkelijker een beroep op elkaar en je bent soms echt op elkaar aangewezen, zoals in de winter.
Mensen die dan onbereidwilligheid laten zien , tonen aan dat ze voor deze vorm van community niet geschikt zijn.
Dat zijn denk ik de grootste valkuilen, egoistisch en arrogant gedrag. Maar ja , daar loop je op den duur toch altijd mee vast als je die eigenschappen koestert?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik van Deventer naar Drenthe verhuisde viel ik bijna van mijn fiets af toen in Drenthe een tegemoetkomende jongen in de puberleeftijd mij gedag zei... en daarna nog vele anderen...

Kraampjes met zelfgekweekte bloemen en fruit en groenten stonden onbemand langs de kant van de weg met een kistje erbij waar je het geld in kon doen als je iets kocht...

Mensen grinnikten: "jij komt zeker uit de stad..." toen ik mijn fiets op slot zette in het dorp.

Er is zoveel meer ruimte, groen, rust.

Alleen, hou je kalm, ga niet de gestreste stadskip uithangen want dat valt gewoon niet goed. Als je geduldig bent en vriendelijk word je al snel opgenomen, maar gedraag je niet alsof je récht hebt op dit of dat. Of gelijk op hoge poten voor je recht opkomen, dat werkt in de stad maar niet in een Drents dorp. Dat hoeft ook niet, ze zullen je proberen zo goed mogelijk te helpen. Gewoon, omdat de meeste drenthen aardig zijn en omdat een dorp klein is. Dus: als er slecht werk geleverd wordt weet iedereen het in no-time. En als je ze gewoon het werk laat doen, bij een verbouwing bijvoorbeeld, en niet zeurt als ze een uurtje later zijn dan doen ze onbetaald ook nog wel weer extra dingen voor jou.
Gewoon voor de service en omdat je blijkbaar wel meevalt ook al ben je een stadsmens ;-).

In ieder geval vind ik je wel een geluksmens, want het is hier heel fijn wonen!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me heerlijk om te vertrekken uit de grote stad waarin ik woon. Het is hier maar druk, lawaaierig, fietsen worden massaal gestolen en wat frisse lucht zou ik ook waarderen. De stad is leuk, maar ooit zal ik lekker naar een rustig dorpje willen verhuizen <3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Kristal, ik was al van plan om binnenkort naar Drenthe te verhuizen, maar als ik jou zo hoor al helemaal!
Kristal
12 jaar geleden
Girlesque, goed idee! ;-)) Lotte, welkom in de groene rust ;-)) en alle plussers dank voor de plusjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die stond op je lijf geschreven hè, deze vraag! :-) De paar keer dat ik Drente kwam voor werk vond ik de overgang erg groot van het westen, en dan was het elk jaar maar voor een weekje of 2.
Drente is een van de plekken in Nederland waar ik het gevoel krijg "zo was het vroeger dus".
Het contact met de natuur is geweldig, de mensen zou ik nog wat langer aan moeten wennen (1tje uitgezonderd!! ;-) Dat er niet zomaar dingen van je gepikt kunnen worden vind ik ook een enorme rust uitstralen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik vind het in Deventer aL zo dorps en rustig.
Kristal
12 jaar geleden
Nou Sherpa... ik heb o.a. in Utrecht, Rotterdam en Deventer gewoond. In Deventer heb ik echt de meeste agressie meegemaakt. Het was destijds, zo'n 35 jaar geleden tevens de stad die op de tweede plaats stond als het om agressie ging. Maar het kan natuurlijk wel veranderd zijn intussen, dat is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou in Utrecht kunnen ze er ook wat van ! :')
Kristal
12 jaar geleden
Tuurlijk ;-)) En in Amsterdam en Rotterdam etc. ook, ik wilde alleen even aangeven dat ik Deventer niet als zo dorps en rustig ervaren heb als Sherpa :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons huis staat te koop, en als het verkocht is pakken wij ons boeltje op en komen naar Drenthe. Dat zijn we al jaren van plan, en nu al helemaal!! We hebben al wat leuke huizen gezien. Helemaal vreemd is het niet voor ons, mijn moeder heeft 30 jaar in een Drents dorp gewoond en woont nu in Meppel, ik ben geboren en getogen in de kop van Overijssel. En we gaan elk jaar min. 2 weken met de caravan naar het mooie Drentse land. We kunnen niet wachten.....
Trouwens een +
Kristal
12 jaar geleden
Leuk hoor Bessy! Ik stond destijds ook te trappelen ;-))
Oja, en dank voor je plusje :-)
Naast alle emotionele dingen die al gezegd zij, ook wat praktische dingen:
- Het is waarschijnlijk lastiger om 'even een boodschapje te halen' omdat de supermarkt verder uit de buurt is.
- De Turkse groentenboer om de hoek en de markt ga je missen
- Het uitgaansleven is wat verder weg en je moet wat beter plannen als je op het openbaar vervoer aangewezen bent.
- Je zou de culturele variatie kunnen gaan missen
- Het kan zijn dat je erg moet wennen aan de aandacht, als je een afwijkende levensstijl hebt dan zullen mensen daar veel eerder wat van 'vinden' dan in de stad. Je komt bij wijze van spreken sneller in de krant, je bent minder anoniem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In elke grotere Drentse plaats vind je ook een Turkse groenteboer hoor, en culturele variatie is er ook in Drenthe tegenwoordig zat te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof je meteen, maar ik ging er van uit dat vraagsteller naar een klein dorpje verhuisde omdat hij/zij het van dichtbevolkt naar dunbevolkt heeft. Ik woon zelf in een middelgroot Brabants dorp, maar wij moeten voor de Turk toch echt 6 km. verderop, naar de dichtstbijzijnde stad. En culturele variatie hebben we hier ook, maar ik moet zeggen dat het toch wel een stuk minder is dan in de steden waar we eerder gewoond hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jaren in een heel klein Drents dorpje gewoond (100 huizen), daar is de plaatselijke kampeerboerderij tegenwoordig opvang voor ama's. In sommige landelijke streken heb je zelfs bijna net zo veel asielzoekers als oorspronkelijke bewoners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord Stippel!+
Meer muggen in zomer, meer kikker gekwaak als je bij een sloot woont, de stilte in de vroege ochtend en de zwevende dauw op het gras rond half 7 's ochtends rond herfst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaahh. plusje
Probeer je aan te passen. Het is juist de "air" van randstedelingen die vaak irriteert.
Dat mensen niet uit de Randstad komen, betekent niet dat ze achterlijk zijn, ze verkondigen hun mening alleen niet zo luidruchtig aan iedereen die het (niet) wil horen.

In kleinere gemeenten heeft (maakt!) men meer tijd voor elkaar, dus erger je niet als er rustig een paar minuten gekletst wordt aan de kassa. Bedenk je dat over een jaar JIJ waarschijnlijk ook kalmpjes staat te kwebbelen terwijl er een rij achter je staat... ;)

Houd je van koken, stel je er op in dat je ineens allerlei ingrediënten niet meer zomaar kunt kopen. Een kwestie van zo nu en dan even naar een grote stad rijden en wat inslaan.

In winkels is men vaak wel bereid om artikelen (goederen) voor je bestellen als ze het niet op voorraad hebben.
Gelukkig bestaat er internet. ;)

Men is een stuk vriendelijker en relaxter in het verkeer. Men gééft voorrang (ook als het niet moet), is vriendelijker.

Uiterlijk vertoon is lang niet zo van belang. Loop je op naaldhakken of strak in het pak in de supermarkt, word je hooguit grijnzend aangekeken omdat men denkt dat je naar een bruiloft gaat.

Zoals al ergens gemeld, verwacht niet dat je oude vrienden "even" langs komen. Mensen uit de stad denken dat als je op het platteland woont je in de moddervlakte woont (terwijl ze vaak meer tijd kwijt zijn om van het ene deel van de stad naar het andere deel te komen, ze vergeten dat je buiten de stad snelwegen hebt dus dat je dan door kunt blazen. ;)).

(zelf ben ik vanuit een grotere stad een jaar of 8 geleden naar een huisje in het bos op de Veluwe verhuisd, en ik wil nog niet terug naar de stad al krijg ik geld toe)

Maar geniet vooral van de rust, ruimte, ontspannen manier van leven en de frisse lucht... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg Sjonnie, uit nieuwsgierigheid: praat je uit ervaring of heb je deze mening ontwikkelt in (de voorzieningen van) de "grote stad"?
Misschien wil je je opmerkingen en het verband met bevolkingsdichtheid even uitleggen: "en vaak zijn het de wat de wat snuggere mensen die studeren". En als je dan toch bezig bent; Waarom zou je je niet kunnen ontwikkelen als je in een dunbevolktgebied woont? Wat mij op de volgende vraag brengt: wat versta jij onder "ontwikkelen" Persoonlijk zou ik mijn kennis en kunde over tuinieren willen ontwikkelen, daar lijkt mij een wat dunner bevolkt gebied heel geschikt voor. Overigens zonder te willen beweren dat een balkonnetje per definitie ongeschikt is.
Ik ben erg benieuwd naar je antwoorden.
Ik ben zelf vanuit Rotterdam naar het Oosten van het land verhuist. Ik heb best een periode moeten "wennen" aan het nieuwe leven.
Je zal merken niet meer alles "dichtbij" is. En het openbaar vervoer is nihil vergeleken bij Rotterdam. Je hebt een fiets of auto echt wel nodig. In Rotterdam kwam ik overal wel met de tram, metro of bus. No Problem.
Ook merk ik dat de leuke tentoonstellingen, mooie voorstellingen e.d. en ander bijzondere zaken altijd in het Westen plaatsvinden. Dat is jammer.
Maar wat krijg je er een hoop voor terug.
De mentaliteit in de kleinere steden en dorpen is meestal heel goed. Meer service in de winkels. Veel oprecht vriendelijke mensen.
Rustiger verkeer en schonere lucht.
Net als velen die al een antwoord hebben gegeven: ik wil niet meer terug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf ben opgegroeid in een klein Drents dorp en woon nu in een stad wat meer in het midden van het land. Het grote verschil is toch de mentaliteit. Die is gewoon wat anders. In Drenthe heerst veel meer de cultuur 'doe maar gewoon dat doe je al gek genoeg'. Je hoeft jezelf dan ook echt niet op te hemelen op de 1 of andere manier want dat werkt niet. De bevolking houdt van echtheid en eerlijkheid. Heeft een nuchtere kijk op dingen en de individualisering is nog niet zo vergaand als elders in het land. Hier dóe je wat voor je buren en als het kan ook voor het dorp.
Er zijn veel mensen uit 'het westen' die naar Drenthe komen. Ik hoor van mijn familie (die daar nog woont) zowel positieve als negatieve geluiden. Dat laatste wordt veroorzaakt door 'westerlingen' die bijvoorbeeld een leuk boerderijtje kopen en tussen de boeren gaan Drentenieren, en na een jaar beginnen te klagen dat de boeren zomers 's avonds zo lang op het land bezig zijn...of klagen over stankoverlast van de buurman die al 50 jaar zn koeien houdt. Kijk dat wordt natuurlijk niet in dank afgenomen.
Als je je betrokkenheid toont, niet over dingen te hoog van de toren blaast en de gezond nuchtere cultuur respecteert, dan zullen de inwoners -na je een tijdje van een afstandje geobserveerd te hebben-vanzelf in de armen sluiten. Maar dan niet letterlijk 8-)
En..geniet ervan, want o, o,o wat is het daar mooi, en wat een geweldig vooruitzicht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord Apestaartje!+
Dat ligt aan verschillende dingen onder andere je persoonlijkheid. Als je van nature een rustige persoonlijkheid bent zou de overstap naar een relatief rustiger gebied minder kunnen zijn, misschien zelfs positief. Als je van drukt, mensen en stad houd zoals ik zou ik me er gelijk stierlijk vervelen ongelukkig en rottig gaan voelen omdat er gewoon minder faciliteiten zijn ez. Verder is de mentaliteit ook vaak anders. Mensen zijn wel 'eerlijk' maar vaak ook stug en misschien wat conservatiever. Dus als je toekomst gericht bent zeg ik niet doen. Als je van rust en ruimte houd misschien een optie...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik woon zelf in drenthe. het ishier veel rustiger dan in rotterdam. Ook als ik altijd eendagje ga winkelen in een grote stad dan ben ik wel ergblij dat ik weer naar drenthe ga. Je hebt hier ook veel natuur en dat is ook mooi! de mensen hier (zoals meerdere al zeiden) zijn erg vriendelijk en je zegt ook zomaar tegen onbekenden 'hallo' enzo. :) en je hebt hier minder criminaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn natuurlijk al een heleboel goeie antwoorden gegeven, waaronder van mede-Drentebewoners.
Ben zelf geboren in deze mooie provincie, maar wat ik heel veel hoor van mensen die hier komen wonen is dat het met name 's winters behoorlijk stil kan zijn, en daar kunnen sommigen nog best wel moeite mee hebben. Kan ik me ook wel iets van voorstellen :)
Daar tegenover staat dat je (wij in elk geval) op koude lange avonden elkaar opzoeken en veel samen doen. Er wordt in buurthuizen vaak ook van alles georganiseerd, en niet alleen oubollige bezigheden. Zelfs in Drenthe is kantklossen uit ;)
Gewoon 'kalm an' is hier zo'n beetje het devies, als je niet meteen bovenop je nieuwe buren duikt komt het wel goed.
En eh... Over een paar jaar, als je lekker ingeburgerd bent, maken de afstanden van 20 km fietsen ook niet zoveel meer uit, en zou je je best nog wel eens kunnen gaan storen aan de hordes westerse toeristen die de omgeving overspoelen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat er mensen dialect zullen praten. Al durf ik niet te zeggen of ze in Drenthe verschillende dialecten te hebben, hier in het zuidelijke Limburg wel.
Soms is het een probleem met het verstaan van bepaalde woorden. Misschien is het slim om wat woorden in dialect op te zoeken, gewoon dagelijkse woorden om wat misverstanden te voorkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in Rotterdam al aangestaard wordt (zie je andere vraag), dan wordt dat op het platteland nog meer. Men kijkt in Rotterdam niet snel op van opvallende mensen, men is daar wel wat gewend. In Drenthe is meer sociale controle, zodoende let men ook meer op elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar waarschijnlijk heb ik daar ook meer rust en ruimte, dus echt last zal ik er daarvan niet hebben.