Is angst aangeboren of aangepraat ?

We hebben er allemaal wel eens mee te maken.
Angst voor bepaalde ontwikkelingen.
Angst om ziek te worden.
Angst om je baan te verliezen.
Angst voor het onbekende.
Komt je angst uit je zelf (aangeboren) of is de angst aangepraat door geloof, media enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer al een paar keer antwoord te geven maar krijg steeds de melding: kan de pagina niet openen. iemand dit ook wel is gehad of weet iemand waarom het niet lukt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je dit alleen bij een specifieke vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, weer een vraag waar je al een antwoord op weet?
Jij die geen angst kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gdanonym, ik ken de angsten van de ander.
Veel begrijp ik al, nog veel meer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens hoe ze reargeren binnen een half uur al 13.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, dat doen we op al jouw vragen! Die raken ons echt diep. Zo leren we onszelf beter kennen. Goed hoor een echte kracht van jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@biertje: bij sommige vragen zo heel af en toe. ga het nog maar is proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vooral bedoeld om meer inzicht te krijgen voor mij zelf, maar het is inmiddels veel meer dan dat geworden begrijp ik, dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@menno: mocht het weer voorkomen, dan kun je het wellicht even melden bij de beheerders (via de contact button). Alhoewel ik wel vermoed dat het iets op je PC is, zou het ook iets met je account kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is nu gelukt, nouja zolang het sporadisch blijft voorkomen is het te overzien. iets ander (wel offtopc eigenlijk) heb via de contactbutton 2 dagen geleden een prangende vraag gesteld, worden die vragen altijd beantwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@menno: helaas kunnen alleen de beheerders daarop antwoord geven, mods zien de vragen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou ik de vraag dan wellicht ook aan een mod kunnen richten of werkt dat niet zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard, stuur maar een PB ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ biertje: bij deze gedaan @ ed: 17 antwoorden al gegenereerd! dat moet dan wel een goeie vraag zijn:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met menno +1

Het beste antwoord

De overige antwoorden geven al een prima beeld. Angst is deels aangeboren, deels aangeleerd/aangepraat. Soms is angst een foutje of een overdreven reactie op een kleinigheid (fobie). Of een gevolg van een traumatische ervaring (te sterke reactie wanneer die herinnering wordt geactiveerd.

Daarnaast is er de angst die je *jezelf* aanpraat. Die wordt vaak vergeten.

Je kunt jezelf aanleren bang te zijn dat jou iets ergs overkomt. Goed, die kans bestaat altijd, maar: wat *doe* je eraan? Kun je al het onheil voorkomen?

Je kunt jezelf angst aanleren dat je een enge ziekte krijgt. Dat is volkomen nutteloze angst, zelfs al bestaat de kans dat je angst werkelijkheid wordt.

Dus minstens zo belangrijk in het omgaan met angst is het accepteren van het feit dat er af en toe malheur kan gebeuren. Gewoon zomaar, willekeurig. Zonder reden. En dus vaak onrechtvaardig.

Je kunt een entiteit bedenken die jou deze weg laat bewandelen omdat het ergens goed voor is. Daarmee haal je echter de angst niet weg, je maakt er hooguit de situatie acceptabel mee wanneer die angst onverhoopt bewaarheid wordt.

Beter is het, je angsten te ontstijgen. Ja, er kán brand uitbreken waar je slechts zwaargewond uit gered kunt worden. Ja, je kúnt morgen een fout maken in het verkeer, of worden geplet door een dronkelap, waarna je levenslang verlamd bent en zware pijnen zult lijden. Ja, het ís mogelijk dat -- ga maar door, vul maar in.

Accepteer die mogelijkheid, zie in dat je toch niets kunt doen om zulke malheur te vermijden. Begrijp vervolgens dat je angst dus geen enkel doel dient, behalve jou te achtervolgen en te verlammen.

Dan ben je al een heel eind op weg om die angst achter je te laten, en vrij te zijn.

"De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest."
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, de angst voor de angst, heel herkenbaar +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerdere prima antwoorden , maar jouw antwoord vond ik kompleter.

Andere antwoorden (22)

Angst word aangepraat, als het vroeger onweerde, moest ik mijn bed uitkomen van mijn moeder.
Ik ben er nog jaren bang voor geweest..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij werden als kind ook uit bed gehaald,want het was gevaarlijk.
in amerika aangepraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je soms ziet hoe een baby van enkele weken oud angstig kan reageren op een gezicht dat voor het kind als eng overkomt, dan zou ik denken dat angst aangeboren is.
Deze soort angst heeft denk ik te maken met een gezond instinct: Wanneer je angst voelt kun je ervoor zorgen dat je in veiligheid komt. Overleving dus.

Op de tweede plaats denk ik dat je een kind angsten kunt aanpraten waar het de rest van zijn leven last van kan hebben.

Op de derde plaats kan angst voortkomen uit een foutje in de hersenen, bv fobieen.

Op de vierde plaats denk ik dat angsten kunnen ontstaan in de loop van je leven, door de dingen die je meemaakt en ervaart en de weg die je bewandelt. Bv de angst om je kind te verliezen, de angst om je baan kwijt te raken of ziek te worden. Ik noem maar wat. Reeele angsten dus, die in principe niet aangeboren zijn, maar in de loop van je leven tot je komen door hetgeen je aan levenservaring opdoet.

Kortom: Ik denk dat een basale angst aangeboren is.
Alle andere angsten worden gevormd door opvoeding, afwijkingen en levenservaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 erg goed antwoord..
itsme
14 jaar geleden
Prima antwoord. Ik mis alleen het woord 'traumatisch' nog, maar dat heb ik er nu bijgezet. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord
+1 zet ik er nu bij, en rara, in de reacties is het de 5e, maar ik zie pas de 4e.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, had ik ook gezien. Maakt niet uit hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had even een computer crash, maar is inmiddels weer verholpen en ben gebleven waar ik was dus als het goed is heb je + alsnog gekegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi antwoord,volledig mee eens.+1
Angst is aangeleerd, aangepraat dus... Er is geen dier met angst, het heeft wel een overlevingsinstinct... En voordat deze hele gemeenschap over me heenvalt, ik heb het hier over gezonde dieren, die niet in gevangenschap leven... Van groot tot klein kennen ze geen angst...

Waarom zou dan de mens uitgerust worden bij geboorte met angst? Nee hoor dat is niet zo...

Als er angst is, dan moet er ook een naam aan gegeven worden, of een fobie moet het zijn of een of wat al niet...

Maar het is allemaal aangepraat...

Angst gaat altijd met denken gepaard... Heb je angst als je diepslaapt? nee hoor... Je hebt alleen angst in je dromen en zolang de wereld maya is, is de wereld ook een droom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren kennen wel zeker angst hoor! In het wild nog meer dan in gevangenschap! Ga bijvoorbeeld maar eens een apengemeenschap observeren, dan zul je zeker merken hoe groot angst kan zijn. Bv angst voor een dominant mannetje, of angst om verstoten te worden.
En zo zijn er voor duizenden diersoorten voorbeelden te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme... Geef me één (liefst wetenschappelijke) bron waaruit ik kan opmaken dat dieren in vrijheid werkelijk angst kennen, graag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij maken zich toch meer dieren uit de voeten voor een leeuw dan dat ze er op af rennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ feniks... Dat is dan GEEN overlevingsdrang, maar dan moet dat angst zijn... Graag ook een bron feniks...
@skusme... Als je geen bron noemt, dan neem ik aan dat je zomaar wat roept...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix, een beest in het nauw begint te piepen, grommen en wil vluchten. Als een beest wordt aangevallen zie je de angst in de ogen.
@feniks ze moeten vluchten en ze vluchten niet omdat er geen gevaar,dus kennen ze angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.kenniscentrumpsychologie.nl/Artikelen/Angst-vanuit-een-fylogenetisch-perspectief.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef het toe XiniX; het is die gnoe's aangepraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.kennislink.nl/publicaties/het-bange-dier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme... Ja je hebt een link, dank je... Maar ik ben niet overtuigt... Angst is puur en alleen menselijk... En alles van angst is projectie van menszaken op dieren... en als je mij om links vraagt dan heb ik die niet, ik spreek uit eigen gezag...
@feniks, waarom doe je dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.huisdiereninformatie.be/2008/04/30/hoe-omgaan-met-een-angstige-kat/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.huisdiereninformatie.be/2008/05/06/hoe-omgaan-met-een-angstige-hond/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX; ik ben bang van leeuwen en voel me zo alleen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme.... gezonde dieren en dan niet in gevangenschap... Dat zei ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.elsevier.nl/web/10141998/Nieuws/Wetenschap/Olifanten-zijn-doodsbang-voor-bijen.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihihi, weet je wat Xinix? Je hebt helemaal gelijk man!
Dieren kennen geen angst. Een gemiddelde zebra rent vrolijk op een leeuw af, en muizen staan op hun achterpootjes te zwaaien naar iedere passerende uil die langsvliegt.
Bovendien gaat mijn kater Kees voor de gezelligheid onder de trap zitten wanneer het onweert. (En geloof me, mijn Kees is zo vrij als een vogel!)
Nou goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja nou is het goed... LOL... Stuur je kat naar een psychiater, die helpt je kat wel van zijn/haar angst af... ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nog nooit iets traumatisch gebeurd met mijn hond, maar durft een open trap niet op. Alleen een dichte trap. ANGST
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat vlucht de kamer uit als hij het geluid van paardenhoeven hoort. (Soms komt er bereden politie door de straat omdat we in de binnenstad wonen). Hij is op de boerderij geboren, dus hij zal daar wel een of andere traumatische aanvaring hebben gehad een chagerijnig paard...doodsbang!
Rieneke1
14 jaar geleden
katjes worden zonder angst geboren.
maar hoe geborgen ze ook leven, rond de 7 weken komt een omslagpunt.
ze worden bang voor bepaalde zaken.
angst dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus toch valt de gemeenschap over me heen... Laat ik zo zeggen... Angst is het product van denken, zonder angst geen denken, en zonder denken geen angst... Dieren kunnen niet denken, dus dieren hebben geen angst... Daarmee heb ik mijn statement gemaakt, take it or leave it...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren kunnen niet denken? En uit welke bron heb jij die wijsheid?
Ik denk dat we de bron van onze discussie te pakken hebben: Jij denk dat dieren niet kunnen denken!
Ik denk dat je daar de plank misslaat, Xinix.
Dieren met enige herseninhoud kunnen wel degelijk denken. Misschien niet op menselijk niveau, maar ze kunnen wel degelijk denken!
Er zijn zelfs dieren met een bewustzijn, zoals bv dolfijnen.
Enneh, ga eens een dagje bij de ingang van een abbatoir staan...daar waar de koeien en varkens naar binnen worden geleid. Praten we daarna verder over dieren en angst, ok?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme, ja klopt dat heb je goed gezien... Daar ligt het... Dieren kunnen niet denken... en daarom kennen dieren geen angst... Wist je dat mensen die niet kunnen denken of kunnen niet-denken ook geen angst hebben? En haal overlevingsdrang niet door elkaar met denken...
Angst voor hoogtes (geen hoogte vrees) en anst voor objecten die snel op je afkomen zijn aangeboren angsten. Dit zijn reflexen die je nodig hebt om te overleven. Verdere angsten worden aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger kende ik weinig angst, laat alleen over straat, geen achtbaan was te gek, door rood rijden (kon nog net), zonder licht fietsen. We kunnen nog veel meer opnoemen. Ook al werd je gewaarschuwd je vond het onzin.

Sinds ik bevallen ben is mijn angst geboren, dan ga je nadenken ontvoering, ongeluk, dood, verdriet pijn.

Voor de 1e keer in de achtbaan, mijn kind ik had het even benauwd. Alleen naar school fietsen en moeten oversteken waar ze regelmatig door rood rijden op een hele grote drukke ringweg. Wennen doe je er wel aan, maar ben altijd blij als hij weer veilig thuis is.

Door de ervaring ga je leren en dan leer je angst kennen. Dus angst is voor mij aangeboren maar wat nog in een klein knopje zit en dat moet ontluiken .
Tuurlijk worden sommige dingen worden ook aangepraat zolang iedereen het er maar over heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst is zeer vaak aangepraat. We worden bang gemaakt al vanaf dat we geboren worden. Angst voor enge dieren, voor vuur, voor alleen thuis zijn. Eigenlijk zijn dat basale angsten, waarbij het vaak goed is dat ze aangeleerd worden. Maar in de periode naar volwassen worden komen er steeds meer, vaak zeer ongewenste, angsten bij. Bijvoorbeeld angst om in het openbaar te spreken, of de angst om jezelf te binden, of juist om iemand te verlaten.

Die angsten maken het je moeilijk en daardoor twijfel je vaak over wat je wil en wat je kan. Die angsten zijn ook vaak aangeleerd, maar deels ook aangeboren. Ikzelf zal bijvoorbeeld nooit een geweldige spreker in het openbaar worden. Dat zit er niet in, echt van mijn vader meegekregen, die vindt het ook verschrikkelijk. De zenuwen vooraf, vreselijk, maar je weet van jezelf dat je het moet overwinnen. Dus gewoon doen, en overwinnen die angst. Of die nu aangeboren of aangeleerd is, je zult altijd de confrontatie met je angsten aan moeten gaan. Gewoon om verder te komen, je niet te laten regeren door angst, maar de durf hebben om echt te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst is aangeboren; ook een zuigeling die nog geen woord verstaat kan schrikken. Maar angst wordt ook vaak aangepraat of gekopieerd.
Als een ouder bang is voor iets (onweer, brand of inbrekers) dan hoeft hij/zij daar niet over te praten om die angst op het kind over te dragen.
Verder voeden media vaak angst. Dit laatste uit eigenbelang want angst schijnt verslavend te zijn en zo dus kijkers/lezers te binden.

Toegevoegd na 1 uur:
Roodharigen hebben volgens recent onderzoek ook meer angst voor de tandarts dan donkerharigen. Dat is dus kennelijk ook aangeboren (genetisch bepaald).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De manier waarop je je vraag stelt, stuurt aan op angst voor dingen die er nog niet zijn, en waarvan je ook helemaal niet weet, of ze ooit zullen komen. Zoals ik het altijd omschrijf : het is beter pas bruggen te gaan bouwen, als je tot je enkels in het water staat.....eerder heeft geen zin.
Reëele angst, als je in een (levens)bedreigende situatie terecht komt, is een voorwaarde om ongeschonden uit die situatie weg te komen, of in elk geval zo min mogelijk beschadigd, en ik denk, dat dit in een menselijk diertje ingebouwd zit. Je kunt dan dingen, door de vrijgekomen adrenaline, die je normaal nooit zou kunnen, zoals een afgeslagen auto-met-inzittenden wegduwen voor een op je aandenderende trein.
De angsten die jij noemt zijn meer 'onzekerheden', en daar kunnen de media natuurlijk aanwakkerend op inspelen.
En iemand een angst aanpraten, zoals een angst voor spinnen of muizen, kan je ook weer uitpraten, door langzame gewenning aan het objekt waar iemand eigenlijk volkomen onterecht (omdat het niet gevaarlijk, maar hooguit 'eng' is) bang voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangepraat is zeker voor het leeuwendeel van de mensen van toepassing maar als je het proces van geboren worden meerekent bij aangeboren angst. Dan zijn er beslist een aantal mensen die aangeboren angsten hebben. Bijvoorbeeld hoogtevrees schijnt aangeboren te zijn maar het lastige is dat dit ook kan worden ingefluisterd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangepraat, iemand die bang is zal alles doen om een ander ook bang te maken. Dan staat hij niet alleen. En krijgt hij bevestiging dat zijn angst gegrond is.
Ook denken zij dat zij anderen beschermen door ze te waarschuwen. Ouders bijvoorbeeld.

Angst is Aangepraat en een massahysterie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Soms ook om iemand zwak te maken/houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang voor spinnen. Afgelopen zomer kwam mijn dochter naar mij toe met (in mijn ogen) 'n behoorlijke spin. Ik wil niet dat zij deze maffe angst overneem. Als ik had lopen gillen dat ze die spin moest weg doen dan was ze onderhand bang geweest. Ze is niet bang.
Dus wat wat jij zegt over dat je iemand 'n angst aanpraat zodat je maar niet allen bent vind ik best wel 'n beetje onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt zelf al wat ik ook zeg. Als jij je angst had laten zien, dan breng jij die angst ook over op je dochter.
Uit liefde en bescherming heb jij dat niet gedaan.
Dit is 1 situatie, maar er zijn er nog honderden. Mocht jouw dochter wel diezelfde angst krijgen, dan zal hij aangepraat zijn. Nu was jij eventjes wijs geweest en sterk gebleven. Wat met die angsten voor de crisis en de mexicaanse griep. En naar je dochtertje toe, wat betreft vuur, vuurwerk, water, het klimrek, vreemde mannen, enz. Dit is natuurlijk voor bescherming, maar het allemaal vormen van angsten. PS: Ben je bewust van je angst dat je dochter jouw angst overneemt.
Angst kan allerlei oorzaken hebben.

biologische (fysieke) kwetsbaarheid
20% van de mensen hebben een gevoeliger zenuwsysteem dat extremer reageert op prikkels uit de omgeving. Dit wordt soms gezien als angst als karaktertrek: sommige mensen zijn van nature angstiger / voorzichtiger dan andere mensen. Verder zijn er aanwijzingen dat bij obsessieve-compulsieve stoornissen of paniekstoornisen genetische componenten een rol spelen [14].

ontstaan door een ingrijpende gebeurtenis (trauma)
Bijvoorbeeld een geboortetrauma: extreme niveaus van stresshormonen bij pasgeborenen die effect hebben in het verdere leven van het individu. Of het meemaken van een voedseltekort: de gevolgen voor de gezondheid en angstniveus blijken langdurig te zijn. Maar ook geweldsdelicten en bedreigingen die men meemaakt of anderen ziet meemaken.

aangeleerde angst
Dierproeven hebben aangetoond dat een neutrale prikkel door associatie met een schadelijke prikkel op den duur ook angst kan opwekken. Hetzelfde principe blijkt ook voor mensen op te gaan. Aangeleerde angstreacties kunnen in sommige gevallen ook weer worden afgeleerd. Een veel gebruikte therapeutische techniek om angst en fobieën te verminderen is systematische desensitisatie.

strijd tegen ervaringen
Mensen hebben allerlei belevingen (gewaarwordingen, gedachten, gevoelens, herinneringen, ...). Vaak beoordelen mensen deze als negatief en gaan ze zich er tegen verzetten of deze proberen te controleren. Dit noemt men 'experiëntiële vermijding'. Het is aangetoond dat experiëntiële vermijding leidt tot een versterking van problemen. Normale angst kan hierdoor bijvoorbeeld problematisch worden. Een vrij nieuwe gedragstherapeutische stroming is grotendeels gericht op het werken rond deze experiëntiële vermijding: Acceptance and Commitment Therapy[15].
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
angst is primair al bij het begin van een kind aanwezig, hoe de angst zich ontwikkeld heeft alles te maken met de opvoeding de culturele omgeving, je eigenkarakter en nare of juist positiefe ervaringen. wat voorbeelden:

de dochter van steve erwin is niet bang voor alligators, hierin zie ik duidelijk een link met opvoeding.

de angst om een baan te verliezen kan soms worden herleid naar een opvoeding waarin presteren een prominente plek had.

angst is dus een gegevn van geboorte maar de uiteindelijke uitingsvormen zijn vaak aan omgevinsfacoren onderhevig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaalde angsten zijn aangeboren. Insinctief zal je bepaalde situaties vermijden, omdat je weet dat het gevaar kan opleveren. Echter het grootste gedeelte is aangepraat. Kinderen kunnen echt zonder angst in gevaarlijke situaties instappen. Hoe vaak je kinderen niets vermoedend een drukke weg oversteekt, wat vaak wonder boven wonder goed afloopt. Door je opvoeding wordt je gewezen op de gevaren van dit soort situaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige angsten aangeboren en sommige door de jaren heen ontwikkeld.
Je kan ook jezelf heel goed 'n angst aanpraten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst als fenomeen is zeer zeker aangeboren, geëvolueerd zelfs.
Als je op de prairie bent, en je denkt iets te zien uit je ooghoek, en je gokt erop dat het een hyena is en je rent weg, overleef je. Als je gokt dat het de wind is en je hebt het fout, ben je dood. Wij hebben de genen van degene die wegrent. Zo is het hebben van angst evolutioneer gezien een voordeel.
Angst voor bepaalde dingen kan wel aangepraat zijn. Angst voor de mexicaanse griep, angst voor moslims, dat soort dingen. Maar angst in het algemeen en angst voor dingen die direct potentieel gevaarlijk zijn, is compleet natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doodsangst is aangeboren, die zie je in het dierenrijk ook.
Andere angsten zoals fobieën kunnen daarvan afgeleid zijn.
De meeste dagelijkse angsten (spinnen, onweer, verlating) zijn aangeleerd door je omgeving. Vaak zitten angsten er al zo lang dat ze aangeboren lijken. Bekijk die angsten en je komt achter de oorsprong ervan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angsten zijn een belangrijke drijfveer in alle menselijk handelen. Ze bepalen ons handelen; we willen alle mogelijke risico's uitsluiten. In tegenstelling tot vele theorien zijn angsten (het vermijden van risico) belangrijker dan het vervullen van wensen, het nastreven van kansen, van geluk. Bedenk: die keer dat je wat verloor heeft meer indruk gemaakt dan die keer dat je iets won.
Dus: Je praat jezelf je angsten aan. Maar die zijn vaak wel rationeel. Iemand zonder angsten noemen we ook wel psychopaat. Iemand die niet door angsten belemmerd (gereguleerd) wordt, is een gevaar voor zichzelf en de samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Ed.. komt dit je niet bekend voor?
:-)

Het hebben van angst zit opgesloten in je genen.
Je hebt het nodig om te overleven.
Als je altijd zonder angst een boom in zal klimmen gaat het een keer mis.
Of zonder angst, met je ogen dicht een druk kruispunt oversteken.
Angst of je wel de juiste beslissing hebt genomen, houdt je scherp.
Angst hebben we nodig om te overleven.
Er bestaan natuurlijk ook volkomen onnodige angsten, zoals een fobie ergens voor.
Bang in het donker.
Altijd angst om de weg kwijt te raken enz.
Maar veel van deze onnodige angsten, zitten ook weer in onze genen verscholen, anders zouden we er anders mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet voorzichtigheid (het inschatten van mogelijk gevaarlijk uitkomsten) en angst niet door elkaar halen.
Angst is niet aangeboren (babies hebben het niet), maar aangeleerd.

En het goede nieuws is: je kunt het jezelf ook weer afleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angsten zijn bij mens en dier ondenkbaar.Dus is het genetisch.Bij bedreigende situaties komen angsten automatisch naar boven.Alleen zitten er verschillen in, wat voor het ene mens angst op roept hoeft voor de ander niet zo te zijn.Angsten/trauma's komen voort uit ervaringen.

Het aanpraten komt er na, dus dat zijn volgens mij twee verschillende aspecten.Het "aanpraten" wat dan genoemd wordt betekent hoe ga je om met die ervaring.

Moeder schreeuwt als ze een spin ziet dus reageert haar kind net zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt zonder angst geboren. Anstig wordt men door ervaringen,en verder wordt je veel aangepraat De moeder van alle angsten is de dood. Dit heeft niks mer religie te maken.