Zijn files niet eenvoudig te voorkomen door de rijstroken te versmallen?

Bij het versmallen van bijvoorbeeld 4 naar 6 stroken is de doorstroming veel beter. De gemiddelde snelheid zal beduidend lager zijn doordat men eenvoudig niet sneller kan door ruimtegebrek. Hierdoor wellicht ook minder heftige ongevallen. Evengoed per saldo eerder thuis omdat je niet meer stilstaat. (Eventueel een aparte bredere strook voor onze vrachtwagenbroeders?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Het gros van de files ontstaan door rem acties van bestuurders. Waardoor er op drukke momenten snel een x-aantal kilometers file kan komen te staan. En dit vooral voor bepaalde knooppunten, waar veel verkeer samen verder moet op één snelweg...

Files die ontstaan door ongevallen kom je in verhouding maar weing tegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dan vaak aan beide kanten door de "toeristische blikken"....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Starbless: Exact, maar veel verkeer samen op 4 baans is veel minder "veel verkeer" op 6 baans.
Daarnaast geef ik alleen als bijkomend voordeel op dat er minder heftige ongevallen zullen plaatsvinden. Niet dat deze de oorzaak zijn van de files.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Exact, maar veel verkeer samen op 4 baans is veel minder "veel verkeer" op 6 baans." En dit is in de praktijk niet waar. Het probleem verplaatst alleen maar naar het punt, waar de 6 baans snelweg naar een 4 baans snelweg en uiteindelijk naar een 2 baans provinciale weg gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echter in de praktijk is het mogelijk om de knelpunten op deze wijze aan tepassen, mits er voldoende "uitwaaiwegen" zijn. Dus niet er van uitgaande dat een 6 baans niet enkel weer overgaat in een 4 baans, maar in een 4 baans en 2 baans, enz, enz. Op deze wijze is het bottleneck probleem, want daar draait het om, op te lossen.
Nee hoor, dat gaat niet... Het is een globaal probleem... Er is een paar jaar geleden een nieuwe weg geopend de A50 als ik me niet vergis, die loopt van Eindhoven naar Nijmegen... Die weg was er niet een paar jaar geleden en nu komt er soms een file voor... Hoe bestaat dat nou?

Verkeer is intelligent en maakt gebruik van de mogelijkheden, als je ergens een 20 baans weg zou leggen dan loopt die ook vol...

Dus verbrden is niet oplossen...

Mijn oplossing is: Openbaar vervoer gratis maken.. Dan zie je verschuivingen in het patroon van vervoer... Maar ja, het is XiniX maar die dat zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het duidelijk is geworden dat de files niet "eenvoudig" is te voorkomen.

Dus ik geloof ook niet in "simpele" oplossingen.

Mijn optiek: Helemaal niets meer doen tegen de files. Ook geen suggestie doen dat er nog aan gewerkt wordt.
Laat men maar een andere mentaliteit krijgen. Dus niet meer ver van huis werken. Geen klanten buiten je regio.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Met eenvoudig bedoel ik relatief snel en goedkoop in verhouding tot andere alternatieven.
Vwb. een mentaliteitsverandering, geef ik je helemaal gelijk in, echter dit duurt nog zeker 30 jaar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat dachten ze 10 jaar geleden ook, dus is het een reden om maar niet de mentaliteit te veranderen. Over 20 jaar is de 30 jaar om, maar nog niet de mentaliteit omdat daar maar niet aan begonnen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb probleem speelt nu. Laten we niet met zijn allen kabinetje Balkenende spelen en problemen doorschuiven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ABC, hoe vaak is het probleem NU opgelost in het verleden. Er zijn nog steeds files, dus het probleem is NU niet op te lossen.
Laten dan maar kijken wat wel een langetermijn oplossing is, of wil je helemaal geen oplossing. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lange termijn oplossing accoord, maar die moet geen 20 jaar duren voordat die effectief is.. En waarom is het probleem NU niet opgelost?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn toch nog files. Het is toch nog een probleem, of niet soms. Dus rijbanen erbij bouwen, nieuwe tunnels, extra snelwegen, snelheidsbeperkingen, ect.
Heeft allemaal niet geholpen. Dit waren allemaal NU oplossingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker een probleem daarom probeer ik een oplossing te vinden die relatief goedkoop is en waarvoor er geen drastische ( lees: voor de belastingbetaler kostbare) maatregelen in de infrastructuur nodig zijn. Dus geen rijbanen bouwen, nieuwe tunnels, extra snelwegen etc.
Versmallen vergroot denk ik het aantal remacties, en dus het aantal files! Dit is dus volgens mij geen optie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, als je van 4 naar 6 rijstroken gaat krijg je geheid meer ongelukken en dat verhoogt de files juist weer.
In andere landen (Spanje) doen ze het slimmer. Als iedereen de ene kant uitgaat, bijvoorbeeld de stad uit, dan gaan er 4 rijstroken stad uit en 2 de stad in. Als iedereen weer terugkomt, gaan er 4 de stad in en 2 de stad uit. Wordt duidelijk aangegeven d.m.v. pijlen boven de weg. Werkt heel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Best een slimme oplossing. Maar toch vraag ik me af of dat niet erg gevaarlijk is. Geen middeberm. Of op de momenten dat de banen veranders worden, spookrijders..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel een middenberm, gewoon tussen de zes rijstroken. Maar bij files kan je kiezen om op de andere weghelft te gaan rijden. Staat duidelijk aangegeven en er is een opening in de middenberm. Heb nog nooit gehoord van een ongeluk dat hierdoor ontstaan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben wij toch ook... 1 rijstrook, op de A1 bij Muiderberg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooo dat wist ik niet (ik rij daar niet vaak). Waarmee maar bewezen is dat de Nederlanders net zo slim zijn als de Spanjaarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar baseer je de stelling op dat je meer ongelukken krijgt?
Rijstrookversmalling betekent een enorme beperking van de doorstroomcapaciteit van een weg. Ook al wordt een weg van 4 naar 6 stroken verbreed, dan nog zullen auto's langzamer rijden, elkaar niet in kunnen halen, er zullen meer ongevallen plaats vinden, bestuurders zullen volledig geconcentreerd bezig moeten zijn met het binnen de lijnen houden van het voertuig en niet meer goed kunnen anticiperen, en ga zo maar even door.
Overigens is het zomaar verbreden van de snelwegen ook niet altijd de optie, omdat de zijwaartse bewegingen van auto's (invoegen, afslaan, rijstrook wisselen) een sterk afremmende factor zijn voor de doorstroming van het verkeer. Op plaatsen waar verkeer voldoende ruimte heeft om rechtdoor te rijden, ontstaat een file als er 'weefvakken' zijn, zoals bij Utrecht tussen knooppunt Lunetten en Rijnsweerd.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per definitie heb je juist een veel betere doorstroming. Misschien dat je dan niet meer 80 kan rijden, maar je kan wel doorrijden.
Er zullen minder heftige ongevallen plaatsvinden omdat de snelheid lager ligt. Beter 100 x blikschade dan 1 x dodelijke afloop, niet?
Is het zowiezo niet de bedoeling dat een chauffeur volledig geconcentreerd achter het stuur zit? Dat is toch zijn enige taak?
Anticiperen doe je juist beter als je geconcentreerd bent, daarnaast moeten we ons achterhaalde verkeerssysteem onder de loep nemen. deze dateert nog van de jaren 70 toen er amper snelwegen waren, laat staan verkeer. Het is allang tijd voor het 'keep your lane' systeem waarin ongevallen door inhalen veel minder van toepassing zijn.
Rijbanen versmallen is geen optie, dit geeft meer kans op ongelukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet mee eens, lees mijn voorgaande reacties en reageer genuanceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik gelezen, maar als je de rijbanen versmald rij je dichter bij elkaar en je hebt er altijd van die ongeduldige figuren bij zitten die overal maling aan hebben en dan is een ongeluk snel gebeurt.
Ja zeker heeft dat invloed op verminderen van files. Alleen het kost tijd-geld en een tijdtje file. . .