Zijn files niet eenvoudig te voorkomen door de rijstroken te versmallen?

Bij het versmallen van bijvoorbeeld 4 naar 6 stroken is de doorstroming veel beter. De gemiddelde snelheid zal beduidend lager zijn doordat men eenvoudig niet sneller kan door ruimtegebrek. Hierdoor wellicht ook minder heftige ongevallen. Evengoed per saldo eerder thuis omdat je niet meer stilstaat. (Eventueel een aparte bredere strook voor onze vrachtwagenbroeders?)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het gros van de files ontstaan door rem acties van bestuurders. Waardoor er op drukke momenten snel een x-aantal kilometers file kan komen te staan. En dit vooral voor bepaalde knooppunten, waar veel verkeer samen verder moet op één snelweg... Files die ontstaan door ongevallen kom je in verhouding maar weing tegen...

Nee hoor, dat gaat niet... Het is een globaal probleem... Er is een paar jaar geleden een nieuwe weg geopend de A50 als ik me niet vergis, die loopt van Eindhoven naar Nijmegen... Die weg was er niet een paar jaar geleden en nu komt er soms een file voor... Hoe bestaat dat nou? Verkeer is intelligent en maakt gebruik van de mogelijkheden, als je ergens een 20 baans weg zou leggen dan loopt die ook vol... Dus verbrden is niet oplossen... Mijn oplossing is: Openbaar vervoer gratis maken.. Dan zie je verschuivingen in het patroon van vervoer... Maar ja, het is XiniX maar die dat zegt...

Ik denk dat het duidelijk is geworden dat de files niet "eenvoudig" is te voorkomen. Dus ik geloof ook niet in "simpele" oplossingen. Mijn optiek: Helemaal niets meer doen tegen de files. Ook geen suggestie doen dat er nog aan gewerkt wordt. Laat men maar een andere mentaliteit krijgen. Dus niet meer ver van huis werken. Geen klanten buiten je regio.

Versmallen vergroot denk ik het aantal remacties, en dus het aantal files! Dit is dus volgens mij geen optie!

Nou, als je van 4 naar 6 rijstroken gaat krijg je geheid meer ongelukken en dat verhoogt de files juist weer. In andere landen (Spanje) doen ze het slimmer. Als iedereen de ene kant uitgaat, bijvoorbeeld de stad uit, dan gaan er 4 rijstroken stad uit en 2 de stad in. Als iedereen weer terugkomt, gaan er 4 de stad in en 2 de stad uit. Wordt duidelijk aangegeven d.m.v. pijlen boven de weg. Werkt heel goed.

Rijstrookversmalling betekent een enorme beperking van de doorstroomcapaciteit van een weg. Ook al wordt een weg van 4 naar 6 stroken verbreed, dan nog zullen auto's langzamer rijden, elkaar niet in kunnen halen, er zullen meer ongevallen plaats vinden, bestuurders zullen volledig geconcentreerd bezig moeten zijn met het binnen de lijnen houden van het voertuig en niet meer goed kunnen anticiperen, en ga zo maar even door. Overigens is het zomaar verbreden van de snelwegen ook niet altijd de optie, omdat de zijwaartse bewegingen van auto's (invoegen, afslaan, rijstrook wisselen) een sterk afremmende factor zijn voor de doorstroming van het verkeer. Op plaatsen waar verkeer voldoende ruimte heeft om rechtdoor te rijden, ontstaat een file als er 'weefvakken' zijn, zoals bij Utrecht tussen knooppunt Lunetten en Rijnsweerd.

Rijbanen versmallen is geen optie, dit geeft meer kans op ongelukken.

Ja zeker heeft dat invloed op verminderen van files. Alleen het kost tijd-geld en een tijdtje file. . .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100