Als consument/burger tref je geregeld situaties aan waar je een praktische keuze moet maken?

Bijvoorbeeld:

Koffie van eerlijke handel
Lid worden van een ontwikkelingsorganisatie
Doneren voor een stichting
Op het milieu letten.

Heeft iemand nog meer van deze voorbeelden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Met het OV of met de auto
Eten bestellen of zelf koken
Stemmen op VI, The Voice of Holland of Wie is de mol
Blaadjes opvegen of laten liggen
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Iets zeggen als iemand iets per ongeluk meesmokkelt langs de kassa of je mond houden.
Eerlijk vertellen tegen de buren als je een kras op hun caravan gemaakt hebt, of doen alsof je neus bloedt en hopen dat ze niks zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je getuige bent van een ongeluk getuigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of doorrijden.
12 jaar geleden
welke opleiding voor je kinderen
wel of niet die behandeling van de arts
wel of niet die klus aannemen
wel of niet groene stroom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het milieu letten is wel heel erg breed.
Valt daar dit onder:
Alle lege flessen in de glasbak of er af en toe
eentje in de vuilnisbak smokkelen.
Idem: met plastic afval.
Idem: met papier.

Minder vlees eten, maar hoe vaak nog wel.

*Al dan niet vriendelijk zijn tegen een telefonische verkoper.
*Een collectant aan de deur afschepen of toch maar
wat geven.
*Al je oude spullen doneren aan de kringloop, voor het goede doel, zoals Emmaus, http://emmaus.nl/
of verkopen via tweedehands sites voor jezelf.
*Boeken die je niet meer wil bij het oud papier doen of doneren via http://www.bookcrossing.com.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de flat de bladeren opvegen of de sneeuw wegruimen of wachten tot een van de buren het doet.
12 jaar geleden
Boerenkool of patat eten
Een hond of een konijn in huis
Wel of geen kinderwens
Wel of niet met de auto naar het werk
Wel of niet sporten
Wel of niet roken
Wel of geen alcohol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel of niet een rekening openen bij een duurzame bank. (Ik begrijp werkelijk niet waarom de Nederlandse burgers niet te moeite nemen om dit te doen)

Wel of niet zaken doen met bedrijven die slechte arbeidsomstandigheden voeren voor hun werknemers.

Wel of niet elektronica kopen waarvan je weet dat het in zuidoost azie is geproduceerd door kinderen.

Wel of niet producten kopen waarbij er bij de productie of transport veel CO2 is vrijgekomen.

Wel of niet gaan werken bij een bedrijf die op deze punten geen principes heeft, maar uitsluitend op winst en hoge salarissen.