De Koerden worden wel erkend als volk, maar wonen verspreid in Turkije en het Midden Oosten, ze hebben dus geen eigen staat. Wat volkeigen is, is om een ëigen" plek te hebben om te leven, zo heeft het Belgische volk, Belgie, het Nederlandse volk, Nederland etc. Zij willen ergens een plek maken dat waarschijnlijk Koerdistan moet heten en waar alle Koerden zonder discriminatie en/of onderdrukking vrij kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect maar België als één volk en één vaderland vind ik nu juist niet echt het beste voorbeeld aan de hand van deze vraag. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Keesvi
Je hebt volkomen gelijk met Belgie! ;-))). Wilde echter voorbeelden geven die dicht bij huis waren. Vergeten dat Belgie verder van huis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp het hoor, maar verder geef je absoluut een goed antwoord. De positie van de Koerden is heel gecompliceerd, juist omdat ze over zoveel landen verdeeld zijn. Daar komt bij dat er ook nog eens zeer diverse groepen Koerden bestaan met heel verschillende talen, weliswaar met verwantschap.
Elk volk wil zelfbestuur in zijn eigen land met zijn eigen taal en zijn eigen cultuur. Als de Friezen of Limburgers al zulke kreten slaken, dan is het helemaal begrijpelijk dat een groot volk als de Koerden dat ook wil.
12 jaar geleden
Omdat het hun recht is ! Het is ze ook voor gehouden ,notabene door de stichter Vd Turkse staat (Ata Turk) indien ze hem zouden helpen zijn doelen te bereiken . Maar ja zo gaat het .Koerdistan is verdeeld over een aantal landen ,heel droevige geschiedenis .