Hoe kan ik het gebruik van superlatieven, zoals ontzettend, etc, afleren of verminderen?

woorden als fantastisch, geweldig, verschrikkelijk, etc, hoe te verminderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Je gebruikt de voorbeelden ontzettend, fantastisch, geweldig en verschrikkelijk. In mijn beleving zijn dat helemaal geen superlatieven, maar gewone woorden. Maar ze moeten wel een beetje passen bij de situatie waarin je ze gebruikt.

Soms is iets gewoon geweldig, en soms is iets ook verschrikkelijk. Een vakantie kan geweldig zijn, en de dood van een dierbare verschrikkelijk. En met een fantastisch uitzicht is ook niets mis.

Het wordt pas een probleem als je fantastisch gaat gebruiken als iets gewoon leuk is, en verschrikkelijk als iets alleen maar jammer is. Want dan overdrijf je.

Echte superlatieve worden het pas, als iets heel verschrikkelijk mooi wordt, of ontzettend erg. Want dan is mooi of erg genoeg. Het nadeel van het gebruik van dit soort superlatieven is, dat je je steeds krachtiger uit moet gaan drukken. Want als je het heel erg verschrikkelijk fantastisch vindt, dat je een drankje krijgt aangeboden van een vriend, wat moet je dan zeggen als hij je 3 dagen helpt met je verhuizing? Dan schieten woorden letterlijk tekort, en ben je sprakeloos. Dat zou jammer zijn.

Mijn tip: vraag aan mensen in je directe omgeving je erop te attenderen, (al genoemd in een prima antwoord hier), ga er zelf gewoon op letten (je hoort jezelf best praten), erop letten als je iets schrijft is nog simpeler, en ga er in boeken, tijdschriften en kranten ook eens op letten. Dan merk je gewoon dat het overbodig is. Ook het NOS-journaal of actualiteitenrubrieken proberen dit te vermijden. Schrijvers van boeken weten dat hun boek nooit literatuur wordt, als ze het over "heel erg mooi" hebben, en journalisten weten dat dit niet moet, omdat het de objectiviteit van de berichtgeving teveel beïnvloedt. Je zult in het journaal nooit over een "heel vreselijk ongeluk" horen. Dat wordt simpel "ernstig ongeluk". Dan leer je vanzelf dat superlatieven overbodig zijn. Gewoon door erop te letten. Ik wens je heel verschrikkelijk veel succes! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste zin vind ik zo enorm ontzettend gewelig, super fantastisch !! Nee, even serieus, die laatste zin vind ik ECHT leuk!

Andere antwoorden (3)

Door na te denken voor je iets zegt. Zodra je het gevoel hebt dat je het gaat gebruiken, dan vlug niet doen. Dit hielp mij om ''hun'' af te leren en ''ram'' als ik ''erg'' wilde zeggen (ram mooi - erg mooi). Het zal niet in één twee keer goed gaan, je moet er geduld voor hebben. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
off-topic; betekent ram "erg" in sommige plaatsen? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xD Ja, in Limburg. Volgens mij is het net als ''kei'' ... Je weet wel: kei goed, kei leuk, kei gezellig ! En nu vraag ik me af of je dat aanelkaar schrijft of niet o:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ramgoed antwoord ;) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hun en hen is wel goed Nederlands hoor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah, maar ik bedoelde dus de foute hun-zinconstructies. Zoals ''hun hebben'' ...vreselijke fout maar als het eenmaal van kinds af aan tegen je gezegd is, is het lastig af te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of "hunnie" hehe :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Ik heb de neiging om overal 'gewoon' voor te plakken als ik het over mijn werkzaamheden heb, of verkleinwoordjes te gebruiken (dan maak ik gewoon even een datasetje of een adviesje) waarmee ik m'n eigen waarde behoorlijk onderuit haal. Nadenken voor je je mond open doet helpt 'enorm'.
Vraag je familie en vrienden je te helpen en jou er op te wijzen als je het weer doet. Dan kunnen ze je even overdreven napraten. Elke keer als je het zegt doe je 5 cent in een boetepotje. Al vind ik het persoonlijk wel leuke mensen die op die manier praten. Het komt op mij altijd lekker enthousiast over. Als jij dat ook vindt kan je jezelf misschien nog het gebruik van één van je meest favoriete superlatieven toestaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je er bewust van te zijn.
Ik heb een tijdje het woord k*t vaak gebruikt, dit was een stopwoordje.
Toen ik moeder werd wilde ik dit afleren.
Telkens als ik het er dan uit had geflapt, stond ik er even bij stil.
Nu gebruik ik het woord bijna nooit meer.