Is de verharding tussen reizigers en buschauffeurs van wederzijdse kant?

In het nieuws continu buschauffeur zus, buschauffeur zo. Allemaal heel erg, ik vind die verharding verschrikkelijk, ook één van de redenen waarom ik o.v vermijd.

Maar als ik hier om me heen kijk (Rotterdam) dan denk ik wel eens vindt je het gek dat mensen agressief worden. Bussen rijden immers in het midden van de straat, rijden hard en nemen vrijwel altijd voorrang.

Als er mensen met kinderwagens bij de halte staan rijden ze liever door, ze helpen die mensen niet eens.

Als je goedemorgen zeg, dan kijken ze je aan alsof ze geen Nederlands spreken.

Als er oude mensen instappen en niemand staat op dan zeggen ze niets. Ook niet als er jongeren er een **zooi van maken.

Bij ouderen wachten ze niet met wegrijden totdat ze zitten.

Al met al allerlei punten waarop chauffeurs geen aanleiding geven tot het gevoel van dienstverlening.

Maar waarom wordt deze kant niet toegelicht in de media?

En nee, ik ben niet voor geweld!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik hoop dat ik hier de juiste codes gebruik voor vetgedrukte teksten, ik kon het niet in de helpfunctie vinden

Op een aantal punten wil ik de buschauffeur even bij staan..

Als er mensen met kinderwagens bij de halte staan rijden ze liever door, ze helpen die mensen niet eens.
Dat is heel slecht en dat zou gemeld moeten worden bij de busmaatschappij, ik kan het me moeilijk voorstellen dat dit gebeurd, maar ik wil je op dit punt wel geloven anders had je het niet geplaatst natuurlijk

Als je goedemorgen zeg, dan kijken ze je aan alsof ze geen Nederlands spreken.
Wellicht is de beste chauffeur geschrokken en had hij/zij niet verwacht dat je zoiets beleefds zei, ik denk dat men vooral in de randstad grover taal gebruik gewend zijn om te horen, maar dat mag geen excuus zijn natuurlijk

Als er oude mensen instappen en niemand staat op dan zeggen ze niets.
De chauffeur bepaald niet wie er waar mag zitten, de jongeren dienen hierin respect te hebben voor de ouderen/gehandicapte.

Ook niet als er jongeren er een **zooi van maken.
De kans dat je wordt aangevallen door mensen op iets te wijzen dan moet je helaas erbij stil blijven staan dat er iets kan gebeuren, dat er een weerwoord kan komen of nog erger

Bij ouderen wachten ze niet met wegrijden totdat ze zitten.
Door tijdsdruk en een strak schema kunnen chauffeurs helaas niet meer die aantal seconden wachten, met name in de spits is de planning zeer krap, dit verklaard wellicht ook de hoge snelheden waarmee de bussen rijden.
Over het algemeen kennen chauffeurs het formaat van de bus wel en weten ze of ze wel of niet ergens tussen passen. Mensen die nooit een groter voertuig dan een auto hebben bestuurd kunnen dit minder goed inschatten en denken dan sneller dat iets te krap is voor een bepaalde snelheid.

Al met al allerlei punten waarop chauffeurs geen aanleiding geven tot het gevoel van dienstverlening.
M.i. hoort een chauffeur hoffelijk te zijn tegenover zijn passagiers, niet groeten of terug groeten vind ik onbeschoft en niet gepast. Soms zie je chauffeurs tijdens hun korte break een sigaretje roken in de bus. Dit is volgens 2 regels verboden en ik heb dan eerlijk gezegd ook nog niet echt de behoefte/noodzaak gehad om de chauffeur hierop te corrigeren.

De 2 regels waar ik het over heb zijn: roken op de werkplek en roken in de bus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien woon ik dan in het verkeerde deel van het land,maar hier in de achterhoek vind ik het nog steeds aardige mensen,de mentaliteit is hier misschien nog een beetje anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buschauffeurs rijden hard omdat ze een onrealistisch tijdschema moeten volgen. Ze nemen voorrang als ze van een halte wegrijden omdat dat zo in de verkeerswet staat. Ze zeggen er niets meer van als jongeren er een ***zooi van maken omdat dat tegenwoordig te gevaarlijk is, bij aggressie hebben ze geen back-up. Om dezelfde reden doen ze niet altijd iets tegen zwartrijden: allemaal leuk en aardig, dat hun taak ook is om kaartjes te controleren, maar een buschauffeur is maar alleen en wil ook gewoon graag zonder geweld zijn rit afmaken.

Verder zie ik veel van wat je omschrijft niet, niet in Utrecht, maar ook niet in Rotterdam. Ik zie nooit moeders met kinderwagens achterblijven bij de halte, zó vaak kan dat dus ook niet voorkomen. En natuurlijk zijn er vervelende chauffeurs, maar als ik vriendelijk goedemorgen zeg, krijg ik een vriendelijke groet terug. Soms ook een verbaasde blik, maar dat is niet zo raar als een chauffeur die twee minuten te laat bij de halte is verder alleen maar boze blikken en sarcastische opmerkingen over koffiepauzes te verduren krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt, de chauffeurs die dagen uit... En de klanten pikken dat niet meer... Dat is een wisselwerking... Dat dat escaleert nu, mede door de media die het opklopt tot buitenproportionele proporties...

En neem van mij aan dat de schuld voornamelijk ligt bij de media...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, logisch, als ik erop aangesproken wordt dat ik probeer zwart te rijden met het abonnement van een vriendje, is dat een enorme uitdaging. Ik voel me dan zo machteloos, wat kan ik anders doen om mijn recht op zwartrijden te beschermen dan de chauffeur te bespugen en te slaan? Ik pik het gewoon niet meer, die chauffeurs hebben geen enkel repsect voor mijn recht mee te rijden zonder te betalen! En als ze dan ook nog beginnen over mijn recht om harde muziek te spelen, door de bus heen naar mijn vrienden te schreeuwen en mijn vrije meningsuiting die ik in de stoelen kerf, tja, dan wordt het je wel eens zwart voor de ogen. Ik zie het vaak genoeg gebeuren, XiniX. Niet in de media, maar in het echte leven. De buschauffeurs durven er niet eens meer wat van te zeggen, want ze weten wat de gevolgen kunnen zijn. Wat ik net beschreef is dan ook werkelijk wat de geweldplegers zien als 'uitdaging' die ze 'niet meer pikken'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar suzyQ is het wangedrag van de jongeren de oorzaak of het gevolg....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen van beide. Het wangedrag van die jongeren is een *verantwoordelijkheid*. Om precies te zijn, de verantwoordelijkheid van die jongeren zelf en van hun ouders die ze hadden moeten opvoeden.
Ik herken hier weinig tot niets in. Misschien is de"beschaving"in dit deel van het land nog niet zo ver doorgedrongen,maar al die punten die je opnoemt zeggen mij(gelukkig) niets. Bij ons(Achtehoek) zijn de meeste chauffeurs behulpzaam en alert en als er een stel jongelui ligt te klieren zet de chauffeurvaak de bus stil en wacht op de politie.